پنجشنبه 14 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رهبر جمهوری اسلامی: نرمش و انعطاف نبايد به معنای عبور از خط قرمزها و توجه نکردن به آرمان ها باشد

• آمريکا در قضيه سوريه قطعا ضرر خواهد کرد

فرارو- حضرت آيت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب پيش از ظهر امروز (پنجشنبه) در ديدار رئيس و اعضای مجلس خبرگان، در سخنان مهمی، ضمن توصيه همه مسئولان و تصميم گيران و تصميم سازان در سطوح مختلف نظام اسلامی به نگاه کلان و جامع در قبال مسائل کشور، منطقه و جهان و موضع گيری همراه با بصيرت و بينش و به دور از انفعال، تأکيد کردند: همه مسئولان بايد در تصميم گيريها و موضع گيريهای خود، حتماً سه مؤلفه، «آرمانها و اهداف»، «راهبردهای عمومی و کلی»، و «واقعيات» را مد نظر داشته باشند و با رويکرد عاقلانه و خردمندانه و اميدوار به آينده، در جهت تقويت ساخت درونی نظام و حل مشکلات و ايستادگی بر اصول حرکت کنند.

به گزارش پايگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی، نگاه جامع، کلان و همه جانبه به حوادث و مسائل را بسيار ضروری دانستند و افزودند: يکی از اين حوادث، شکل گيری نظام جمهوری اسلامی است که در کوران تندبادها و با تکيه بر اسلام و در دنيای در حال حرکت به سوی ماديگری، اتفاق افتاد که اين رويداد بيشتر شبيه معجزه بود.

حضرت آيت الله خامنه ای با اشاره به معارضه ها و دشمنی ها با نظام اسلامی، از ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی تاکنون خاطرنشان کردند: علت اصلی همه اين دشمنی ها نيز اسلام است.

ايشان لازمه تحليل صحيح از شرايط کنونی منطقه و جهان و صف بنديهای موجود در مقابل نظام اسلامی را نيز داشتن نگاهی کلان و همه جانبه و منطبق بر واقعيات دانستند و تأکيد کردند: با وجود آنکه منطقه غرب آسيا، از سالها قبل مورد سلطه و تاخت و تازِ استکبار قرار گرفته، اما در چنين شرايطی، حادثه بزرگ بيداری اسلامی بوجود آمده که بر خلاف خواسته استکبار است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رهبر انقلاب اسلامی گفتند: اين تصور که بيداری اسلامی از بين رفته، تصور غلطی است زيرا بيداری اسلامی يک حادثه سياسی محض نبود که با آمدن برخی افراد يا رفتن آنها، از بين برود بلکه بيداری اسلامی، حالت تَنَبّه و خودباوری و تکيه بر اسلام است که در جوامع اسلامی گسترش يافته است.

حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: آنچه که ما امروز در منطقه مشاهده می کنيم، در واقع واکنش استکبار و در رأس آن امريکا، به بيداری اسلامی است.

ايشان با اشاره به تلاش جبهه استکبار برای حل مسائل منطقه براساس منافع خود تأکيد کردند: حضور استکبار در اين منطقه متجاوزانه، زورگويانه و زياده خواهانه و با هدف از بين بردن هرگونه مقاومت در مقابلِ اين حضور است، اما جبهه استکبار نتوانسته اين مقاومت را از بين ببرد و از اين پس هم نخواهد توانست.

رهبر انقلاب اسلامی هدف اصلی استکبار در منطقه را تسلط بر آن با محوريت رژيم صهيونيستی، دانستند و افزودند: در قضايای اخير سوريه هم که به بهانه سلاح شيميايی آغاز شده، هدف، همين است اما امريکاييها سعی می کنند با لفاظی و زبان بازی، اينگونه وانمود کنند که برای يک هدف انسانی وارد قضيه شده اند.

حضرت آيت الله خامنه ای با تأکيد بر اينکه آنچه برای سياستمداران امريکايی مهم نيست، مسائل انسانی است، خاطرنشان کردند: امريکاييها در حالی ادعای مسائل انسانی را می کنند که در سابقه آنها زندان های گوانتانامو و ابوغريب، سکوت در برابر استفاده صدام از سلاح شيميايی در حلبچه و شهرهای ايران، کشتار مردم بيگناه افغانستان و پاکستان و عراق وجود دارد.

ايشان تأکيد کردند: مسئله انسانيت، موضوعی نيست که کسی در دنيا باور کند که امريکاييها به دنبال آن باشند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ما معتقديم امريکاييها در حال خطا و اشتباه در سوريه هستند و بر همين اساس نيز ضربه وارده به خود را احساس و قطعاً ضرر خواهند کرد.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: نظام جمهوری اسلامی ايران اکنون بعد از گذشت سی سال از دشمنی ها و توطئه ها و شرايط فعلی منطقه نه تنها ضعيف تر نشده بلکه از لحاظ اقتدار و توسعه نفوذ و تواناييها بسيار قوی تر شده است.

ايشان بعد از بيان واقعيات شکل گيری نظام جمهوری اسلامی و اقتدار روزافزون آن با وجود همه دشمنی ها و صف بنديهای منطقه و جهان، گفتند: همه مسئولان بايد در تصميم گيريها و موضع گيريهای خود سه مؤلفه بزرگ را مد نظر داشته باشند: ۱- آرمانها و اهداف ۲- راهبردهای عمومی و کلی و ۳- واقعيات.

رهبر انقلاب اسلامی در تبيين آرمانها و اهداف تأکيد کردند: آرمان جمهوری اسلامی ايران، «ايجاد تمدن اسلامی» و جامعه ای پيشرفته از لحاظ مادی و معنوی است.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: راهبردهای رسيدن به اين آرمان نيز مشخص است. راهبردهايی همچون تکيه بر اسلاميت، ملاحظه ظالم نبودن و مظلوم نشدن در تعاملات گوناگون، راهبرد تکيه به آراء مردم، راهبرد کار و تلاش عمومی و راهبرد وحدت ملی.

ايشان نگاه صحيح به واقعيات، به عنوان مؤلفه سوم را بسيار ضروری خواندند و خاطرنشان کردند: آرمانگرايی بايد همراه با نگاه به واقعيات باشد اما اين نگاه به واقعيات نيز بايد بصورت صحيح و همه جانبه و بدور از يکجانبه نگری باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وجود واقعيات شيرين و تلخ در جامعه گفتند: در تصميم گيريها و نگاه به مسائل کشور نبايد فقط واقعيات تلخ را ديد بلکه بايد واقعياتی همچون، وجود فکرهای برجسته و عناصر فعال و مبتکر در جامعه، رواج دين در ميان مردم بويژه نسل جوان، بقای شعارهای دينی و اسلامی و نفوذ روزافزون نظام جمهوری اسلامی در منطقه و دنيا را نيز ديد و با تکيه بر اين واقعيات شيرين، برای زدودن واقعيات تلخ و يا کم کردن آنها، تلاش کرد.

حضرت آيت الله خامنه ای افزودند: وجود برخی واقعيات تلخ که همچون مانعی در مقابل ما قرار دارند، نبايد ما را از ادامه مسير منصرف کند بلکه بايد با نگاه صحيح آن مانع را برطرف و يا از آن عبور کرد.

ايشان عملکرد امام بزرگوار (ره) در دهه اول انقلاب را نيز بر همين مبنا و روش دانستند و تأکيد کردند: امام (ره) در مقابل واقعيات چشم خود را نبستند اما از اصول نيز هيچگاه کوتاه نيامدند.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: امام خمينی (ره) همان کسی است که گفت «رژيم صهيونيستی يک غده سرطانی است که بايد از بين برود» و هيچگاه نيز در مورد رژيم صهيونيستی تقيه نکرد.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: امام خمينی (ره) در مقابل امريکا و شرارت های او نيز تقيه نکرد و جمله معروف «امريکا شيطان بزرگ است» سخن امام است.

ايشان گفتند: اين عبارت که «تسخير سفارت امريکا، انقلاب دوم و شايد مهمتر از انقلاب اول است» نيز جمله امام (ره) است.

رهبر انقلاب اسلامی در بيان رفتار و عملکرد امام خمينی (ره) در دهه اول انقلاب، به موضوع جنگ تحميلی اشاره کردند و افزودند: در همان زمانی که همه شعار «جنگ جنگ تا پيروزی» سر می دادند، امام می فرمود: «جنگ تا رفع فتنه».

حضرت آيت الله خامنه ای در جمع بندی اين بخش از سخنان خود تأکيد کردند: اين ايستادگی های امام بزرگوار (ره) بود که پايه های نظام اسلامی را مستحکم کرد.

ايشان افزودند: وضعيت افراد يا کشورهايی که به خاطر بدست آوردن دل مستکبران، از اصول خود گذشتند، اکنون در مقابل ديدگان ما است.
رهبر انقلاب اسلامی ادامه دادند: اگر در مصر شعار مبارزه با اسرائيل وجود داشت و در مقابل وعده های امريکا، کوتاه نمی آمدند، قطعاً اينگونه نمی شد که ديکتاتور ذليل کننده مردم مصر از زندان آزاد شود و منتخبان مردم مصر به زندان بروند و محاکمه شوند.

حضرت آيت الله خامنه ای گفتند: اگر در مصر، بر اصول ايستادگی می شد، معترضانی که در مقابل منتخبان مردم ايستاده بودند، بطرف آنها می آمدند.

ايشان در اين بخش از سخنان خود يک نکته را نيز متذکر شدند که عبارت بود از راهبرد اساسی دشمنان اسلام برای ايجاد اختلاف های فرقه ای و مذهبی در منطقه.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: دشمن برای اجرای اين راهبرد خود و برافروخته کردن آتش فتنه، از دو گروه مزدور استفاده می کند، يک دسته مزدور تکفيری زير نام سنی و يک دسته ديگر مزدورانی که زير نام شيعه فعالند.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: هر مجموعه و دولتی که فريب اين توطئه بزرگ را بخورد قطعاً به حرکت اسلامی ضربه خواهد زد.

ايشان افزودند: بزرگان علمای شيعه و سنی بايد مراقب باشند که اختلافات ميان فرقه های اسلامی، موجب جبهه بنديهای جديد و غفلت از دشمن اصلی نشود.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه مباحث خود درخصوص لزوم نگاه کلان و جامع به مسائل و واقعيات جامعه، به برخی مشکلات کشور اشاره کردند و گفتند: راه حل اصلی مشکلات کشور، تقويت ساخت درونی نظام براساس نگاه عاقلانه و خردمندانه است.

حضرت آيت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: تقويت ساخت درونی کشور نيز از طريق پيشرفتهای علمی، و مديريت درست اقتصادی امکان پذير است.

ايشان افزودند: علت اينکه امروز فشارها متوجه نفت کشور شده آن است که از بعد از جنگ، نتوانستيم، تکيه خود را بر نفت کم کنيم، بنابراين بايد همواره در جهت استحکام ساخت درونی و حل کردن مشکلات با کمک نيرو و اراده خود، حرکت کنيم.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: يکی از امتيازات شرايط کنونی، روی کار آمدن دولتی تازه نفس با مجموعه ای از افرادِ صاحب توانايی ها و مصمم برای پيشبرد کشور به سمت اهداف است.

حضرت آيت الله خامنه ای رئيس جمهور را نيز يک روحانی با سابقه و فعال در عرصه های گوناگون، و انقلابی دانستند و تأکيد کردند: در چنين شرايطی، همه بايد به دولت کمک کنند و من همانگونه که از همه دولتها حمايت کرده ام، از اين دولت نيز حمايت خواهم کرد.

ايشان خاطرنشان کردند: البته حمايت من از دولتها به معنای تأييد همه کارهای آنها نيست و ممکن است ايرادهايی هم باشد ولی اين ايرادها نبايد مانع از کمک به دولت شود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: علاوه بر کمک به دولت، بايد نصيحت خيرخواهانه هم کرد.

حضرت آيت الله خامنه ای تأکيد کردند: مسئولان نيز بايد پذيرای اين نصيحت های خيرخواهانه باشند حتی اگر اين نصيحت ها در برخی مواقع تند و تيز باشد.

ايشان همچنين با اشاره به جبهه بنديهای شفاف منطقه ای و جهانی افزودند: نرمش و انعطاف هنرمندانه و قهرمانانه در همه عرصه های سياسی، مطلوب و مورد قبول است اما اين مانور هنرمندانه نبايد به معنای عبور از خط قرمزها و بازگشتن از راهبردهای اساسی و توجه نکردن به آرمانها باشد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: قاعدتاً هر دولتی ابتکارات و روش هايی دارد که براساس آنها پيش خواهد رفت.

حضرت آيت الله خامنه ای در ارزيابی شرايط کشور، آينده را بسيار خوب و روشن توصيف کردند و گفتند: من کاملاً به آينده خوشبين هستم و معتقدم همه مشکلات کشور اعم از اقتصادی، سياسی و فرهنگی که عميق تر از بقيه است، قابل حل هستند.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش ديگری از سخنان خود با قدردانی از اقدام بسيار مفيد و سازنده مجلس خبرگان، در تشييع شهدای گمنام، تأکيد کردند: حضور رئيس و نمايندگان محترم مجلس خبرگان در تشييع شهدای گمنام درس بزرگی برای جامعه بود زيرا کشور و جامعه همواره نيازمند زنده نگه داشتن ياد و راه شهدا است.

درابتدای اين ديدار آيت الله مهدوی کنی رئيس مجلس خبرگان، اجلاس دو روزه خبرگان را خوب ارزيابی کرد و با اشاره به مباحث مطرح شده گفت: در اين اجلاس رئيس جمهور محترم گزارشی از مسائل و شرايط کشور بيان کرد و برخی نمايندگان مجلس خبرگان نيز دغدغه ها و پيشنهادهای خود را مطرح کردند.

آيت الله مهدوی کنی افزود: مجلس خبرگان بر لزوم کمک به دولت محترم برای حل مشکلات تأکيد داشت.

همچنين آيت الله هاشمی شاهرودی نايب رئيس مجلس خبرگان رهبری نيز گزارشی از مباحث مطرح شده در جلسات با اشاره به انتخابات رياست جمهوری و تشکيل دولت جديد، آن را تحقق حماسه سياسی مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی خواند و افزود: البته در کنار اين حادثه ی شيرين، شاهد حوادث تلخی در منطقه هستيم که با فتنه گری امريکا و رژيم صهيونيستی منطقه به آشوب کشيده شده است.

نايب رئيس مجلس خبرگان طرح دغدغه های فرهنگی و اقتصادی، مسائل سوريه، تحولات مربوط به بيداری اسلامی و ضرورت ايستادگی جمهوری اسلامی در برابر توطئه ها را از ديگر مباحث مطرح شده توسط اعضا در چهاردهمين اجلاس خبرگان رهبری بيان کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016