سه شنبه 26 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آيت‌الله خامنه‌ای: با نرمش قهرمانانه موافقم

ايسنا: رهبر معظم انقلاب اسلامی کارنامه درخشان سپاه را نشان دهنده عمق هويت، شخصيت و تجربيات موفق يک ملت خواندند و در تبيين مفهوم پاسداری عمومی از انقلاب اسلامی تأکيد کردند: پيام اصلی و جذاب انقلاب اسلامی خودداری از ظلم و مظلوم واقع نشدن است و همه مسائل از جمله رفتارها و گفتارهای سلطه گران بايد در چارچوب چالش اساسی نظام سلطه با اين پيام، تحليل و تفسير شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حضرت آيت الله خامنه ای صبح امروز (سه شنبه) در ديدار فرماندهان، پيشکسوتان و پرسنل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تبريک عيد سعيد ميلاد مبارک عالِم آل محمد حضرت علی بن موسی الرضا عليه السلام خاطرنشان کردند: مقامات معنوی ائمه هدی (ع)، فراتر از درک عقلانی و توصيف زبانی است اما زندگی اين بزرگواران، درسی عملی و جاودانه است.

ايشان با اشاره به عمر ۵۵ ساله امام هشتم و امامت حدوداً بيست ساله آن امام همام افزودند: حضرت علی بن موسی الرضا عليه السلام در همين مدت نسبتا کوتاه و در دوران اختناق شديد هارون با نگاهی بلند مدت، به گونه ای حقيقت اسلام، تفکر ولايت و مکتب اهل بيت پيامبر را بگونه ای گسترش و عمق بخشيدند که دستگاه خونخوار ديکتاتور وقت از مواجهه با آن عاجز ماند و مجبور شد بر خلاف نقشه های اوليه خود آن امام بزرگوار را به شهادت برساند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبر معظم انقلاب اسلامی روند شهادت و تدفين امام هشتم در مشهد مقدس را يک تدبير و مهندسی الهی خواندند و افزودند: بايد با همان انگيزه و نگاه امام رئوف، به کارهای بلند مدت نگريست و برنامه ريزی کرد.

ايشان در بخش ديگری از سخنانشان با تجليل از کارنامه حقيقتاً درخشان سپاه پاسداران خاطر نشان کردند: سپاه از عمق ايمان و اعتقاد، وارد ميدان مجاهدت و مقاومت شد و به موازات تربيت با هوش ترين و قوی ترين فرماندهان و استراتژيست های نظامی، در عرصه های غير نظامی نيز با تدبيرترين و بهترين مديران را تربيت کرد و در اختيار دستگاههای حاکميتی قرار داد.

حضرت آيت الله خامنه ای، "انقلابی زيستن و انقلابی ماندن" و "ثبات قدم" را از جلوه های زيبای سپاه پاسداران خواندند و خاطر نشان کردند: اين تشکيلات قوی بنيه، هيچ گاه به بهانه هايی نظير بروز تغييرات در جهان و ضرورت تغيير در داخل، از راه اصلی و صحيح منحرف نشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به بهانه جويی برخی برای توجيه وادادگی و پشيمانی افزودند: اينکه دنيا تغيير کرده است نمی تواند بهانه ای برای تغيير آرمانها و اهداف شود و راه درست طی شده را تغيير دهد.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: سپاه برای حفاظت از انقلاب، حتماً بايد از تحولات و جريانهای عرصه های مختلف شناخت کافی و کامل داشته باشد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در همين زمينه به يک خَلط مبحث جاری در مباحث سياسی اشاره کردند و افزودند: ضرورتی ندارد سپاه در عرصه سياسی فعاليت کند اما پاسداری از انقلاب نيازمند شناخت دقيق واقعيت هاست بنابراين نميشود مجموعه ای که بازوی نگهبان انقلاب است درباره جريانهای گوناگون انحرافی، غير انحرافی وابسته و يا ديگر جريانهای سياسی، چشمی بسته و نابينا داشته باشد.

حضرت آيت الله خامنه ای در ادامه در تبيين مفهوم دقيق پاسداری از انقلاب به بحث مهم چالش اصلی و اساسی انقلاب پرداختند.

ايشان با تأکيد بر اين که نبايد چالش اصلی را به چالش های خطی، رويارويی های جناحی و تقابل های فردیِ اين و آن تقليل داد خاطر نشان کردند: چالش اصلی، مقابله نظام سلطه با پيام شوق آفرين انقلاب اسلامی يعنی خودداری از ظلم و مظلوم واقع نشدن است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به نظم جديدی که انقلاب اسلامی به بشريت ارائه ميکند خاطر نشان کردند: نظام سلطه دنيا را به دو بخش ظالم و مظلوم تقسيم کرده اما انقلاب اسلامی منطق ظلم ستيزی و پرهيز از ظلم را همراه آورده و اين منطق باعث شد پيام انقلاب در مرزهای ايران محصور نماند و مورد استقبال ملتها قرار گيرد.

ايشان دولتهای جبّار، حکومتهای وابسته ی به نظام سلطه و شبکه های غارتگر بين المللی را از جمله مخالفان پيام انقلاب ملت ايران برشمردند و افزودند: نظام سلطه و وابستگان آن، سه سياست اصلی "جنگ افروزی، فقر آفرينی و فساد انگيزی" را دنبال ميکنند و اسلام با همه اين سياستها مخالف است و اين مخالفت، مبنای چالش اساسی با انقلاب است.

حضرت آيت الله خامنه ای با تأکيد بر اينکه همه تحرکات و توطئه های دشمنان در ۳۴ سال اخير را بايد در چارچوب اين چالش اساسی تحليل کرد، افزودند: موضوع هسته ای نيز بايد با اين نگاه ارزيابی شود.

ايشان خاطر نشان کردند: ما نه بخاطر آمريکا و غير آمريکا بلکه بعلت اعتقاداتمان سلاح هسته ای را قبول نداريم و وقتی ميگوييم هيچ کس نبايد سلاح هسته ای داشته باشد قطعا خودمان نيز دنبال آن نيستيم اما هدف حقيقی مخالفان ايران در اين زمينه، چيز ديگری است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: اين چند کشور البته نميخواهند انحصارشان در زمينه انرژی هسته ای شکسته شود اما بخاطر اين موضوع غوغا راه نمی اندازند. بنابراين غوغا و جنجال آفرينی آمريکا، غرب و جريانهای وابسته و دلبسته به آنها را در بحث هسته ای بايد در چارچوب چالش عميق نظام سلطه و انقلاب اسلامی درک و تحليل کرد.

حضرت آيت الله خامنه ای در تبيين عمق خصومت مستکبران با انقلاب اسلامی تأکيد کردند: عظمت امام خمينی(ره) بگونه ای بود که دشمنان نيز برای ايشان احترام قائل بودند اما در عمق نگاه دشمنان هيچ کس مبغوض تر از آن آفتاب فروزان نبود چرا که امام راحل با بصيرت کامل، اهداف خصمانه آنها را درک ميکرد و همچون سدی مستحکم، قاطعانه در مقابل آنها می ايستاد.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: امروز هم همين طور است و هر کس به پيام اصلی انقلاب پايبندتر باشد و توطئه ها و رفتارهای دشمنان را در چارچوب چالش نظام سلطه با انقلاب اسلامی تحليل کند در چشم مستکبران بيش از ديگران مورد خشم و غضب قرار دارد.

ايشان با اشاره به پيچيدگی های دنيای ديپلماسی افزودند: عرصه ديپلماسی، عرصه لبخند و درخواست مذاکره و مذاکره است اما همه اين رفتارها بايد در چارچوب چالش اصلی فهم و درک شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن موافقت با حرکت های صحيح و منطقی در سياستهای خارجی و داخلی افزودند: با مسئله ای که سالهای پيش نرمش قهرمانانه خواندم موافقم چرا که اين حرکت در مواقعی بسيار خوب و لازم است اما با پايبندی به يک شرط اصلی.

ايشان درک ماهيت طرف مقابل و فهم صحيح هدفگذاری او را، شرط اصلی استفاده از تاکتيک نرمش قهرمانانه اعلام کردند و افزودند: يک کُشتی گير فنی نيز برخی مواقع بدليل فنی نرمش نشان ميدهد اما فراموش نميکند که حريفش کيست و هدف اصلی او چيست؟

حضرت آيت الله خامنه‌ای در بخش ديگری از سخنانشان با تأييد سخنان فرمانده کل سپاه پاسداران درباره وظايف اين نهاد افزودند: اين وظايف را با تکيه بر درک صحيح از موضوعی که پاسداری آن را بعهده داريد و با ثبات قدم دنبال کنيد.

ايشان با توصيه موکد به سپاهيان پاسدار، برای تکيه بر معنويات افزودند: البته تکيه بر معنويات هيچ منافاتی با پرداختن به اصول مادی کار و تنظيم درست آن ندارد.

بخش پايانی سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکيد بر آينده درخشان انقلاب اسلامی بود.

ايشان برای تبيين اين موضوع که آينده درخشان انقلاب يک واقعيت است نه يک دلخوش-کنک دو استدلال مطرح کردند که اولين آن استدلالِ تجربه بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به تفاوت حيرت انگيز موقعيت کنونی کشور در عرصه های علمی، نظامی، مديريتی و اقتصادی و ديگر عرصه ها، با اوضاع کشور در اوايل پيروزی انقلاب افزودند: همه اين پيشرفتها در کوران فشار و توطئه های دشمنان بدست آمده و اين تجربه گرانبها نشان ميدهد که هيچ مانعی نميتواند ملتی مومن، منسجم و مصمم که راه خود را می شناسد متوقف کند.

ايشان در همين زمينه افزودند: خساراتی که دنيای اسلام در حوادث اخير منطقه متحمل شد ناشی از آن بود که برخی راه را بلد نبودند و نميدانستند، البته اوضاع اينگونه نمی ماند و بيداری بی سابقه اسلامی کار خود را خواهد کرد.

ايشان دومين استدلال خود را برای اثبات آينده روشن انقلاب اسلامی بر پايه منطق و محاسبه علمی استوار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی خاطر نشان کردند: ملت ايران با منطق و محاسبه علمی به پيش ميرود اما دشمن به علت ساخت متناقض درونی حتی اگر بر زبان نياورد در حال عقب نشينی و ضعف است و در اين رويارويی، طبعاً آينده از آن کسی است که با حساب و کتاب به پيش می‌رود.

تأکيد بر استحکام ساخت درونی نظام، استمرار پيشرفت علمی، رشد توليد داخلی و تکيه بر استعداد داخلی آخرين نکات سخنرانی رهبر انقلاب در اين ديدار بود.

ايشان تأکيد کردند آينده درخشان انقلاب حتمی است اما تحقق دير يا زود آن بستگی به عملکرد ملت و مسئولان دارد اگر متحد، مستحکم و مصمم باشيم اين آينده زودتر محقق ميشود و اگر دچار تنبلی، خودخواهی و مشکلات ديگر شويم ديرتر به سراغمان می آيد.

در ابتدای اين ديدار حجت الاسلام و المسلمين سعيدی نماينده ولی فقيه در سپاه پاسداران در گزارشی مهمترين محورهای عملکرد حوزه ی نمايندگی ولی فقيه در سپاه را بيان کرد.

سردار سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نيز در گزارشی با تبيين دستاوردهای ارزشمند سپاه در عرصه های نظامی و فرهنگی تأکيد کرد: امروز سپاه پاسداران با بهره مندی از تجارب انقلاب اسلامی قادر است قدرتمندانه از همه چالشهای فراروی انقلاب عبور کرده و با نگاه به آرمانهای انقلاب اسلامی عزتمندانه مسير پيشرفت را بپيمايد.

سردار جعفری تعهد انقلابی سپاه در دفاع همه جانبه از آرمانهای نظام، امام و شهيدان را مورد اشاره قرار داد و گفت: سپاه پاسداران با قدرت بازدارندگی و همه جانبه، قدرت تهاجمی خود را در همه ابعاد در معرض نوسازی و آمادگی های بيشتر قرار داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016