دوشنبه 8 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: دليل عدم صدور مجوز به احمدی‌نژاد برای مذاکره

نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينکه برخی فکر می کنند اگر مذاکره ای بين ايران و آمريکا صورت بگيرد انقلاب به نقطه پايان خودش رسيده است، گفت: اين تصور درست نيست؛ بلکه هر وقت احساس کنيم صداقتی در کار نيست ايران هم موضع خودش را تغيير می دهد و اين جای نگرانی ندارد.

علی مطهری نماينده مردم تهران در گفتگو با مهر، در خصوص انتقاداتی که نسبت به مذاکره تلفنی رئيس جمهور ايران و رئيس جمهور آمريکا انجام گرفته است، گفت: اين افراد از محتوا غفلت کرده و به ظاهر چسبيده اند يعنی هسته را کنار گذاشته و به پوسته توجه دارند در حاليکه صحبت کردن و اينکه پيشنهاد صحبت تلفنی از طرف چه کسی بوده است مهم نيست، مهم محتوای مذاکرات است.

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: بايد به اين موضوع توجه کرد که آيا رئيس جمهور کشورمان از مواضع اصولی انقلاب عقب نشينی کرده است يا خير و ما می دانيم چنين اتفاقی نيفتاده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو فراکسيون رهروان ولايت خاطر نشان کرد: اصل صحبت و مذاکره هيچ قبحی ندارد. پيامبر هم با ابوسفيان پيش از فتح مکه صحبت و مذاکره داشت، اين گونه انتقادها و رفتارها يک نوع عوام فريبی است و با صحبت های مقام معظم رهبری نيز سازگار نيست چرا که ايشان با تعبير «نرمش قهرمانانه» راه را باز کرده اند.

وی در ادامه افزود: اشکالی ندارد در جايی که دشمن خودش انعطاف به خرج می دهد ما هم انعطاف به خرج دهيم تا بتوانيم به آرمان های انقلاب دست يابيم.

مطهری گفت: عده ای با نگاه غلط به بحث مذاکره با آمريکا تصور می کنند اگر مذاکره ای صورت بگيرد انقلاب به نقطه پايان خودش رسيده است در صورتی که اين طور نيست و از ابتدا قرار بر قطع رابطه با آمريکا نبود و آمريکايی ها خودشان اين ارتباط را قطع کردند.

عضو فراکسيون رهروان ولايت در پاسخ به اين سئوال که چرا در دولت های گذشته اجازه مذاکره با مقامات آمريکايی داده نشده است و چه شرايطی ايجاد شده که بعد از ۳۵ سال در دولت جديد اين اقدام انجام می شود، گفت: دولت قبلی در اواخر دوره خود چنين رويکردی را داشت اما به دليل اينکه اعتماد کافی به تيم دولت و اطرافيان رئيس جمهور و کسانی که به نيويورک می رفتند وجود نداشت، اين راه باز نشد.

وی خاطر نشان کرد: دولت يازدهم گفتمان متفاوتی دارد و افراد مطمئن تر، باتجربه تر و قابل اعتمادتر برای مذاکره در اين دولت وجود دارند علاوه بر اين در چند سال گذشته، جمهوری اسلامی ايران قدرت کنونی را نداشت. ما در برنامه هسته ای پيشرفت های قابل توجهی داريم، از نظر تاثيرگذاری در منطقه نيز در سطح بالايی هستيم به طوری که آمريکايی ها به ما نياز دارند، مجموع اين عوامل را وقتی در کنار هم بگذاريم می بينيم فرصت مناسبی برای رفع تنش ها، مذاکره و ايجاد رابطه پديد آمده است.

مطهری در پاسخ به اين سئوال که برخی در داخل معتقدند رئيس جمهور می بايست برای مذاکره با مقامات آمريکايی امتيازی را از آنها دريافت می کرد آيا اين حرف درست است و روحانی چه امتيازی را از آمريکايی ها گرفت که بعد از ۳۵ سال با آنها مذاکره کرد، گفت: مذاکره کردن که امتياز نمی خواهد بلکه مذاکره وسيله ای است برای اينکه ما امتياز بگيريم.

نماينده مردم تهران در مجلس در پاسخ به اين سئوال که آيا می توان به تغيير لحن مقامات آمريکايی خوشبين بود؟گفت: ما هم متناسب با تغيير روش آنها تغيير روش خواهيم داد، هر مقدار آمريکايی ها انعطاف نشان دهند ما هم نشان می دهيم، هر گاه احساس کرديم که اين انعطاف ها پشتوانه عملی ندارد ما هم متوقف خواهيم کرد، اين طور نيست که ما در اين فرآيند امتيازی از دست بدهيم، ما گام به گام و با احتياط جلو می رويم.

مطهری در ادامه افزود: رئيس جمهور آمريکا انعطاف قابل توجهی را در اظهارات اخيرش نشان داد و لحن آشتی جويانه ای داشت، ما هم به همان نسبت لحن خودمان را تغيير داديم و فعلا هيچ اتفاق خاصی نيفتاده است.

وی تصريح کرد: هر وقت احساس کنيم که صداقتی در کار نيست ايران هم موضع خودش را تغيير می دهد و اين جای نگرانی ندارد. البته عده ای مسائل سياسی را با اين موضوع مخلوط کردند و شايد به دنبال بهره برداری سياسی هستند و گاهی مواضع تندی اتخاذ می کنند. به نظر من تا الان کار به شکل معقولی پيش رفته است.

مطهری در پاسخ به اين سئوال که آيا به نظر شما رئيس جمهور مجوزی برای مذاکره و گفتگو با مقامات آمريکايی در سفر به نيويورک داشته است، گفت: رئيس جمهور منتخب مردم است و به خودی خود اختيارات زيادی دارد.

نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينکه رئيس جمهور بايد در مسائل حياتی با مقام معظم رهبری هماهنگ باشد، گفت: اين طور نيست که رئيس جمهور بخواهد در هر مسئله ای اجازه بگيرد، اين يک نوع توهين به رئيس جمهور است که برای هر اقدامی بخواهد اجازه بگيرد.

وی در پايان افزود: وقتی رهبر معظم انقلاب بحث نرمش قهرمانانه را مطرح می کند اين خودش يک نوع اجازه است يعنی خود ايشان راه را باز کرده اند و ديگر نيازی نيست که روحانی برای تک تک جزئيات بخواهد اجازه بگيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016