دوشنبه 29 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی روی سيبل انتقاد، فرمانده سپاه و رييس مجلس نقل خاطره از امام را مورد انتقاد قرار دادند

روزنامه شرق ـ «مرگ بر آمريکا»؛ شعاری که اين روزها گفتن و نگفتنش داستانی شده است. چند روز پيش که بخشی از خاطرات آيت‌الله هاشمی مبنی بر دستور بنيانگذار جمهوری اسلامی برای حذف شعار «مرگ بر آمريکا و شوروی» از رسانه‌های دولتی در سايت شخصی وی منتشر شد، حمله‌ها از گوشه و کنار به او آغاز شد. از آرزوی مرگ برای هاشمی از سوی «منصور ارضی» گرفته تا تلاش ناکام برخی افراد خودسر برای بر هم زدن سخنرانی او در کرمانشاه. حميد روحانی رييس بنياد تاريخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی هم گفته بود: نه‌تنها هاشمی انقلابی نيست که ليبرال است و برای اينکه پايگاهی در جامعه ندارد بحث رابطه با آمريکا را مطرح می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پس از پيروزی حسن روحانی در انتخابات رياست‌جمهوری يازدهم رويکرد دستگاه ديپلماسی تغييرات جدی کرد. ديدار وزيران امور خارجه ايران و آمريکا و تماس تلفنی اوباما و روحانی و حمايت اکثر گروه‌های سياسی و افراد با نفوذ و مسوولان از سياست‌های دولت تدبير و اميد نشانه‌هايی از تغييرات جدی روابط ايران با دنيا و به خصوص آمريکاست.

حسن روحانی در برنامه‌های انتخاباتی خود گفته بود: «برای حل مشکلات بايد مستقيما با کدخدا وارد مذاکره شد.» محمدرضا باهنر از چهره‌های سرشناس اصولگرايان هم از تشکيل گروه دوستی پارلمانی ايران و آمريکا خبر داده و آن را خط قرمز ندانسته و تاکيد کرده برای برقراری ارتباط با آمريکا ما و اوباما زمان چندانی نداريم. باهنر همچنين عنوان کرده: «مقام معظم رهبری با ايجاد رابطه با آمريکا موافقند اما به آمريکا بی‌اعتماد هستند.»

اما سوالی که ايجاد می‌شود اين است که اگر روزگاری نه‌چندان دور بنا به برقراری رابطه با آمريکا باشد تکليف «شعار مرگ بر آمريکا» چه می‌شود، شايد نظرسنجی‌ای که دولت قرار است به دستور رييس‌جمهوری در اين‌باره انجام دهد در نتيجه‌گيری در اين‌باره بتواند تاثير‌گذار باشد؛ هر چند که برخی مخالف اين نظرسنجی هم هستند و اساسا موضوع ايجاد يا عدم‌رابطه با آمريکا را خارج از اختيار نظر عمومی می‌دانند.

و اما انتقاد‌ها به هاشمی؛ با اينکه وی عنوان کرده بود انتشار خاطراتش مربوط به دستور امام(ره) برای حذف شعار «مرگ بر آمريکا» بدون هماهنگی با او بوده است اما همچنان موج مخالف‌خوانی‌ها و بازخورد‌هايش در جامعه به او باز می‌گردد. شايد با وجود تاييد چنين دستوری از سوی امام(ره) توسط قائم‌مقام موسسه تنظيم و نشر آثار امام(ره) لازم است خود آيت‌الله موضع‌گيری کند و اسناد مربوط به آن را منتشر کند. چنانکه در ادامه انتقاد‌ها و حمله‌ها به هاشمی ديروز پس از صحبت‌های علی لاريجانی شعار «مرگ بر آمريکا» در صحن علنی مجلس سرداده شد.

به گزارش فارس رييس مجلس گفت: «نقل شد که طی نامه‌ای به امام چندين مطلب من‌جمله مطالبی راجع به آمريکا ذکر شده بود و امام هم در اين موضوع اقدامی نکردند. سوال اين است طرح اين مساله در رسانه‌ها که مربوط به سال‌ها قبل است و رهبری زمان نيز درباره آن تصميم خود را گرفته بود چه خاصيتی دارد. آيا در شرايطی که ما با صحنه بين‌الملل داريم طرح اين مسايل که طبعا موجب کشمکش درونی در کشور می‌شود و سايش نيروها را در پی دارد، چيزی جز ضرر برای آن قابل تصور است؟ آيا اين معنای غلط را به ديگران القا نمی‌کند که نوعی دلدادگی و شيفتگی و ذوق‌زدگی برای کار با آمريکا و غرب در نهان سياست‌ورزان و جريان رسانه‌ای کشور مطرح است و اين تلقی غلط مايه گرانفروشی در مذاکرات و بی‌عزتی در صحنه جهانی برای ما نيست؟»

همچنين به گزارش ايسنا، سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران ديروز عنوان کرد: «جای تاسف است که بعضی‌ها قدر نعمت اقتدار ملی را نمی‌دانند، شايد فراموش کرده‌اند که پاسخگوی همه‌ جنايات از جمله همه فتنه‌ها، جنگ‌ها، ناامنی‌ها، تحريم‌ها و تورم‌ها بايد آمريکا باشد. يک عده که خودشان را انقلابی می‌دانند و خود را نزديک به مسوولان نظام می‌شمارند، نقل قول‌هايی بی‌اساس از امام خمينی(ره) عنوان می‌کنند از امامی که آمريکا را «شيطان بزرگ» می‌دانست. اگر امام خمينی(ره) زنده بود، قطعا بيشتر از دوران حياتش روحيه ضداستکباری عليه آمريکا داشت.» محمود عليزاده طباطبايی در گفت‌وگويی با روزنامه آرمان در واکنش به توهين‌ها به هاشمی گفته بود: «آقای ‌هاشمی قطعا شکايتی نخواهند کرد. شايد بهترين جواب هم همين بی‌توجهی ايشان باشد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016