شنبه 9 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مخالفت سه مقام ايرانی با ‌نامه‌های احمد شهيد به حسن روحانی و سکوت دفتر رياست جمهوری

پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئيس جمهوری ايران، آيا بيش از دو سال دست رد به سينه گزارشگر ويژه سازمان ملل در زمينه حقوق بشر برای سفر به ايران پايان خواهد يافت؟ هفته گذشته، اظهارات برخی از مسوولين قوه قضاييه و وزارت خارجه از ادامه مخالفت با حضور احمد شهيد در ايران حکايت می‌کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئيس جمهوری ايران، آيا بيش از دو سال دست رد به سينه گزارشگر ويژه سازمان ملل در زمينه حقوق بشر برای سفر به ايران پايان خواهد يافت؟ هفته گذشته، اظهارات برخی از مسوولين قوه قضاييه و وزارت خارجه از ادامه مخالفت با حضوراحمدشهيد در ايران حکايت می‌کرد.

احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل در گفتگويی با شبکه بی بی سی فارسی در تاريخ ۲ شهريور ماه اعلام کرد که دو نامه تا به حال به حسن روحانی نوشته و از او درخواست کرده تا با سفر او به ايران موافقت کند. احمد شهيد در آن گفتگو با اظهار خوشحالی از رياست جمهوری روحانی گفت اولين نامه خود را پس از پيروزی حسن روحانی در انتخابات و ديگری را پس از آغاز رسمی کار رياست جمهوری نوشته است و اميدوار است تا عاقبت به او اجازه سفر به ايران داده شود. با اين حال چند روز پس از اين گفتگو، آملی لاريجانی، رييس قوه قضاييه گفت که خوشحالی گزارشگر ويژه حقوق بشر در مورد انتخابات ايران وجهی ندارد.

رييس قوه قضايييه ايران در ديدار با جمعی از مسوولين قضايی در تاريخ ششم شهريور با اشاره به نامه اخير احمد شهيد به حسن روحانی گفت: «البته همه ما از انتخاب اخير خوشحاليم ولی خوشحالی گزارشگر ويژه حقوق بشر وجهی ندارد، چرا که ارزش های دينی و بينان های قانون اساسی ما و قوانين حقوقی و قضايی نظام اسلامی ما، بآ آمدن و رفتن رييس جمهور تغيير نمی کند.»

در ادامه واکنش ها سيد عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران نيز با غير منصف خواندن احمد شهيد گفت: «ما متاسفانه جناب آقای شهيد را گزارشگر منصفی نمی دانيم. ايشان در گزارش های گذشته خود جانب انصاف را رعايت نکردند.»

عراقچی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در روز سه شنبه ۵ شهريور ماه با اشاره به اينکه نامه‌های احمد شهيد به دفتر روحانی ارسال شده است، در مورد درخواست سفر او به ايران گفت:« متاسفم که بيشتر در يک اپوزيسيون ظاهر شدند و اقدامی انجام دادند که فراتر از وظايفش به عنوان گزارشگر سازمان ملل بود. برای ما اصلا قابل فهم و پذيرش نيست که ايشان خارج از چارجوب وظايف با افرادی ملاقات کنند، در جاهايی مصاحبه کنند، در مجامعی حاضر شوند که مربوط به مسووليت ايشان نيست.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ايران که تلويحا درخواست سفر او را رد کرد، گفت: «به هر حال تا اين روند غير منصانه توسط ايشان متوقف نشود طبعا زمينه ای برای سفر ايشان به ايران وجود ندارد.»

همچنين دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه با خطاب قرار دادن احمد شهيد به عنوان يک هنرپيشه تبليفاتی در حاشيه مراسم توديع و معارفه رييس سازمان بازرسی کل کشور در روز سه شنبه ۵ شهريور ماه گفت:« گزارشگر ويژه سازمان ملل در امور ايران بيشتر به عنوان يک هنرپيشه تبليغاتی عليه جمهوری اسلامی ايران از يک رسانه به رسانه ديگر می رود.»

محمد جواد لاريجانی که از دوره رياست جمهوری احمدی نژاد تا کنون مخالف سفر احمد شهيد به ايران است، گفت:« ما با گزارشگری هيچ مشکلی نداريم اما آقای گزارشگر تمام نرم های حرفه ای گزارشگری را زير پا گذاشته و به عنوان هنرپيشه تبليغاتی عليه جمهوری اسلامی ايران سخنان نابجا و اتهامات نا به جا مطرح می کند.»

احمد شهيد در گفتگوی اخيرش با بی بی سی فارسی در مورد دو نامه اش به رييس جمهور جديد ايران گفت: « برای اولين نامه من انتظار پاسخی نداشتم چون او هنوز رييس جمهور نشده بود. برای دومی هم هنوز خيلی زود است که من جواب رسمی بگيرم اما با توجه به نشانه های موجود اين احساس را دارم که در ماه های آينده شاهد همکاری بيشتری از طرف مقام های ايران خواهم بود.» اگرچه تا کنون سه مقام ايرانی در مورد اظهارات او واکنش نشان داده اند و تلويحا درخواست او را رد کرده اند اما هنوز دفتر رياست جمهوری که نامه های او به آنجا ارسال شده پاسخ رسمی به درخواست او نداده است.

احمد شهيد از سال ۲۰۱۱ توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان گزارشگر ويژه حقوق بشر در ايران انتخاب شده است. او تا به حال جند گزارش درباره وضعيت حقوق بشر در ايران منتشر کرده و بارها از مقامات ايران خواسته تا با سفر او به ايران موافقت کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016