پنجشنبه 28 شهریور 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فعالان اهل سنت در خطر اعدام می باشند، بيانيه شش نهاد مدنی

بر اساس اخبار رسيده از زندان رجايی‌شهر و قزل حصار کرج، هم اکنون نزديک به بيست و شش تن از زندانيان اهل سنت در خطر اعدام قريب الوقوع قرار دارند.

شهرام احمدی، محمدياور رحيمی، بهمن رحيمی، مختار رحيمی، صديق محمدی، سيدهادی حسينی ، احمد نصيری ، محمد غريبی، اميد پيوند، حامد احمدی، جمشيد دهقانی، جهانگير دهقانی، کمال ملايی ، ماموستا کاوه ويسی، ماموستاکاوه شريفی، طالب ملکی، فرزاد شاه نظری، بهروز شاه‌نظری، ادريس نعمتی، عبدالرحمن سنگانی، جمال سيد موسوی و چندين نفر ديگر کە تاکنون نامشان نامشخص است.

طبق اخبار رسيدە اين افراد همگی بە زندان قزلحصار کرج منتقل شده‌اند و همەی اين افراد محکوم بە اعدام شدەاند و طبق گزارشات انتقال اين افراد برای اجرای حکم اعدام اين افراد صورت گرفتە است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتشار گزارش هايی مبنی بر فعاليت جريان سنی سياسی کرد و ضديت و تبليغ اين جريان بر عليه مذهب تشيع ، و پيامدهای آن را به عنوان يکی از چالش های اشکار در مناطق کردنشين که عمدتا سنی مذهب هستند را ميتوان بحساب اورد، دولت ايران نيز از اين فرصت برای پاک کردن فيزيکی اين گروە و عرصە را برای خدمت بە خود در تداوم سرکوب هرچە بيشتر مناطق کردنشين بە امتيازی تبديل کردە است و از ان بخوبی بهرەبرداری ميکند.

اما چيزی کە نميتوان بر ان سرپوش نهاد اين است کە دولت ايران در تمام ابعاد برای موجوديت بخشيدن بيشتر بە اين جريان سنی سياسی در مناطق کرد نشين همراه و همکار بودە است. و از انها در جهت هر چە بيشتر بسيج کردن شيعيان تند رو در سرکوب مناطق کرد نشين و همچنين سنی نشين ايران بهرە برداری لازم را از اين جريانهای سنی اسلامی را کردە است. از طرفی هم توانستە است با استناد بە وجود اين جريانات سنی سياسی، بە سرکوب خود در مناطق کرد نشين مشروعيتی را در سطح ايران کە اکثرا مذهب شيعە دارند را کسب نمايد.

بازيگران اين صحنە، در واقع نتها دولت ايران نيست بلکە دولتهای ترکیە ، عربستان و قطر نيز ديگر بازيگران اين صحنە هستند.و انها نيز در چهت منافع خود در رقابتهای سياسی از اين جريان سنی سياسی در منطقە بر حسب نيازهای روز بهرەبرداری ميکنند،

دولت ترکیە تابحال از دو جهت از اين جريان سنی سياسی بهرە برداری کردە است کە ميتوان بە انها بە اينگونە اشارە کرد.

با سر کار امدن حزب عدالت در ترکیە سياست خارجی ان کشور تا حد زيادی تغير پيدا کرد، واگر قبل ازسر کار امدن حزب عدالت دولتهای ترکیە سعی بر ان داشتند کە بە دنيای غرب نزديکی کنند و انها را تحت سياستهای خود قرار دهند سياست خارجی دولت نوپا بە سياست خاورميانەيی تبديل شد و دولت تازە تاسيس حزب عدالت تما م سعيش را بر اين گذاشت کە بە قدرتی در خاورميانە تبديل شود تا بتواند هژمونی سياسی مذهبی خود را در کشورهای همسایە اشاعە دهد از اين رو با نزديک شدن بە کشورهای سنی مذهب عربی و در بعضی جهات با تحت شعاع دادن سياستهای اين کشورها توانست نقش رهبری دنيای اسلام سنی مذهبهای منطقە را در کنار دولت عربستان بە عهدە بگيرد. در همين رابطە نيز بە تقويت و پشتيبانی از گروهای سنی مذهب در کشورهای همجوار را نيز از ديگر سياستهای خود قرار داد و نزديکی و تقويت سنيهای شرق و جنوب کردستان از اولويت بارز سياست خارجی دولت ترکیە بە شما رامد زيرا کە از کردهای شرق و چنوب کردستن متوانست هم برای تضعيف حکومت ايران کە شيعە مذهب است استفادە سياسی کسب نمايد و هم برای تضعيف حکومت نوپای کردستان کە در جهت مخالف سياستهای داخلی ترکیە بود بهرەبرداری سياسی نمايد و خواستهای ملی کردها را بە سمت خواستهای مذهبی هدايت نمايد و نيز پشتيبانی کردهای شرق و جنو ب کردستان را از خواستهای ملی کردهای شمال کردستان تضعيف نمايد.

دولتهای عربستان و قطر نيز در جهت تضعيف دولت ايران کە از شيعەيان در ان دو کشور حمايت ميکرد را با استفادە از نيروهای سنی سياسی در ايران بە عاملی برای سياستهای رقابتی اين کشورها تبديل نمايند.

ما سازمانهای و نهادهای حقوق بشری با توجە بە ماده ی ٢ اعلامیە جهانی حقوق بشر مبنی بر اينکە همه انسانها بی هيچ تمايزی از هر سان که باشند، اعم از نژاد، رنگ، جنسيت، زبان، مذهب، عقايد سياسی يا هر عقيده ی ديگری، خاستگاه اجتماعی و ملی،وضعيت دارايی، محلتولد يا در هر جايگاهی که باشند، سزاوار تمامی حقوق و آزاديهای مصرح در اين «اعلاميه»اند. به علاوه، ميان انسانها بر اساس جايگاه سياسی، قلمروقضايی و وضعيت بين‌المللی مملکت يا سرزمينی که فرد به آن متعلق است، فارغ از اينکه سرزمين وی مستقل، تحت قيمومت، غيرخودمختار يا تحت هرگونه محدوديت در حق حاکميت خود باشد، هيچ تمايزی وجود ندارد. همچنين بر اساس ماده ٥ اعلاميه جهانی حقوق بشر کە احدی را نميتوان تحت شکنجه يا مجازات يا رفتاری قرار داد که ظالمانه و يا برخلاف انسانيت و شئون بشری يا موهن باشد و با استناد بر ماده ٦ اعلاميه جهانی حقوق بشر کە هر کس حق دارد که شخصيت حقوقی او در همه جا به عنوان يک انسان در مقابل قانون شناخته شود. حکم اعدام افراد نامبردە شدە را حکمی مغاير با اعلامیە حقوق بشر ميدانيم و توجه آزاديخواهان و نهادهای سياسی و مدافعين حقوق بشری را برای نجات اين زندانيان و ديگر زندانيان سياسی، مدنی و عقيدتی محکوم به اعدام، جلب می نماييم.

سازمان حقوق بشر کرد در اروپا
سازمان فرهنگی و اجتماعی زنان آذرمهر کوردستان
. FPPK فدراسيون زندانيان سياسی کردستان
.ORTE سازمان منع شکنجە و اعدام
کمپين دفاع از زندانيان سياسی و مدنی.
سازمان دفاع از حقوق زنان کورد


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016