دوشنبه 25 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: سپاه بايد سه چهار پروژه بزرگ ملی را در اختيار بگيرد

روحانی با اشاره به اينکه شايعاتی که در مورد سپاه مطرح می شود را قبول ندارم، ادامه داد: سپاه رقيب مردم، پيمانکار و رقيب بخش خصوصی نيست، بايد بار پروژه های بزرگی که بخش خصوصی قادر نيست را به دوش بگيرد.

به گزارش خبرنگار مهر حسن روحانی رئيس جمهوری اسلامی کشورمان صبح امروز در بيستمين مجمع سراسری فرماندهان و مسئولين سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در مجموعه تالارهای کوثر ولايت برگزار شد با اشاره به سالروز ۳۱ شهريور گفت: به سالروز ۳۱ شهريور شروع دفاع مقدس و ايستادگی ملت ايران در برابر متجاوزين و نقش بسيار مهم و تاثيرگذاری که در اين جهاد مقدس توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و در کنار آن بسيج مستضعفين انجام شد نزديک می شويم.

وی افزود: اين جلسه يادآور جبهه های غرب و جنوب است، جبهه مقدسی که عزيزترين ياران انقلاب فدای شرف، عظمت و استقلال اين مرز و بوم شدند؛ بوی همت ها، خرازی ها، باکری ها، زن الدين ها و همه بزرگان و سرداران افتخار آفرين استشمام می شود.

رئيس جمهور با بيان اين که شما افتخار بزرگی بر دوش داريد ادامه داد: سپاه پاسداران فرزند انقلابی است که فاصله زمانی چندانی با پيروزی انقلاب ندارد، از اولين ساعات پيروزی انقلاب پاسداری، ايستادگی و جهاد برای حراست از انقلاب اسلامی شکل گرفت که بعدها به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نامگذاری شد.

وی گفت: در همه روزهای اوليه که برای استقرار اين انقلاب و نظام اسلامی ضروری بود پاسداران اسلام از جان مايه خود گذشتند، همه جای ايستاده و فداکاری کردند و هر موقع احساس خطر شد سپاه پاسداران در خط مقدم دفاع از انقلاب حضور يافت.

وی با اشاره به اين که دشمن ترورهای کور، نا امنی های گوشه و کنار ايران و توطئه های مختلف استکبار که در راس آن آمريکا عليه انقلاب اسلامی طراحی شد ادامه داد: سپاه پاسداران يک ارتش يا يک نيروی نظامی از آنچه در ساير کشورها وجود دارد نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روحانی با اشاره به اين که سپاه پاسداران که برای حراست و دفاع از انقلاب تشکيل شده است دارای دو سرمايه ويژه بوده که در نيروهای مسلح کشورهای ديگر کمتر وجود دارد افزود: سپاه از آغاز تاسيس دارای دو سرمايه بسيار مهم معنوی و اجتماعی بود.

وی تصريح کرد: سرمايه معنوی همان بود که در شب عمليات قبل از آن که به نقشه نگاه کند به خطوط زيارت عاشورا نگاه می کرد، همان بود که قبل از آن که رمز عمليات را بياموزد يا حسين و يا زهرا را آموخته و به زبان جاری می کرد.

روحانی گفت: سرمايه معنوی که من از آن می گويم يه مفهوم ارتش ايدئولوژيک کشورهای شرقی نيست بلکه به معنای انگيزه معنوی و دينی است که عمق آن تا ۱۴۰۰ سال قبل، کنار سفره ای که ياران پيامبر در آن نشسته اند، تا صحرای نينوای حسين بن علی با ياران کم اما پرافتخار که در وفا آنچنان مثال زدنی بودند است.

وی با اشاره به اين که سرمايه معنوی سپاه همان است که او را محبوب دل ها قرار داده است خاطر نشان کرد: اگر اين سرمايه سايش بيابد که خدا آن روز را نياورد و اگر قضاوت مردم نسبت به ايثار اين بهترين نيروی وفادار انقلاب روزی به ترديد بيفتد، سپاه ديگر آن سپاهی نيست که امام فرمود ای کاش من يک پاسدار بودم.

روحانی با تاکيد بر اين که اين معنويات بايد به همان حدی که در جبهه ها بود حفظ کرد ادامه داد: در جبهه وقتی وارد فضای معنوی رزمندگان می شديم احساس آرامش و اميد می کرديم با همين معنويت، صداقت، خلوص، اقتدار و روحيه ای که کربلای ۵ با آن شروع شد و از اروند عظيم عبور کرده و به فاو رسيديد و همان روحيه ای که در حلبچه و ماهور ارتفاعات را درنورديد بايد حفظ شود.

رئيس جمهور گفت: آنچه باعث می شود دشمن از شما بترسد، هواپيما، موشک، زيردريايی، تانک و ادوات نيست چرا که اين ها در تمام ارتش های دنيا وجود دارد، آنچه دشمن از آن می هراسد خلوص، معنويت و اتصال شما با خاندان اهل بيت است، اين يک امتياز بزرگ برای سپاه استکه شما پاسداران حفظ کرده و بايد از اين به بعد هم آن را حفظ کنيد حتی اين امتياز را ارتقاء دهيد.

رئيس جمهور با بيان اين که سرمايه ديگر سپاه پاسداران، سرمايه اجتماعی است و اين که شما در دل و کنار مردم هستيد است گفت: سپاه بايد دژ مستحکم و پناه همه مردم باشد، امنيت توسط شما تامين می شود، عزت دين و به اهتزاز درآمدن عزيز ترين حالت پرچم دين با شماست.

وی با اشاره به اين که سرمايه اجتماعی بزرگترين سرمايه شماست خاطر نشان کرد: آنچه که بسيج ۲۰ ميليونی يا چند ده ميليونی درست می کند سرمايه اجتماعی شماست، سرمايه اجتماعی يعنی اعتماد مردم به سپاه و چسبندگی آنها به اين نيروی مقتدر.

وی با تاکيد بر اين که سپاه فراتر از حزب و گروه است خاطر نشان کرد: امام از همان روز اول و زمانی که شما در سنگرها می جنگيديد تاکيد کرد که سپاه سياست را خوب بفمد ولی وارد آن نشود چون سپاه به کل ملت ايران تعلق دارد و اگر روزی نياز به حضور همه ملت داشته باشيم آنچه بايد ملت را به نام بسيج جذب کرده و زير پرچم اسلام بياورد سپاه است، اگر روزی حادثه ای پيش آيد بسيج اقليت های دينی و مذهبی را هم دعوت می کند.

روحانی ادامه داد: وقتی فردی لباس بسيج می پوشد که به جبهه برود نمی شود از او پرسيد مقلد تو کيست، نبايد آنقدر همه را کوچک کنيم که بگوييم اين فرد مقلد فلان آقاست؛ در کوچه تنگ جای مقاومت نيست، نگذاريد ما را به جبهه تنگ ببرد. اجازه دهيد در ميدان باز ايستاده و مقاومت کنيم .

وی تاکيد کرد: شايعات در مورد سپاه که می‌خواهند سپاه را رقيب مردم در اقتصاد قرار دهند، قبول ندارم.

رئيس جمهور با اشاره به اين که در اين مسير اولين قديم شناخت تهديدات است گفت: تهديدات هر روز به شکلی خاص عيان می شود، در ۳۱ شهريور ۵۹ وقتی دشمن به سرزمين ما تجاوز کرد تهديد نظامی بود. آن زمان سپاه پاسداران به يک نيروی نظامی تبديل شد، البته پشت هر تهديد نظامی تهديد سياسی است.

وی ادامه داد: وقتی آمريکا به افغانستان و پس از آن به عراق حمله کرد مسائل منطقه تغيير کرده و بهانه ها متفاوت بود گفت: بعد از گذشت اين همه سال امروز مسئله سوريه مطرح است و چقدر خطرناک است که انسان در محاصره تهديد خطا کند، بايد خوب بشناسيم که تهديد کجاست و تهديد اوليه کدام است.

وی ادامه داد: اولين قدم عدم پيروزی شناخت صحيح از تهديد، ترسيم برنامه درست و اتخاذ استراتژی و ترسيم درست کار با توجه به امکانات موجود است.

روحانی با تاکيد بر اين که اگر در هر يک از اين دو مراحل خطا کنيم همان خطايی خواهد بود که صدام دو بار و آمريکا بارها آن را مرتکب شدند خاطر نشان کرد: آمريکا در افغانستان و عراق مرتکب خطا شد و ان شاء الله در سوريه هم خطا خواهد کرد.

رئيس جمهور با اشاره به اين که سوريه در يک نقطه بسيار حساس قرار گرفته گفت: دعوا بر سر رئيس جمهور يا يک طايفه نيست برای همه روشن است که غرب برای کل منطقه تصميم دارد و منطقه را به دلايل مختلف نمی پسندد.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه شرايط منطقه بسيار حساس است، گفت: در ليبی، مصر، بحرين، تونس و سوريه يک روند مشابهی وجود دارد و مانند حلقه های يک زنجيره واحد هستند به طوری که در همه اين کشورها به دنبال حفظ منافع اسرائيل و تضعيف خطوط مقاومت در برابر غرب و اسرائيل هستند، مساله سوريه مساله يک کشور نيست بلکه مساله منطقه و حتی تمام دنياست.

وی با اشاره به اينکه ما با سلاح کشتار جمعی مخالفيم ، ادامه داد: اشتباه غرب اين است که فکر می کند جمهوری اسلامی ايران دنبال فرصت برای سلطه به منطقه است، ما به دنبال سلطه نظامی بر منطقه نيستيم و اگر امروز قدرتمند هستيم قدرت ما گفتمانی است.

روحانی افزود: سپاه انقلاب اسلامی سپاه امنيت و آرامش است. اگر غرب توطئه خود را بردارد سپاه پاسداران نمی خواهد در منطقه سلطه نظامی داشته باشد.

رئيس قوه مجريه با تاکيد بر اينکه گفتمان ما گفتمان مردم سالاری، ثبات، وحدت، برادری و مبارزه با تروريسم در کل منطقه است ادامه داد: چه کسی تروريست ها را حمايت می کند و چه کسی از ابتدای انقلاب قربانی تروريست بوده است، جمهوری اسلامی قربانی تروريست و سلاح شيميايی است.

روحانی ادامه داد: شما ميهمان ناخوانده هستيد. دست از تجاوز در منطقه برداريد نمی خواهد ايران هراسی کنيد، ما نيازی به مداخله نداريم، فرياد ما مردم سالاری است.

وی با تاکيد بر اينکه اين مردم هستند که بايد تصميم بگيرند چگونه مردم سالاری حاکم شود گفت: ما معتقديم در فلسطين، سوريه و مصر هم بايد مردم سالاری وجود داشته باشد، شما اجازه دهيد مردم پای صندوق های رای بيايند بعد از آن ما چيز ديگری نمی خواهيم.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه بهانه غرب در سوريه سلاح کشتار جمعی است، گفت: ما با سلاح شيميايی مخالفيم، هر فردی در هر جا از آن استفاده کند ما آن را محکوم می کنيم، تمام تلاش ما اين است که سوريه به ثبات برگردد.

روحانی با اشاره به اينکه آمريکا و اروپا در عين اينکه بر طبل جنگ می کوبند لمس کردند که جنگ در منطقه چه تاثيری دارد، گفت: آنها می دانند که جنگ در منطقه چه آثار شومی دارد، می دانند که در جنگ های قبلی به اهداف خود نرسيدند؛ به هر دليلی که جنگ آغاز نشود ما خوشحال می شويم و با همه توان وارد عمل شديم که جنگی شکل نگيرد.

وی با بيان اينکه مردم منطقه و جمهوری اسلامی ايران در مساله سوريه بی تفاوت نخواهند بود، گفت: جمهوری اسلامی ايران در مساله سرنوشت ساز سوريه هرگز بی تفاوت نبوده و نخواهد بود، ما به وظيفه خود عمل می کنيم تا انشاء الله خداوند ملت ها را در برابر توطئه دشمنان پيروز خواهد کرد.

رئيس جمهور با اشاره به توطئه ای که امروز جمهوری اسلامی ايران را تهديد می کند ادامه داد: دشمن در جمهوری اسلامی ايران در قدم اول معيشت مردم را هدف قرار داده است.

وی با اشاره به اين که تحريم ها غيرعادلانه و با بهانه واهی است، گفت: چه بيانی رساتر از بيان رهبری است که چندين بار صراحتاً عنوان کردند توليد، نگهداری و استفاده سلاح هسته ای حرام است. وقتی رهبر جمهوری اسلامی ايران به اين صراحت مساله را بيان می کند معلوم است که ما هرگز به دنبال سلاح هسته ای نمی رويم؛ کسی اين حرف را می زند که رهبر انقلاب است يعنی همه حيثيت انقلاب اسلامی در طبق گذاشته شده است.

رئيس قوه مجريه با تاکيد بر اين که دشمن توانسته از اين بهانه استفاده کند خاطرنشان کرد: دشمن ديگران را هم در اين توطئه کشانده است و با اکثريت آرا مصوباتی را در شورای امنيت تصويب کرده؛ وقتی تحريم فروش نفت و فعاليت های بانکی صورت می گيرد يعنی زندگی و معيشت مردم هدف قرار می گيرد. دشمن هدف را فشار بر معيشت مردم قرار داده است.

وی با بيان اينکه اولين علامت روشن را مردم در انتخابات نشان دادند، گفت: بايد در برابر فهم و هوشمندی ملت بزرگ ايران تعظيم کرد، عليرغم همه تبليغات، دوست و دشمن تا اين حد شکوه حضور ملت را پيش بينی نمی کرد اما آن چه تقدير نهايی را رقم زد تقدير حق بود.

روحانی با اشاره به اينکه انتخابات با آرامش و امنيت برگزار شد، گفت: بعد از انتخابات کسی اعتراضی نکرد و اين يکی از انتخاباتی بود که شورای نگهبان گفت اعتراضی به دست ما نرسيده است.

وی گفت: ضربه ديگری که دشمن بايد بخورد در حماسه اقتصادی است، رهبری به درستی امسال را سال حماسه اقتصادی و حماسه سياسی نامگذاری کردند.

رئيس جمهور با تاکيد بر اينکه حماسه سياسی با حضور و هوشمندی مردم رقم خورد و حماسه اقتصادی هم بايد با حضور هوشمندانه مردم محقق شود ادامه داد: اگر سپاه در بررسی های خود به اين نکته کاملاً روشن برسد که رسيده است و آن اين است که هدف دشمن معيشت مردم بوده و بايد آثار تحريم را کاهش دهيم آن زمان است که رسالت بزرگی بر دوش ما قرار می گيرد.

وی گفت: سپاه در نيروی انسانی، فرهنگی و اقتصادی امکانات خوبی دارد، البته هر نهادی در قانون وظايف خود را دارد اما سپاه هميشه به عنوان يک مکمل وارد عمل شده و به بخش های ديگر کمک می کند.

روحانی با اشاره به اينکه شايعاتی که در مورد سپاه مطرح می شود را قبول ندارم، ادامه داد: سپاه رقيب مردم، پيمانکار و رقيب بخش خصوصی نيست، بايد بار پروژه های بزرگی که بخش خصوصی قادر نيست را به دوش بگيرد.

رئيس قوه مجريه افزود: امروز که دشمن معيشت مردم را هدف قرار داده و از طريق تحريم می خواهد مردم را خسته کند سپاه بايد وارد عمل شده و سه چهار پروژه بزرگ ملی را در اختيار بگيرد؛ کشوری که ۲.۵ ميليون بشکه نفت می فروخت و امروز اين رقم به يک مليون بشکه رسيده معلوم است که شرايط در بقيه بخش ها چگونه است البته اين به آن معنی نيست که ما نااميد شديم؛ انشاءالله همه کمک کنند تا سال آينده وضعيت بهتری داشته باشيم.

وی با تاکيد بر اينکه سپاه آستين ها را بالا زده تا بخشی از بار دولت را به دوش بکشد ادامه داد: البته اين بار، بار دولت نيست بلکه بار نظام اسلامی است، دولت هم خادم ملت است.

روحانی با بيان اينکه سپاه در زمينه مبارزه با فساد اقتصادی توانمند است و بايد وارد عمل شود گفت: قاچاق کالا ارز ما را می خورد و برنامه های اقتصادی و تجارت منسجم را بر هم می زند، سپاه بايد کمک کرده و جلوی قاچاق کالا گرفته شود.

وی تصريح کرد: سلامت اقتصاد به رشد توليد کمک می کند و تا زمانی که قاچاق وجود داشته باشد توليد رشد نمی کند.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه مردم همان طور که در جنگ خلوص سپاه را لمس کردند، امروز هم بايد شاهد خلوص سپاه برای شکستن توطئه عليه معيشت ملت باشند تاکيد کرد: به عنوان رئيس جمهور کشور از شما می خواهم در دو بخشی که دولت با مشکل مواجه است سپاه وارد عمل شده و کمک کند.

وی در پايان عنوان کرد: مشکلات خيلی زياد است، اميدمان و نصرت خداوند بر تمام آنها غلبه خواهد شد، حمايت مردم و سپاه راه را باز می کند و انشاء الله توطئه دشمن شکسته و با دست پرتوان ملت حماسه اقتصادی آفريده خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016