چهارشنبه 17 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض ظریف به نقل‌قول روزنامه کیهان از "جلسه محرمانه" مجلس

بی بی سی ـ محمدجواد ظریف به انتشار اظهارات نقل‌شده از او از یک جلسه "محرمانه" با نمایندگان مجلس اعتراض کرده است.

وزیر امور خارجه ایران بدون نام‌بردن از روزنامه کیهان، به تیتر یک شماره روز سه‌شنبه این نشریه چاپ تهران اشاره کرده و گفته که در پی دیدن این تیتر و گزارش "کمردرد و پادرد شدید عصبی" گرفته، راهی مطب و بیمارستان شده و اغلب برنامه‌های روزش را لغو کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیش از این سخنگوی وزارت خارجه ایران هم این نقل‌قول از آقای ظریف را تکذیب کرده بود.

روزنامه کیهان که همواره مواضعی تند علیه بهبود روابط با آمریکا داشته، روز سه‌شنبه ۱۶ مهر، ۸ اکتبر در صفحه اول خود از قول محمدجواد ظریف نوشت: "مکالمه روحانی با اوباما و دیدار طولانی من با جان کری نابجا بود".

این روزنامه نزدیک به محافظه‌کاران تندرو است که مدیرمسئول آن را آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران منصوب می‌کند.

کیهان در گزارشی که اعتراض آقای ظریف را بر انگیخته، نوشته او به نمایندگان مجلس گفته است: "برداشت ما این است که ایشان [رهبر جمهوری اسلامی] به گفت‌وگوی دکتر روحانی با اوباما انتقاد دارند و این را یکی از اقدامات نابه‌جا می‌دانند و طولانی‌شدن مذاکرات بنده و جان کری را از اقدامات نابه‌جای دیگر سفر می‌دانند."

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، یک روز پیش از حضور آقای ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس، در اولین اظهار نظر عمومی خود پس از حضور هیات ایرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت: "برخی از آنچه در سفر نیویورک پیش آمد به نظر ما به‌جا نبود."

آقای خامنه‌ای در عین حال از تلاش‌های دیپلماتیک دولت آقای روحانی حمایت کرد و گفت که به این دولت اعتماد دارد.

"صادقانه و در خور تحسین"

روزنامه کیهان که در روزهای گذشته درباره درستی سیاست‌های دیپلماتیک اخیر ایران ابراز تردید کرده بود، نوشته است که این اظهارات آقای ظریف، "صادقانه و در خور تحسین" است.

اما در شامگاه روز سه‌شنبه به وقت تهران، محمدجواد ظریف در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است آن‌چه در این گزارش منتشر شده، "هیچ ارتباطی با بحث مفصل من نداشت".

وزیر امور خارجه ایران نوشته است که صحبت‌هایش با نمایندگان مجلس "خصوصی" بوده و "صراحتا توافق شده بود محرمانه و غیرقابل‌نقل خواهد ماند".

آقای ظریف نوشته است از این پس فقط اظهارنظرهای رسمی خود را در اختیار این نمایندگان مجلس که محتوای جلسه را درز داده‌اند، قرار می‌دهد.

ساعاتی پیش از این نوشته محمدجواد ظریف، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گزارش‌های منتشره در مورد اظهارات او در جمع نمایندگان کمیسیون امنیت ملی را تکذیب کرده بود.

مرضیه افخم در این باره گفت آن‌چه از قول آقای ظریف نقل شده، "برداشت‌های نمایندگان مجلس" از سخنان اوست و "برخی مطالب منتشره، کاملاً در مغایرت با اظهارات وزیر امور خارجه در این نشست بوده است."

در روزهای گذشته موضع‌گیری‌های حسن روحانی و محمدجواد ظریف در سفر نیویورک، واکنش‌های مختلفی در ایران برانگیخته است.

اغلب مقامات ایرانی به طور کلی از این موضع‌گیری‌ها استقبال کرده‌اند.

اختلاف‌نظرها بیشتر درباره مکالمه تلفنی رئیس‌جمهوری ایران با همتای آمریکایی‌اش باراک اوباما بوده که سد ارتباطی رهبران دو کشور در ۳۴ سال اخیر با آن شکسته شد.

از جمله محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران اسلامی، از مواضع آقای روحانی در نیویورک استقبال کرده و آنها را "مناسب و مقتدرانه" خوانده اما گفته است که مکالمه تلفنی "باید به بعد از اقدامات عملی آمریکا موکول می‌شد".

یک گروه از منتقدان مواضع حسن روحانی هنگام بازگشت او به تهران، در فرودگاه تجمع کردند و گزارش شد که در این تجمع، لنگه کفشی هم به سوی کاروان حامل رئیس‌جمهوری ایران پرت شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016