سه شنبه 30 مهر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير ارشاد: اظهارنظر درباره تک‌خوانی بانوان آزاد است

• بين مراجع تقليد هم نظر واحدی در زمينه تک‌خوانی بانوان وجود ندارد، بعضی از مراجع تقليد گفته‌اند تک‌خوانی خانم‌ها اگر موجب مفسده نباشد، ايرادی ندارد
• کشورهای ديگر نمی‌توانند مفاخر ديگران را به اسم خود ثبت کنند.

ايلنا: علی جنتی در حاشيه مراسم رونمايی از نهج‌البلاغه مطلا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، وزير ارشاد درباره سرانجام بحث مميزی کتاب گفت: فکر می‌کنيم در گذشته نوعی سخت‌گيری نسبت به مميزی کتاب در تطبيق قانون و مصاديق وجود داشته که اختلال‌هايی به وجود آورده است. از نظر ما بايد به کتاب‌هايی که به وزارت ارشاد می‌آيد با بلند‌نظری نگاه شود و قانون دقيقا مدنظر باشد و سلايق شخصی در مميزی کتاب دخالت نکند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی درباره ثبت مفاخر ملی و هنری ايران توسط کشورهای ديگر اظهار داشت: کشورهای ديگر نمی‌توانند مفاخر ديگران را به اسم خود ثبت کنند، اين‌ها ايرانی هستند و در آن سوی مرز‌ها سعی‌ شده که رنگ ايرانی بودن اين مفاخر را از بين ببرند، مثل برداشتن کتيبه‌های فارسی در گنجه اما با اين کار‌ها مفاخر ما از بين نمی‌رود مثلا مولانا، سنايی و بعضی ديگر از مفاخر ما در داخل مرزهای ايران دفع نشده‌ اما جزء مفاخر و مواريث ايران هستند و کسی نمی‌تواند آن‌ها را به اسم خود مصادره کند.

وی در مورد اقدامات وزارت ارشاد در اين باره گفت: يکی از وظايف انجمن مفاخر اين است که در قالب همايش‌ها با دعوت از انديشمندان ساير کشور‌ها درباره آن مفاخر همايش‌هايی را برگزار کند. نتيجه اين همايش‌ها به صورت گنجينه‌ای درمی‌آيد که همه اذهان را قانع می‌کند که شخص مورد نظر از مفاخر ايران است.

جنتی در پاسخ به اين سؤال که بودجه اختصاصی برای گسترش زبان فارسی چقدر است، گفت:‌ نمی‌دانم، چون بودجه گسترش زبان فارسی به شورای گسترش زبان فارسی داده می‌شده که قبلا جزو ابواب جمعی وزارت ارشاد بوده است، اما الآن کار به بنياد سعدی واگذار شده که خارج از وزارت ارشاد است، ولی با ارشاد هماهنگ است.

وی همچنين درباره برنامه وزارت ارشاد برای نمايشگاه‌های کتاب خارجی بيان کرد: نمايشگاه کتاب فرانکفورت نمايشگاه برجسته‌ای است و جمهوری اسلامی به عنوان يک کشور در آن شرکت می‌کند. علاوه بر آن ما در بعضی نمايشگاه‌های ديگر مثل کويت و لبنان مشارکت می‌کنيم اما اينکه مستقلا نمايشگاه کتاب برگزار کنيم؛ چنين برنامه‌ای نداريم و اين برنامه‌ها در قالب هفته‌های فرهنگی ايران در کشورهای ديگر به همراه اجرای کنسرت، موسيقی، صنايع دستی و فيلم‌های سينمايی اجرا می‌شود.

علی جنتی در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگری مبنی بر طرح موضوع قصاص در يک اثر نمايشی بيان کرد: وقتی تئا‌تری روی صحنه می‌رود، يک سال از زمان ارائه اصل نمايشنامه تا اجرای آن طول می‌کشد. اين نمايشنامه‌ در گذشته تصويب شده است. درباره جزئيات اين اثر اظهارنظر نمی‌کنم اما از اين پس با دقت و حساسيت بيشتری در اين حوزه نظارت می‌کنيم که با مشکلات اين چنين مواجه نشود.

وی همچنين در ارتباط با تک‌خوانی بانوان در اجرای آثار موسيقی گفت: هرکس در اظهار نظر شخصی خود در اين باره آزاد است اما حتی بين مراجع تقليد هم نظر واحدی در اين زمينه وجود ندارد بعضی از مراجع تقليد گفته‌اند تک‌خوانی خانم‌ها اگر موجب مفسده نباشد؛ ايرادی ندارد.

وزير ارشاد ضمن پاسخ به سوال ديگری درباه جذب استعدادهای جوان در حوزه هنرهای تجسمی بيان کرد: بخشی از هنرهای تجسمی نگارگری است اگر اين استعداد‌ها به اين صورت جذب شود که آثار نگارگری ما را به قيمت‌ رايج در ديگر کشورها بخرند اتفاقا ما به دنبال آن هستيم و اگر همين نظر در حوزه مجسمه‌سازی هم دنبال شود؛ باعث می‌شود که مجسمه‌سازی ما در حراجی‌های جهانی عرضه شود و اين اتفاق خوبی است و ما به دنبال آن هستيم چون باعث می‌شود وضعيت اقتصادی هنرمندان‌مان بهبود يابد.

وی در پايان گفت: علاوه بر منافع مادی اين قضيه؛ اثرات معنوی نيز به دنبال دارد و اين باعث می‌شود که هنر ايرانی در دنيا عرضه شود و ما هيچ مشکلی با جذب استعداد‌ها در اين زمينه نداريم اگر هم مقصود جذب افراد خاص در حوزه هنرهای تجسمی است؛ بايد کاری کنيم که با ارزش بخشيدن و حفظ کرامت هنرمندان؛ آن‌ها را به گونه‌ای جذب کنيم که دلبسته کشورشان شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016