چهارشنبه 20 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سقوط ۱۶رتبه‌ای ايران در رده‌بندی رقابت‌‌پذيری اقتصادی

• در تازه‌ترين رده‌بندی مجمع جهانی اقتصاد که بر اساس "شاخص رقابت‌پذيری اقتصادهای جهان" تنظيم شده، جايگاه ايران از ۶۶ به ۸۲ نزول يافته است. سوئيس، سنگاپور، فنلاند، آلمان و آمريکا در جايگاه اول تا پنجم قرار گرفته‌اند.

پايگاه خبری تحليلی انتخاب (Entekhab.ir) : مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترين گزارش "رقابت‌پذيری جهانی" (GCR) خود که مربوط به سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ ميلادی است، اقتصاد ۱۴۸ کشور جهان را بررسی و رده‌بندی کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش سرويس بين الملل انتخاب به نقل از دويچه وله ؛ ايران در ميان اين ۱۴۸ کشور، از جايگاه ۶۶ به جايگاه ۸۲ رسيده و اين سقوط ۱۶ رتبه‌ای، نشان‌دهنده اوضاع بحرانی اقتصاد در اين کشور است.

اين گزارش اطلاعات جامعی درباره شيوه‌های افزايش توليد و رفاه در اقتصاد کشورهای گوناگون دنيا ارائه می‌کند. گزارش "رقابت‌پذيری اقتصاد جهانی" در واقع جامع‌ترين ارزيابی اقتصادی موجود از کشورهای جهان است. بر اساس آخرين رده‌بندی رقابت‌پذيری اقتصادهای جهان، پنج اقتصاد بزرگ و باثبات و پايدار دنيا عبارت‌اند از: سوئيس، سنگاپور، فنلاند، آلمان و ايالات متحده آمريکا.

سوئيس با اقتصاد قدرتمندش برای پنجمين سال پياپی در صدر اين رده‌بندی اقتصادی نشسته و آلمان با يک جهش ۲ رتبه‌ای نسبت به دوره گذشته، در جايگاه چهارم قرار گرفته است. کشورهای سوئد، هنگ‌کنگ، هلند، ژاپن و بريتانيا هم به ترتيب در جايگاه‌های ششم تا دهم اين رده‌بندی قرار گرفته‌اند.

در ميان ۱۰ کشور برتر اين رده‌بندی، ۶ کشور اروپايی به چشم می‌خورند. سيرالئون، يمن، بروندی‌، گينه و چاد هم به ترتيب در قعر اين جدول نشسته‌اند.

کشورهايی نظير تونس، اوکراين، يونان، کنيا و لبنان، در اين رده‌بندی پايين‌تر از ايران قرار گرفته‌اند، اما همسايگان ايران از جمله آذربايجان و ترکيه به ترتيب در جايگاه‌های ۳۹ و ۴۴ قرار گرفته‌اند. رتبه برخی ديگر از کشورهای جهان از اين قرار است: قطر ۱۳، عربستان ۲۰، مالزی ۲۴، چين ۲۹، آفريقای جنوبی ۵۳، روسيه ۶۴، گرجستان ۷۲، ارمنستان ۷۹.

مجمع جهانی اقتصاد بيش از سه دهه است که بر رقابت‌های اقتصادی در سراسر جهان نظارت می‌کند و مسئوليت برگزاری اجلاس اقتصادی "داووس" را هم برعهده دارد، که از مهم‌ترين گرد‌هم‌آيی‌های رهبران اقتصادی و سياسی جهان است، اما انتشار اين گزارش ابتکاری است که از سال ۲۰۰۶ آغاز شده است. تهيه‌کنندگان اين گزارش می‌گويند عواملی نظير توسعه پايدار، ميزان رفاه، و توان کشورها در فروش محصولات داخلی از جمله فاکتورهای تاثيرگذار در تعيين رتبه آنها در اين جدول رده‌بندی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016