چهارشنبه 1 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش صريح مکارم شيرازی به اظهارات وزير ارشاد درباره خوانندگی زنان

خبرگزاری فارس: واکنش صريح آيت‌الله مکارم شيرازی به اظهارات وزير ارشاد درباره خوانندگی زنان

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آيت‌الله ناصر مکارم‌شيرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به اين‌که مناسبت‌های تاريخی شيعه در اين سال‌های اخير پرشکوه‌تر از سابق برگزار می‌شود، گفت: عاشورا با عاشوراهای قديم خيلی تفاوت پيدا کرده و بسيار وسيع و گسترده شده است و عيد غدير خم نيز بسيار بزرگتر از سابق برگزار می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: همچنين مسائل مربوط به امام زمان (عج) نيز نسبت به گذشته باشکوه‌تر و دامنه‌دارتر است و مسئله ولايت پررنگ‌تر از سابق در حال مطرح شدن است.

اين مرجع تقليد ادامه داد: در اين ميان بايد مراقب بود که افراط و تفريط به اين مسئله لطمه نزده و بايد با اعتدال اين ايام‌الله گسترش يابند و نبايد چهره اين ايام با مسائل نادرست خدشه‌دار شود.

وی در ادامه با اشاره به حديثی از امام هادی (ع) عنوان کرد: بايد افراد از تملق دوری کرده و به جای آن حسن نيت داشته باشند چراکه مسئله تملق از بلاهايی است که در جوامع بشری از قديم‌الايام وجود داشته است و امروز هم متاسفانه وجود دارد.

آيت‌الله مکارم‌شيرازی با اشاره به اين‌که افراد بی‌شخصيت با تملق سر کار آمده و افراد با شخصيت کنار زده می‌شوند، گفت: از طريق تملق افراد ناصالح و بی‌شخصيت به پست و مقام می‌رسند و با اين کار ضايعه بسيار بزرگی در جامعه پيدا می‌شود.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اين‌که امسال توسط تشکيلات سعودی ۶ ميليون کتاب بر ضدشيعه منتشر شده است، ادامه داد: ۶ ميليون عدد بسيار بزرگی است و ميلياردها هزينه دارد.

اين مرجع تقليد اظهار داشت: سرمايه اصلی اين کتاب‌ها غالباً دروغ و تهمت است و بعيد می‌دانم دولت سعودی مايل به اين کار باشد و اين متعصبان وهابی که بخش‌هايی را در اختيار دارند به واسطه شکست‌های پی در پی که متحمل شده‌اند می‌خواهند از اين طريق وارد شوند.

وی تصريح کرد: البته اين اقدامات تاثيری در وضعيت شيعه ندارد؛ شيعه دارای منطق است، شيعه نه آدم‌کش و نه تروريست بوده و دست به ويرانگری نمی‌زند و سر افراد را نمی‌برد و قبور صالحان را تخريب نمی‌کند؛ شيعه دارای منطق و برنامه است و با يک مشت دروغ و تهمت نمی‌توان جلوی پيشرفت آن را گرفت.

آيت‌الله مکارم‌شيرازی گفت: ولی اين عيب است که کس ديگری را به خانه دعوت کرده و از سوی ديگر ۶ ميليون کتاب عليه او منتشر کرد؛ حجاج ضيوف‌الرحمن هستند و ميهمان اين کشورها هستند؛ کدام عقل اجازه می‌دهد که انسان نسبت به ضيوف خود اين‌گونه رفتار کند.

وی تصريح کرد: اين‌ها به دنبال اين هستند که تخم نفاق را در ايام وحدت بکارند، يقين داشته باشيد که اين اقدامات تاثيری ندارد و دولتمردان سعودی بايد جلوی متعصبين وهابی را بگيرند چراکه اين اقدامات به نفع کشورشان نيست.

استاد حوزه علميه قم با اشاره به مطرح شدن برخی سخنان مبنی بر اعلام نظر فقها در خصوص خوانندگی زنان گفت: گفته شده است که چرا می‌گوييد خواننده زن نباشد نصف جمعيت ايران زن است و فقها در اين زمينه نظر دهند، اين طرز سخن‌گويی سابقه ندارد.

وی با انتقاد از جسور شدن و مدعی شدن اين افراد گفت: اين‌ها خبر ندارند يک طلبه ۲۰ سال درس می‌خواند تا به مرحله اول اجتهاد برسد و بايد برای مجتهد شدن ۴۰ سال درس خواند. وزارت ارشاد بداند تکرار اين کارها سبب می‌شود که مردم فاصله بگيرند.

آيت‌الله مکارم‌شيرازی در ادامه با اشاره به مذاکره با غرب اظهار داشت: ما در شرايطی هستيم که با غربی‌ها چانه می‌زنيم، در اين شرايط در داخل کشور بايد متحد بود و ايجاد اختلاف در داخل در چنين شرايطی به مصلحت کشور نيست و نبايد از اين طرف دولت مشغول مذاکره باشد و از طرف ديگر ما دولت را تضعيف کنيم؛ انتقاد آزاد بوده اما نبايد تخريب صورت گيرد. مسئولان مذاکره کننده حواس خود را جمع کنند که با شياطين طرف هستند و مبادا کلاه سرشان برود؛ شعار واقعی آن‌ها اين است تا می‌توانی امتياز بگير و تا ميتوانی امتياز نده.

وی تاکيد کرد: در اين شرايط نبايد داخل کشور به هم بريزد و برادران و خواهران مراقب باشند که وحدت داخلی حفظ شود؛ اگر ايراد و انتقادی هست بايد مطرح شود چراکه نقد موجب پيشرفت می‌شود ولی در عين حال تخريب و ايجاد شکاف نبايد صورت گيرد.

در اين زمينه:
[وزير ارشاد: اظهارنظر درباره تک‌خوانی بانوان آزاد است]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016