سه شنبه 16 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميزان افزايش قربانيان حوادث کار از مرز ۱۰۰ درصد گذشت

• «در فاصله پاييز سال گذشته تا ابتدای سال جاری تعداد ۱۰ هزار و ۷۴۲ بيمه شده سازمان تامين اجتماعی به ليست آسيب ديدگان حوادث شغلی اضافه شده‌اند.»

ايلنا ـ آمار منتشر شده از سوی دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمين‌اجتماعی نشان می‌دهد که در پايان نيمه دوم سال ۹۱، آمار مربوط به تعداد قربانيان حوادث ناشی از کار در مقايسه با نيمه نخست سال بيش از ۱۰۰ درصد افزايش داشته است.

به گزارش ايلنا، بر اساس آماری که سازمان تامين اجتماعی به تازگی منتشر کرده است، در سال ۹۱، تعداد ۲۰ هزار و ۵۳۲ نفر از بيمه‌ شدگان اين سازمان در حين انجام کار دچار حادثه شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيش‌تر اين سازمان در اسفند ماه سال گذشته اعلام کرده بود که تعداد ۹ هزار و ۷۹۰ نفر از بيمه شدگان اين سازمان در نيمه نخست سال ۹۱ در معرض حوادث شغلی قرار دادشته‌اند.

بر اين اساس، در فاصله پاييز سال گذشته تا ابتدای سال جاری تعداد ۱۰ هزار و ۷۴۲ بيمه شده ديگر سازمان تامين اجتماعی به ليست آسيب ديدگان حوادث شغلی اضافه شده‌اند و به اين ترتيب شمار حوادث حين کار ۱۱۰ درصد رشد داشته است.

مقايسه آمارهای منتشر شده توسط دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمين‌اجتماعی نشان می‌دهد که در فاصله ميان دو نيمه سال گذشته تعداد بيمه‌شدگان متوفی از ۵۳ نفر به ۱۱۳ نفر افزايش داشته است.

همچنين در اين مدت تعداد بيمه شدگانی که بر اثر حادثه در حين کار از کارافتاده کلی شده‌اند از ۷۳ نفر به ۱۷۷ نفر رسيده است.

در مورد بيمه شدگانی که در فاصله زمانی ياد شده دچار ازکار افتادگی جزئی شده‌اند، آمار سازمان تامين اجتماعی نشان می‌دهد که تعداد اين گروه از ۱۵۲ نفر به ۳۳۱ نفر تغيير کرده است.

تامين اجتماعی همچنين تعداد موارد پرداخت غرامت در دو نيمه نخست و پايانی سال ۹۱ را به ترتيب ۷۱۹ و ۹۶۷ مورد ذکر کرده است.

بر اساس اين آمار همچنين در نيمه نخست سال ۹۱ تعداد هشت هزار و ۳۱۸ بيمه شده قربانی حوادث کار پس از طی دوره درمان بهبودی خود را بازيافته‌اند که اين رقم در پايان نيمه دوم‌‌‌ همان سال به عدد ۱۸ هزار و ۹۴۴ مورد افزايش يافته است.

آمار اخير دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمين‌اجتماعی همچنين نشان می‌دهد که در مجموع تعداد بسيار بيشتری از بيمه شدگان مرد در معرض مستقيم آسيب‌های ناشی از حوادث حين کار قرار داشته‌اند، چرا که در سال ۹۱ تعداد مردان بيمه شده‌ای که قربانی حوادث ناشی از کار شده‌اند ۲۰ هزار و ۱۳۵ نفر و زنان ۳۹۷ نفر عنوان شده‌است.

به موجب اين آمار يک ساله، تقسيم بندی بيمه‌شدگان بر مبنای مجرد يا متاهل بودن نشان می‌دهد که ۱۵ هزار و ۹۹۵ نفر از قربانيان بيمه شدگان متاهل هستند و در مقابل ۴ هزار و ۵۳۷ نفر از قربانيان حوادث شغلی را بيمه شدگان مجرد شامل می‌شود.

در گزارش دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمين‌اجتماعی در مورد محل وقوع حوادث حين کار آمده است: محل وقوع ۱۹ هزار و ۵۷۹ مورد از حوادثت ثبت شده در داخل محل کارگاه بوده است.

بر مبنای اين گزارش ۷۵۴ مورد ديگر از اين حوادث در بيرون از محل کارگاه و ۱۹۹ حادثه شغلی باقيمانده در محل رفت و آمد به کارگاه رخ داده است.

همچنين به موجب اين گزارش از نظر زمانی بيشترين آمار حوادث شغلی ثبت شده در صبح و کمترين آن مربوط به شب است چرا که ۱ز مجموع ۲۰ هزار و ۱۳۵ مورد گزارش ثبت شده تعداد ۱۳ هزار و ۷۸۷ مورد در ساعات صبح، ۵ هزار و ۴۸۶ حادثه در ساعات عصر و هزار و ۲۵۹ مورد ديگر در ساعات شب اتفاق افتاده‌اند.

جای خالی علت

در آمار جديد دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمين‌اجتماعی در حالی هيچ اشاره‌ای به علل و دلايل وقوع حوادث حين کار نشده است که اين سازمان به استناد گزارش سال گذشته دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی مدعی شده بود: نور ناقص، تهويه نامطلوب، لباس خطرناک و عدم آموزش دلايل اصلی وقوع حوادث حين کار در نمی‌ه نخست سال ۹۱ بوده‌اند.

به موجب گزارش سال گذشته در ۶ ماهه اول سال ۹۱ تعداد ۵ هزار و ۴۹۴ بيمه‌شده به دليل بی‌احتياطی، ۶۸۳ بيمه‌شده به دليل عدم رعايت مقررات ايمنی، ۴۱۸ بيمه‌شده به دليل وسايل بی‌حفاظ، ۳۳۶ بيمه‌شده به دليل عدم استفاده از وسايل حفاظتی و ۳۰۰ بيمه‌شده نيز به دليل استفاده از وسايل معيوب در ۶ ماهه اول سال ۹۱ دچار حوادث ناشی از کار شده‌اند.

در گزارش ياد شده همچنين آمده بود: ۹۲ بيمه‌شده بر اثر فقدان اطلاعات و ۵۰ بيمه‌شده بر اثر ازدحام و بی‌نظمی تجهيزات و ۲هزار و ۳۳۴ بيمه‌شده نيز بر اثر ساير علل دچار حوادث ناشی از کار شده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016