پنجشنبه 7 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما: هنوز تصمیم نگرفتم اما اسد باید مجازات شود

ساعاتی پس از شکست نشست مشورتی پنج عضو دائم شورای امنیت درباره سوریه، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گفت هنوز تصمیمی درباره حمله نظامی به سوریه نگرفته است؛ اما تاکید کرد که نظام بشار اسد به خاطر به کارگیری جنگ‌افزارهای شیمیایی "باید مجازات شود".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


راديو فردا ـ اشاره رئیس جمهوری آمریکا به گزارش‌هایی است که از حمله شیمیایی به مناطقی در حومه دمشق پایتخت سوریه در هفته گذشته سخن می‌گویند؛ حمله‌ای که صد‌ها کشته بر جای گذاشته است. دولت و مخالفان در سوریه یکدیگر را در این حمله متهم می‌کنند.

اوباما که شامگاه چهارشنبه به وقت آمریکا با شبکه تلویزیونی پی پی اس مصاحبه می‌کرد، گفت که به کارگیری جنگ افزاری شیمیایی توسط نظام سوریه، قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند.

او در عین حال تاکید کرد که ایالات متحده نمی‌خواهد در سوریه همچون عراق، وارد جنگی طولانی مدت شود.

او با بیان اینکه سوریه، بزرگ‌ترین زرادخانه جنگ‌افزارهای شیمیایی در جهان را در اختیار دارد، گفت: «نگرانی‌هایی مبنی بر قرار گرفتن این جنگ افزار‌ها در اختیار القاعده وجود دارد که واشینگتن چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد.»

اوباما با تاکید بر اینکه حمله نظامی به سوریه، بحران و مشکلات این کشور را حل نمی‌کند و کشته شدن غیر نظامیان را متوقف نخواهد کرد، اظهار داشت: «اما نظام اسد باید بفهمد که به کارگیری جنگ‌افزارهای شیمایی نه تنها مخالف معیارهای بین‌المللی است، بلکه منافع آمریکا را تهدید می‌کند.»

او ادامه داد که تحرکی واضع و قاطع برای متوقف کردن به کار گیری جنگ افزارهای شیمیایی در سوریه «می‌تواند تاثیری مثبت بر امنیت ملی ما در دراز مدت داشته باشد.»

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد، مسئولان این کشور معتقدند که دولت سوریه، حمله نظامی هفته گذشته به حومه دمشق را انجام داده و کسی از آنها در این باره شکی ندارد.

او افزود: «معتقد نیستیم که مخالفان حکومت، آن موشک‌ها را در اختیار داشته باشند و باور داریم که دولت است که آن اقدام زشت را انجام داد.»

باراک اوباما گفت: «ما مدت زمان زیادی آنچه در سوریه روی می‌دهد را زیر نظر داشتیم. نظام (سوریه) مردم خود را با خونسردی می‌کشد. تنش‌های مذهبی هم وجود دارد که هر روز شدید‌تر می‌شود. از اسد خواستیم از قدرت کنار برود اما اکنون به ضرورت مداخله نظامی رسیدیم.»

پیش از این، چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، گفته بود که ارتش این کشور در انتظار فرمان اوباما، در حال آماده‌باش قرار دارد.

شکست نشست پنج عضو دائم شورای امنیت

پنج عضو دائم شورای امنیت شورای امنیت سازمان ملل متحد، چهارشنبه جلسه بررسی پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده از سوی بریتانیا درباره سوریه را بی‌نتیجه به پایان رساندند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیش‌نویس ارائه شده، راه را برای استفاده از زور علیه نظام سوریه باز می‌کند.

این پیش‌نویس امکان تمام «اقدام‌های لازم برپایه فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد برای حمایت از غیر نظامیان در برابر سلاح‌های شیمیایی» در سوریه را، فراهم می‌کند. فصل هفتم منشور سازمان ملل، اجازه به کارگیری از زور را می‌دهد.

سفرای روسیه و چین که تاکنون سه قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه را وتو کرده‌اند، ۷۵ دقیقه پس از آغاز جلسه، آن را ترک کردند.

ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم در این باره گفت که مشورت‌ها به دلیل «لجاجت» روسیه، به نتیجه نرسید.

او افزود: «ایالات متحده به مشورت‌های خود ادامه خواهد داد و گام‌های لازم را برای پاسخ بر می‌دارد».

ماری هارف تاکید کرد که به دلیل خطرناک بودن وضعیت، «پاسخ نباید تاخیر داشته باشد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016