سه شنبه 5 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمريکا مذاکرات با روسيه در مورد سوريه را "عقب انداخت"

راديو فردا ـ گزارش‌ها حاکی‌ست که کاخ سفيد، ديدار برنامه‌ريزی‌شده مقام‌های آمريکايی را با مقام‌هايی از وزرات خارجه روسيه، که قرار بود در آن در مورد مذاکرات بين‌المللی صلح «ژنو ۲» و زمان و مراحل آن گفت‌وگو شود، به زمان ديگری موکول کرده است.

خبرگزاری‌های آسوشيتدپرس، رويترز و نيز رسانه‌های آمريکايی اين خبر را به نقل از کاخ سفيد و مقام‌های ديپلماتيک آمريکايی منتشر کرده‌اند.

با اين حساب به نظر می‌رسد اختلاف ميان آمريکا و روسيه در مورد بحران سوريه، به‌ويژه با «حمله شيميايی» روز ۳۰ مرداد ماه بار ديگر بالا گرفته است.

ايالات متحده از مخالفان ميانه‌روی حکومت بشار اسد حمايت می‌کند ولی روسيه از هم‌پيمانان دمشق به شمار می‌رود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


۲۸ مردادماه، تنها دو روز پيش از آنکه مخالفان بشار اسد ويدئو و تصاويری از «حمله شيميايی» به حومه دمشق منتشر کنند، کاخ سفيد اعلام کرده بود مقام‌های دو کشور در هفته آينده (اين هفته) با يکديگر در لاهه ديدار می‌کنند.

قرار بود از آمريکا رابرت فورد، سفير آن کشور در سوريه و وندی شرمن، معاون امور سياسی وزارت خارجه و از روسيه ميخائيل بوگدانف و گنادی گاتيلوف، معاونان وزارت خارجه فدراسيون روسيه در لاهه ديدار کنند.

هدف اين ديدار به فرجام رساندن مذاکرات بين‌المللی صلح در مورد سوريه عنوان شده بود.

طی روزهای گذشته مقام‌های آمريکايی «حمله» سيم مرداد را به حکومت بشار اسد و روسيه به مخالفان نسبت داده‌اند.

گفت‌وگوی مشاوران ارشد امنيتی آمريکا و اسرائيل

اندکی پيش از انتشار اين تازه‌ترين خبر يک گروه از مقام‌های ارشد اسرائيلی روز دوشنبه، ۴ شهريور، به آمريکا رفت تا در مورد بحران سوريه و برنامه اتمی ايران با مقام‌های آمريکايی گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از مقام‌های رسمی، سوزان رايس، مشاور امنيت ملی رئيس‌جمهوری آمريکا، در اين ديدار با ژنرال بازنشسته يعقوب عميدرور گفت‌وگو کرده است.

ژنرال عميدرور، مشاور ارشد امور امنيتی بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل و رئيس شورای امنيت ملی آن کشور است.

کيتلين هايدن، سخنگوی شورای امنيت ملی ايالات متحده گفته است که اين گفت‌وگوها در مورد موضوع ايران، سوريه، مصر و مسائل امنيتی ديگر در منطقه (خاورميانه) بود.

روزنامه اسرائيلی هاآرتص می‌گويد اين ديدار از هفته‌های پيش برنامه‌ريزی شده بود، اما «موضوع سوريه و آمادگی آمريکا برای حمله احتمالی به آن کشور بر اهميت و فوريت آن افزود».

اين روزنامه از قول يک مقام رسمی می‌گويد انتظار می‌رود که موضوع سوريه بيشترين بخش اين گفت‌وگوها باشد.

اين روزنامه هم به موضوع «برنامه اتمی ايران»، گفت‌وگوها با کشورهای ۵+۱ و نيز «حضور ايران و حزب‌الله در بحران سوريه» در گفت‌وگوهای مقام‌های اسرائيلی و آمريکايی اشاره می‌کند.

بحران سوريه با حمله‌ای که روز ۳۰ مرداد انجام شد و مخالفان آن کشور، آن را «حمله شيميايی» به غير نظاميان و بيش از هزار نفر را قربانی آن معرفی کرده‌اند، بار ديگر به مرحله‌ای تازه پا گذاشت.

مقام‌های بين‌المللی و گروهی از کشورها، پس از آنکه مخالفان دولت بشار اسد تصاوير و ويدئوهايی را در اين مورد منتشر کردند، از آن کشور خواستند بدون هدر دادن وقت اجازه بازرسی از محل «حمله» را به بازرسان ملل متحد بدهد.

اين اجازه در نهايت صادر شد، اما يک هفته پس از آن حمله؛ آنچه ترديد مقام‌های آمريکايی و بريتانيايی را در مورد نتيجه‌بخش بودن همراه داشته است.

«حمله شيميايی» و هشدارها

روز ۵ شهريور جان کری، وزير خارجه آمريکا، با تاکيد بر اينکه جنگ‌افزارهای شيميايی به طور حتم در سوريه به کار رفته‌اند، حکومت بشار اسد را به تلاش برای «از ميان بردن دلايل و نشانه‌ها در مناطقی که به آنها حمله شده» متهم کرد.

وزير خارجه بريتانيا نيز پيشتر چنين موضوعی را مطرح کرده بود.

جان کری در عين حال تاکيد کرد که واشينگتن به مشورت‌های خود با کنگره و همپيمانانش برای تصميم‌گيری درباره واکنش به حمله شيميايی در سوريه ادامه خواهد داد. وزير خارجه آمريکا می‌گويد در ‌‌نهايت «مجازاتی» وجود خواهد داشت.

در ديگر سو، سوريه و کشورهای متحد آن، يعنی ايران و روسيه، نيز مخالفان و «گروه‌های تروريستی» يا «تکفيری» را متهم به انجام اين حمله‌ها کرده‌اند.

حمله شيميايی به غيرنظاميان خلاف اصول و مقررات بين‌الملی‌ست و مرتکبان آن می‌توانند با اتهام «جنايت عليه بشريت» روبه‌رو شوند.

طی روزهای گذشته اخباری در مورد آمادگی آمريکا برای انجام واکنشی نظامی در مورد بحران سوريه نيز منتشر شده است.

چاک هيگل، وزير دفاع آمريکا، روز اول شهريور ماه گفت «پنتاگون توان نظامی خود را در آب‌های اطراف سوريه در حالتی دارد که اگر رئيس‌جمهوری ايالات متحده تصميم به اجرای گزينه‌ای نظامی در مورد دمشق بگيرد، سربازان آماده اجرا باشند».

يک روز پس از گفته‌های آقای هيگل وزير اطلاع‌رسانی سوريه هشدار داد که حمله [احتمالی] به آن کشور، برخشونت‌های در منطقه می‌افزايد و «برآيند آن افروختن آتش در کل منطقه خاورميانه است».

پيشتر باراک اوباما، رئيس‌جمهوری ايالات متحده، در گفت‌وگويی با شبکه سی ان ان بر در نظر گرفتن «تمام هزينه‌هايی که يک اقدام نظامی در پی خواهد داشت» و نيز تلاش برای «کنشی در چارچوب بين‌المللی» در برابر بشار اسد تاکيد کرده بود.

جنگ داخلی سوريه بيش از دو سال است که ادامه دارد، بيش از صدهزار قربانی و ميليون‌ها آواره داشته و گفت‌وگوهای مقام‌های آمريکا و روسيه برای تشکيل کنفرانس صلح «ژنو ۲» در اين مورد هنوز به فرجامی نرسيده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016