سه شنبه 5 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فلتمن آمريکايی در تهران چه گفت و چه شنيد؟

فارس ـ روزنامه لبنانی السفير در پی سفر اخير معاون سياسی دبيرکل سازمان ملل به تهران، در مورد دستاوردهای اين سفر گزارشی تهيه کرده و آن را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس ، روزنامه «السفير» لبنان در مورد اهداف و دستاوردهای سفر معاون دبيرکل سازمان ملل به تهران نوشت: فلتمن آمريکايی هيچگاه تصور نمی کرد خود را برای مذاکره با مقامات ايرانی در تهران ببيند و با لبخند و تعارفات با آنان گفت و شنود کند؛ اما وی با استفاده از موقعيت سياسی خود در سازمان ملل توانست با عبور ازموانع بر سرميز مذاکرات با سخت ترين دشمن، چای زعفرانی نيز بنوشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به نوشته اين روزنامه، کيف فلتمن پر از پرونده هايی درباره يک منطقه يعنی شام و لبنان سوخته با انفجار بمب ها و سوريه شعله ور شده در جنگ داخلی بود.

منابع روزنامه السفير در تهران نيز اعلام کردند که گفت‌وگو با فلتمن؛ اولين تجربه مذاکره "مستقيمِ غيرِ مستقيم" با آمريکا بود، بنابراين هيچ فردی نمی تواند جايگاه اين ديپلمات بين المللی را در کشورش انکار کند که زمانی مذاکره کننده ارشد در خاورميانه بود.

از اين رو وی فقط نقش بين المللی خود را ايفا نکرد بلکه از آن نيز فراتر رفت تا از سياست ايران درباره مسائل مورد اهميت کشورش مطلع شود تا پيام‌هايی را که در اين سفر شنيده به مقامات ارشد کشور خود برساند.

فلتمن در تهران چه گفت و چه سخنانی از محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران _ آگاه ترين سياستمدار ايرانی به آمريکا، مردم اين کشور، سازمان ملل و کارمندان بين المللی آن_ شنيد؟

منابع اطلاعاتی السفير اعلام کردند که مذاکرات در سه مرحله برای بررسی دستور کار مورد توافق با عنوان اصلی کنفرانس ژنو۲، برگزار شد.

فلتمن درباره ديدگاه ايران به کنفرانس و نقشی که قرار است در اين بازی ايفا کند از جمله ابتکار شش ماده ای ايران با محوريت يافتن ايجاد راهکاری برای بحران سوريه سئوالاتی مطرح کرد.

به نوشته السفير، فلتمن با طرح چندين ملاحظه به طرح ايران توضيح داد تهران می تواند به واسطه داشتن ارتباط ويژه با بشار اسد رئيس جمهوری سوريه و نظام حاکم بر اين کشور نقش بسيار مهمی ايفا کند.

اولين جلسه رسمی بود، در جلسه دوم، مذاکرات صريح تر بود اما در جلسه سوم فلتمن پيام هايی را که برای ارسال آن آمده بود به گروه ايرانی ابلاغ کرد.

بيشتر محور مذاکرات درباره استفاده از سلاح شيمايی در سوريه بود، اما تهران در توضيح آن اعلام کرد که مدارک و دلائلی در اختيار دارد که بيانگر آن است که مخالفان مسلح از سلاح شيميايی استفاده کرده اند و ارتش سوريه هيچ نقشی در آن نداشته است.

پايگاه خبری «العالم» به نقل از اين نشريه لبنانی نوشت: فلتمن با دقت به سخنان مقامات ايرانی گوش داد اما زمانی که نوبت ايراد سخنانش رسيد از اطمينان کامل کشورهای غربی در اقدام نظام اسد در استفاده از سلاح شيميايی ياد کرد و اينکه نظام سوريه اشتباهی تاريخی مرتکب شده که بايد به خاطر آن مجازات شود.

وی با اشاره به امکان وارد آوردن ضربات محدود به سوريه به گونه ای که زمينه برای پيشروی مخالفان در برخی نقاط مشخص فراهم شود، يکی از مهم ترين شرايط برگزاری کنفرانس ژنو ۲ را ايجاد توازن در صحنه بين الملل دانست که در حال حاضر هيچ نشانه ای از آن نيست.

ايران نيز بلافاصله در پاسخ به اشارات وی گفت: آقای فلتمن اگر در به ثمر رساندن کنفرانس ژنو ۲ جديت داريد بايد از دمشق ديدن کنيد.

يادآور می شود که جفری فلتمن معاون سياسی دبير کل سازمان ملل متحد که در رأس هیأتی به تهران سفر کرده، ديروز (دوشنبه) با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران ديدار و گفت‌وگو کرد.

فلتمن بر «ضرورت پيگيری راه حل سياسی برای حل بحران سوريه» و «حضور کليه کشورهای کليدی در روند حل و فصل مسالمت‌آميز» اين بحران تأکيد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016