چهارشنبه 13 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دولتمردان بايد درباره کشتار اردوگاه اشرف تحقيق کنند، فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های دفاع از حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران

بيانيه مشترک فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های دفاع از حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران درباره حمله و کشتار در اردوگاه اشرف

http://www.fidh.org/article13900?var_mode=calcul

پاريس، ۱۲ شهريور ۱۳۹۲ (۳ سپتامبر ۲۰۱۳). فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران از هيات کمک رسانی سازمان ملل در عراق می خواهد گزارش تحقيقات خود در باره اعمال خشونت بار در اردوگاه اشرف در روز ۱ سپتامبر (۱۰ شهريور) را که منجر به قتل احتمالا ۵۲ نفر از ساکنان اردوگاه شد، هر چه زودتر منتشر کند. اين دو سازمان از دولتمردان عراق به تاکيد می خواهند فوری تحقيقات مستقل و غيرجانبدارانه ای را که دولت وعده داده در پيش بگيرد.

گروه تحقيق هيات کمک رسانی سازمان ملل در عراق که در روز ۱۱ شهريور از اردوگاه اشرف ديدار کرده قرار است تعداد کشته شدگان روز يکشنبه و دليل مرگ آنها را مشخص کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دکتر عبدالکريم لاهيجی، رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر، گفت: «در هرحال، مسئوليت اصلی رويدادهای روز يکشنبه به عهده دولتمردان عراق است. شرايط حمله هنوز نامشخص است. فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر به شدت اميدوار است که دولت دستوری برای حمله به اردوگاه صادر نکرده باشد و تحقيقات دولت در باره اين واقعه که تنها می توان آن را "قتل های فراقضايی" ناميد به دستگيری و محاکمه عادلانه مرتکبان آن بيانجامد."

در پی تفاهم نامه ای بين سازمان ملل و دولت عراق در دسامبر ۲۰۱۱، کميساريای عالی سازمان ملل برای پناهندگان به درخواست های حفاظت بين المللی بيش از ۳۰۰۰ ساکن اردوگاه اشرف را بررسی کرده است و بيشتر آنها به اردوگاه حريه (پيشتر: اردوگاه ليبرتی) در شمال شرقی بغداد منتقل شده اند.

عبدالکريم لاهيجی اضافه کرد: «هيات کمک رسانی سازمان ملل در عراق و کميساريای عالی سازمان ملل برای پناهندگان کوشش های قابل توجهی برای اسکان دوباره اين ايرانيان تبعيدی در خارج انجام داده اند. با وجود اين که اسکان دوباره حداقل ۱۶۲ نفر از آنها ـ بيشتر در آلبانی ـ گام آغازين خوبی است، واقعه اخير که در پی حمله های ديگر به ساکنان اردوگاه حريه در سال ۲۰۱۳ انجام شده است، سرعت بخشيدن به اين فرايند را در سازگاری به حقوق بين المللی پناهندگان به شدت ضروری می سازد.»

در پايان فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر نگران شديد خود را از بيانيه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابراز می کند که در آن از کشتن ساکنان اردوگاه اشرف استقبال و آن را به عنوان «انتقام تاريخی فرزندان رشيد مجاهدان شهيدِ عراقی» تاييد کرده است. اين بيانيه را تنها می توان به معنای مشارکت در اين گونه قتل های فراقضايی يا حمايت از آنها تلقی کرد.

تماس مطبوعاتی:
فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر: press@fidh.org
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران: lddhi@fidh.org؛http://www.facebook.com/lddhi.fidh
پيشتر در حدود ۳۴۰۰ تبعيدی ايرانی در اردوگاه اشرف ساکن بودند که اکثرشان از اعضا و حاميان سازمان مجاهدين خلق ايران به شمار می رفتند و با اجازه دولت صدام حسين در دهه ۱۹۸۰ وارد عراق شده بودند. در سال ۲۰۰۹، دولتمردان عراق مسئوليت امنيت و ايمنی ساکنان اين اردوگاه را از دولتمردان امريکا تحويل گرفتند. در سال ۲۰۱۱، دولت عراق اعلام کرد که اين اردوگاه پس از انتقال ساکنان آن به مکانی تازه در اردوگاه ليبرتی در شمال عراق تعطيل خواهد شد. پس از اين که اکثر ساکنان به آنجا منتقل شدند، در حدود ۱۰۰ نفر اجازه يافتند در اردوگاه اشرف بمانند تا مسايل باقی مانده مربوط به ملک آن را حل و فصل کنند.

-------------------------------------------
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران
LDDHI
عضو فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر
فيس بوک
http://www.facebook.com/lddhi.fidh
E-mail: lddhi(at)fidh.org
يا lddhi.fidh(at)gmail.com
Twitter: @fidh_fa
صفحه ايرانِ فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر
FIDH Iran Page: http://www.fidh.org/-Iran,228


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016