شنبه 16 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادامه واکنش‌ها به "گفته‌های" هاشمی رفسنجانی در مورد سوريه

واکنش‌ها به سخنرانی‌ منسوب به اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد "حمله شيميايی" در سوريه و مقصر معرفی کردن حکومت آن کشور در آن همچنان با واکنش‌هايی روبه‌روست و علاوه بر ايران در رسانه‌های جهانی نيز بازتاب داشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش راديو فردا، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در هفته گذشته در سخنانی -بنا بر ويدئويی که در اين رابطه منتشر شده است- به موضوع «حمله شيميايی» سيم مرداد در حومه دمشق اشاره کرده و می‌گويد «مردم از طرفی مورد حمله شيميايی حکومت خودشان قرار می‌گيرند و از طرف ديگر بايد انتظار بمب‌های آمريکا را داشته باشند».

اين نخستين بار است که از زبان يک مقام سياسی ارشد ايرانی که دولت حسن روحانی نيز به او نزديک است، سخنانی در مورد دست داشتن حکومت سوريه در حمله شيميايی منتشر می‌شود؛ ايران همواره مسئول حملاتی از اين دست را در سوريه، مخالفان بشار اسد معرفی کرده است.

اين گفته‌ها با واکنش‌های گوناگونی روبه‌رو شده و در رسانه‌های جهانی نيز بازتاب داشته است.

روزنامه بريتانيايی گاردين در وب‌سايت خود به اين موضوع را آغازی بر «نخستين تقابل جدی ميان دولت عمل‌گرا و مخالفان افراطی‌تر» آن در ايران نام برده است.

گاردين می‌گويد علنی شدن اين موضوع نشان دهنده «اختلافی»ست که در تهران بر سر مسئله سياست منطقه‌ای و نيز گفت‌وگو با واشينگتن در مورد برنامه اتمی وجود دارد.

اين روزنامه می‌گويد در ايران هستند کسانی که می‌خواهند با استفاده از سوريه و «جنگ شيعه و سنی» گفت‌وگوهای احتمالی را از ميان بردارند.

مجله آمريکايی آتلانتيک نيز به گفته‌های هاشمی رفسنجانی اشاره کرده و می‌نويسد با وجود همه تکذيبيه‌ها، گفته‌های او نشان از اختلاف نظر در تهران در مورد سوريه دارد.

آتلانتيک می‌گويد استفاده صدام حسين از سلاح شيميايی در زمان جنگ ايران و عراق، «رخمی تاريخی» برای ايرانيان و از جمله بسياری از مقام‌های آن کشور است که برايشان مشکل خواهد بود حتی از نظر تاکتيکی، چنين چيزی را (در سوريه) بپذيرند.

گفته‌های هاشمی رفسنجانی و سياست‌های دولت حسن روحانی مورد توجه روزنامه‌های ديگری نيز قرار گرفته است، از جمله لوس‌آنجلس تايمز و واشينگتن پست؛ اولی با اشاره به گفته‌های هاشمی رفسنجانی و دومی بدون اشاره به آن می‌گويند ايران گويش خود در قبال سوريه را تغيير داده است.

آنها گفته‌های اخير حسن روحانی را نيز کند و کاو کرده‌اند؛ که با وجود آنکه امنيت و حکومت سوريه برای تهران از اهم واجبات است، اما رئيس‌جمهوری ايران به «کمک نطامی به دولت اسد» اشاره‌ای نکرده است.

در ايران نيز گفته‌های رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنان با واکنش‌هايی روبه‌روست.

با وجود آنکه کسانی مانند امام جمعه اصفهان يا سخنگوی وزارت خارجه ايران موضوع را تکذيب کرده‌اند، اما خود او هنوز تکذيبيه رسمی در اين مورد منتشر نکرده است.

در تازه‌ترين واکنش، روز گذشته، احمد توکلی، از نمايندگان مجلس ايران، به اين موضوع پرداخته و در گفت‌وگويی با خبرگزاری مهر خواست تا «خود» او اين موضوع را تکذيب کند.

اکبر هاشمی رفسنجانی پيشتر نيز به سوريه اشاره کرده بود؛ او نهم شهريور ماه گفته بود «بايد از بيان مواضع غيررسمی و افراطی توسط افراد غيرمرتبط پرهيز شود و مواضع اصولی و هوشيارانه نظام توسط کانال‌های رسمی و مسئول بيان شود».

آقای رفسنجانی در آن زمان به گفته‌هايی در رابطه با سوريه اشاره کرده بود که از کانال‌های غير رسمی و «بدون در نظر گرفتن تبعات منفی آن» منتشر می‌شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016