دوشنبه 18 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"فرماندهان نظامی بشار اسد بر حمله شيميايی تأکيد داشته‌اند"

• بر اساس شنودهای "سرويس اطلاعاتی برون‌مرزی آلمان"، فرماندهان ارتش سوريه از اسد بارها تقاضای حمله شيميايی کرده بودند که رد شده بود. در اين ميان شورشيان يک روستای مسيحی در نزديکی دمشق را تسخير کرده‌اند.

دويچه وله ـ شورشيان سوری کنترل کامل روستای مسيحی‌نشين "معلولا" در حاشيه دمشق را روز يکشنبه (۸ سپتامبر/۱۷ شهريور) در دست گرفتند. ساکنان اين روستا کنترل کامل آن توسط شورشيان را تلفنی به اطلاع خبرگزاری فرانسه رسانده‌اند.

در طول شب گذشته، اين منطقه‌ی تاريخی و زيارتی مسيحيان شاهد درگيری‌های سخت ميان واحدهای ارتش سوريه و شورشيان بود. گفته می‌شود در اين درگيری‌ها ۱۷ تن از شورشيان کشته و بيش از يکصد نفر زخمی شده‌اند. ارتش سوريه نيز ده‌ها کشته و زخمی داده است.

روستای معلولا که در ۵۵ کيلومتری شمال دمشق قرار دارد، يگانه دهکده‌ی مسيحی در جهان است که ساکنانش هنوز به زبان باستانی آرامی، يعنی زبان عيسی مسيح سخن می‌گويند.

سازمان يونيسف متعلق به سازمان ملل متحد، روستای معلولا را در فهرست ميراث تاريخی جهانی اعلام کرده است. در معلولا کليساها و صومعه‌هايی تعبيه شده در غارها می‌توان يافت که متعلق به سده‌ی اول ميلادی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"پافشاری فرماندهان اسد بر استفاده از سلاح شيميايی"

منابع اطلاعاتی آلمان می‌گويند که فرماندهان نظامی بشار اسد از حدود ۴ ماه پيش از او خواسته‌ بودند که بايد دست به حمله شيميايی بزنند. اين خواست‌آن‌ها مدام رد شده بود.

روزنامه آلمانی "بيلد ام زونتاگ" با استناد به منابع نزديک به "سازمان اطلاعات برونمرزی آلمان" (BND) می‌نويسد که اين اطلاعات مبتنی بر عمليات شنود اين سازمان مخفی است. ناو تجسسی آلمانی "اوکر" که در نزديکی سواحل سوريه در دريای مديترانه در حال گشت است، از سال گذشته از جمله به کار عمليات شنود مکالمات در داخل سوريه، ردگيری و کسب اطلاعات مشغول است.

بر اساس شنود کارشناسان اين سرويس مخفی آلمانی، در حالی که پيش از اين پيشنهادهای متعدد حمله شيميايی از سوی بشار اسد رد شده بود، اين احتمال وجود دارد که حمله شيميايی ۲۱ اوت بدون اجازه‌ی بشار اسد صورت گرفته باشد. اين حمله شيميايی ۱۴۲۹ نفر را قربانی خود کرد که بيش از ۴۰۰ نفر از آن‌ها کودک بوده‌اند.

بر اساس منابع اين روزنامه آلمانی، گرهارد شيندلر، رئيس سرويس اطلاعاتی آلمان در جلسه غيرعلنی کميسيون امور دفاعی پارلمان بوندستاگ آلمان گفته است که به‌رغم حمله نظامی آمريکا، اسد می‌تواند برای مدت طولانی خود را بر سرير قدرت نگاه دارد.

فولکر ويکر، ژنرال بازرس ارتش آلمان به کميسيون امور دفاعی پارلمان آلمان گفته است که جابه‌جايی قدرت نامطلوبی در ميان جناح‌های شورشيان صورت گرفته است. وی افزود که ديگر شاهد فرار نظاميان بشار اسد و پيوستن آن‌ها به مخالفان نيستيم.

بر اساس اظهارات وی، "ارتش آزاد سوريه" ديگر نقش رهبری نظامی را برعهده ندارد و شبکه تروريستی القاعده نفوذ بيشتری در سوريه پيدا می‌کند. و اين امر پيامدهای ناگواری در پی داشته است. به اين صورت که تمام سربازانی که از ارتش اسد فراری می‌شوند و قصد پيوستن به مخالفان را دارند، توسط اسلام‌گرايان تندرو بدون وقفه تيرباران می‌شوند.

اوباما در برابر نمايندگان مردد کنگره آمريکا

باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا در آستانه آغاز مشورت‌های کنگره آمريکا درباره حمله نظامی عليه سوريه، هر چه بيشتر زير فشار قرار می‌گيرد. شمار زيادی از سناتورها و نمايندگان که از تعطيلات تابستانی ‌بازگشته‌اند، در باره طرح دولت ابراز ترديد کرده‌اند. اين امر وضعيت اوباما را در کسب پشتيبانی آن‌ها پيچيده‌تر کرده است.

رئيس‌جمهور آمريکا و وزير امور خارجه‌‌اش هنوز نتوانسته‌اند حمايت گسترده رهبران جهان را برای طرح خود به دست آورند.

وزيران خارجه ۲۸ کشور اروپايی روز شنبه (۷ سپتامبر/۱۶ شهريور) با انتشار يک بيانيه مشترک، رهبری سوريه را مسئول کاربست سلاح شيميايی دانستند، ولی از پيشنهاد فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهوری فرانسه پيروی کردند که خواسته بود تا انتشار گزارش بازرسان سازمان ملل در مورد کاربست سلاح شيميايی در سوريه بايد منتظر ماند. گفته می‌شود تا پايان هفته‌ی آينده (۱۴/۱۵ سپتامبر) اين گزارش انتشار خواهد يافت.

انتظار می‌رود تا آن زمان سنای آمريکا در اين باره رأی‌گيری خواهد کرد، ولی هنوز زمان رأی‌گيری در مجلس نمايندگان مشخص نيست.

تدابير شديد امنيتی در ورودی‌های شهر دمشق

خبرگزاری ايسنا به نقل از اسکای نيوز عربی می‌نويسد که نيروهای ارتش سوريه از اولين ساعات روز يکشنبه تدابير امنيتی شديدی را در ورودی‌های شهر دمشق، پايتخت اين کشور اتخاذ کرده‌اند.

بنا به گزارش اين شبکه خبری، تدابير امنيتی با هدف آمادگی برای رويارويی با هرگونه حمله احتمالی آمريکا به سوريه اتخاذ شده است.

ايسنا به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الحياة می‌نويسد که دولت روسيه، يک فروند هواپيمای نوع "ايل ۷۶" را برای خارج کردن شهروندان روسی مقيم سوريه، به لاذقيه اعزام کرده است.

اين روزنامه نوشت: هواپيمای مذکور صبح امروز برای انتقال شهروندان روسی راغب به ترک سوريه اعزام اين کشور شده است. پيشتر مقامات مسکو اعلام کرده بودند، حدود ۷۳۰ شهروند روسی در سوريه اقامت دارند.

"اوباما فريب خورده است"

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران روز يکشنبه برای جلب حمايت عراق در حمايت از بشار اسد، راهی بغداد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ظريف بعدازظهر اين روز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای عراقی‌خود هوشيار زيباری گفت: «رئيس‌جمهور آمريکا بدون تمايل شخصی و با دامی که ديگران برای او انداخته‌اند، وارد ماجرای سوريه شده است.»

به گزارش خبرگزاری ايسنا، وزير امور خارجه ايران در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که گفته شده است چنان چه آمريکا به سوريه حمله کند، ايران منافع آمريکا در عراق را هدف قرار می‌دهد، بی‌آنکه به اهداف آمريکايی اشاره کند گفت: «ايران قطعا اقدامی عليه حاکميت دوست و دولت برادر (عراق) انجام نخواهد داد و معتقدم اين صحبت‌ها فقط برای توجيه اقدامات نظامی است که خطری برای آغازکنندگان آن خواهد بود.»

ظريف خاطرنشان کرد که «رئيس‌جمهور آمريکا در دامی که توسط ديگران برای او انداخته شده است، افتاده و اميدواريم در اين باره با درايت عمل کنند و خود را گرفتار آتشی که خاموش کردن آن سخت است، نکنند.»

"حمله‌ای محدود اما قاطع و شديد"

جان کری، وزير خارجه ايالات متحده، ابراز خوش‌بينی کرده است که برای ضربه نظامی به سوريه، "حتی بيش از حد لزوم" در ميان کشورهای غربی "حمايت و علاقه به مشارکت" وجود دارد. کری پس از ديدار و گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود لوران فابيوس، در پاريس بار ديگر تأکيد کرد که جامعه جهانی نبايد در برابر عملکرد رژيم بشار اسد بی‌تفاوت بماند.

آمريکا قصد دارد مجازات رژيم اسد را با "ضربه نظامی محدود" عملی سازد، زيرا معتقد است که ارتش سوريه در جنگ داخلی اين کشور عليه مردم عادی سلاح شيميايی به کار برده است.

فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه، حمايت کامل کشور خود را از اقدام نظامی احتمالی ايالات متحده اعلام کرد. او گفت که حمله به رژيم سوريه "محدود اما قاطع و شديد" خواهد بود، تا بشار اسد در آينده "به تکرار چنين جنايت‌هايی دست نزند".


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016