چهارشنبه 30 مرداد 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ایران ذخایر اورانیوم را افزایش نداده است

دیپلمات های غربی می گویند شواهدی در دست دارند که میزان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به دلیل تبدیل آن به سوخت راکتور، افزایش نیافته است.

به گزارش خبرنامه گویا به نقل از رویترز، این اقدام می تواند برای زمان دادن به مذاکرات بین ایران و قدرت های جهانی بر سر پرونده هسته ای انجام شده باشد.

میزان اورانیوم نیمه غنی شده ایران به شدت مورد نظارت غرب قرار دارد. ایران از سال 2010 که غنی سازی بیست درصدی را آغاز کرد تا امروز بین 240 تا 250 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید کرده است.با این وجود، ایران میزان اورانیوم غنی شده خود را زیر میزان مورد اشاره اسرائیل برای تولید بمب حفظ کرده است. برای این کار ایران بخشی از اورانیوم اش را به پودر اکسیدی تبدیل کرده که به عنوان سوخت راکتور تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دیپلمات هایی که این خبر را به آژانس بین المللی انرژی اتمی مخابره کردند، می گویند ایران این روند را در چند ماه گذشته تسریع کرده است.

در صورتی که این ادعا در فصلنامه آژانس که 27 و 28 آگوست (5 و 6 شهریور) منتشر می شود، تایید شود میتوان گفت که تولید گاز 20 درصدی اورانیوم از مصرف آن که حدود 15 کیلوگرم در ماه است کمتر خواهد بود.

یکی از دیپلمات ها می گوید در حالیکه همه منتظر افزایش میزان انباشت اورانیوم غنی شده ایران در ماههای گذشته بوده اند، شواهد نشان می دهد که این میزان در ماههای گذشته رشدی نداشته و یا بسیار کم رشد داشته است.

البته این دیپلمات ها این امر را نشانه تغییر رویکرد ایران پس از روی کار آمدن دولت جدید نمی دانند. به اعتقاد آنان، تبدیل اورانیوم از اواخر سال2011 (پاییز و زمستان سال 90 ) آغاز شده بود.

طبق آخرین گزارش آژانس که در اردیبهشت ماه منتشر شد، ذخیره اورانیوم غنی شده ایران نسبت به بهمن ماه حدود 9 درصد افزایش یافته است اما هنوز کمتر از میزانی است که اسرائیل آن را "خط قرمز" خود خوانده است.

تایید ادعای این دیپلمات ها در آژانس می تواند امیدهای به وجود آمده برای رسیدن به توافق بین ایران و غرب بر سر پرونده هسته ای را افزایش دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016