دوشنبه 25 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: نامه اوباما ارتباطی با مسائل سوريه ندارد

اعتماد ـ اوباما نامه‌نگاری با روحانی را تاييد کرد. بالاخره بعد از سه هفته گمانه‌‌زنی‌ها و اخبار پشت پرده و ضد و نقيض روز گذشته رييس‌جمهور امريکا در گفت‌وگو با‌ای بی‌سی نيوز، تاييد کرد که او و حسن روحانی، نامه‌هايی را رد و بدل کرده‌اند.

اوباما در پاسخ به اين سوال که آيا شما برای برقراری ارتباط با رييس‌جمهور ميانه روی ايران تلاش کرده‌ايد صراحتا پاسخ داد: «بله و او هم به من پاسخ داده است اما ما مستقيما با هم صحبت نکرده‌ايم.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در اين برنامه تصريح کرد که اين ارتباط از طريق نامه بوده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی هم اين خبر را تاييد کرد و نوشت: «رييس‌جمهوری امريکا در مصاحبه با ‌ای‌بی‌سی نيوز گفت نامه‌يی خطاب به حسن روحانی رييس‌جمهوری ايران نوشته و پاسخ آن را دريافت کرده است اما دو طرف مستقيم با يکديگر صحبت نکرده‌اند. وی افزود که ماجرای سوريه نشان داد که موضوع هسته‌يی ايران می‌تواند از طريق ديپلماتيک حل شود.»

در تماس تلفنی روزنامه اعتماد با وزير امور خارجه اصل وجود نامه و پاسخ حسن روحانی به آن تاييد شد اما ظريف تاکيد کرد که اولا در اين نامه حرفی درباره سوريه نوشته نشده است و در صورتی که اوباما محتوای آن را مسائل سوريه عنوان کرده خلاف واقع گفته يا درباره نامه‌يی غير از آنچه من می‌دانم سخن می‌گويد. دوم اينکه اين نامه هيچ ارتباطی با سفر سلطان قابوس نداشته و اساسا وی حامل هيچ نامه‌يی از طرف امريکا برای ايران نبوده است.

او در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره اينکه آيا اين نامه از طريق سفارت سويس به ايران تحويل داده شده يا خير، بيان جزييات درباره کانال ارتباطی با اين کشور را به آينده موکول کرد و جزييات بيشتری را توضيح نداد.

ظهر ديروز هم هنگامی که درباره پاسخ وزير امور خارجه به نامه اوباما از او پرس و جو کرده و پرسيده بودند «گفته شده است شما به نمايندگی از طرف رييس‌جمهور پاسخ نامه اوباما رييس‌جمهور امريکا را داده‌ايد؟» اما او کاملا ديپلماتيک پاسخ داده بود: من به نامه هيچ کس پاسخ نداده‌ام. جمله‌يی که اکثر خبرگزاری‌ها با تيتر «ظريف: پاسخی به نامه اوباما نداده‌ام» مخابره کردند و به زحمت می‌شد از آن استنباط کرد که نامه‌يی در کار بوده اما ظريف به آن پاسخ نداده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016