چهارشنبه 10 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: امام موافق حذف "مرگ بر آمريکا" بودند

ايسنا ـ آيت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخشی از کتاب «صراحت‌نامه» به دو سوال متفاوت درباره "نحوه انتشار خاطرات خود" و "نظر امام" درباره "شعار مرگ بر آمريکا" پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، پايگاه اطلاع‌رسانی آيت‌الله هاشمی رفسنجانی با انتشار مطلبی، آورده که در بخشی از کتاب صراحت‌نامه آمده است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اين پرسش آيا کتاب شما مميزی می‌شود؟ پاسخ می‌دهد: «به سه جا می‌دهيم؛ يکی به وزارت ارشاد می‌دهيم. البته آنها بايد بگويند موافقيم يا مخالف که می‌گويند موافقيم و چيز ديگری نمی‌گويند و دخالت نمی‌کنند. يکی هم به مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی (ره) می‌دهيم تا اشاراتی يا بياناتی که از امام آمده با مستندات تطبيق داده شود. يک نسخه را هم قبل از چاپ به رهبری می‌دهم. هدفم اين است که به دليل آنکه ايشان در همه کارها با من شريک بودند تا اگر در موردی اشتباه کردم يا توضيحات اضافی لازم است به من بگويند.»

ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم

هاشمی رفسنجانی همچنين با يادآوری حذف شعار «مرگ بر آمريکا» و اينکه امام با حذف اين شعار موافق بودند و واکنش‌های تند بعدی و جوسازی‌های بعمل آمده در اين خصوص تاکيد می‌کند: «تمام مطلب همان بود که نوشته بودم. الان هم دقيقاً يادم نيست که چه نوشتم. به هرحال موافق نبوديم که در مجامع عمومی مرگ کسی را شعار دهيم. مثلاً در اجتماعات ما «مرگ بر بنی صدر» شعار داغ مردم بود که در نماز جمعه خواهش کردم که نگويند. «مرگ بر بازرگان» بود که خواهش کردم نگويند. «مرگ بر شوروی» بود که گفتم الان با شوروی مشکل آنچنانی نداريم. درباره آمريکا هم گفته بودم. من ذاتاً با حرف‌های تند و فحاشی‌ها مخالفم و آن‏ها را مفيد نمی‌دانم.»

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به اينکه "چرا شعار مرگ بر اين و آن را نمی‌پسنديد؟" گفت: مرا يک اصل قرآنی به اين روحيه رسانده است. قرآن از زبان خداوند به مسلمانان صدر اسلام که به بت‌ها فحش می‌دادند - بت که مهم نيست - می‌گويد: «حق نداريد به بت‌های آنها فحش بدهيد؛ و لا تسّب الذين يدعون من دون الله» می‌فرمايد: «بت‌ها را سب نکنيد، چون آنها هم متقابلاً به خدا بد می‌گويند و باعث گمراهی بيشتر آنها می‌شويد.

هاشمی رفسنجانی با بيان اينکه اصولاً جامعه ما به خاطر سنتی بودنش و گرفتار خشک‌مقدس‌ها و متعصبين بودنش هميشه چند گام از دانش و علم عقب بوده است"، گفت: البته اسلام برعکس است. اسلام در يک دنيای جاهلی صرف آمد و موتور توسعه و علم و دانش شد که حتی بعداً اروپا و مناطق ديگر را احياء کرد ولی ما درست برعکس شديم. عمده مشکلات کشورها و جوامع بشری در جهل است و رفع جهل توسط ارباب رسانه‌ها و خود رسانه‌ها صورت می‌گيرد. مديريت هم بايد واقعاً اين وظيفه را در صدر وظايف خود بداند؛ کر و کور خواستن مردم ظلم بسيار بزرگی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016