سه شنبه 14 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزارت امور خارجه موضوع جاسوسی آمريکا از سفر خامنه ای به کردستان را پيگيری می‌کند

ايسنا ـ سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان از پيگيری وزارت امور خارجه در موضوع جاسوسی آمريکا از سفر مقام معظم رهبری به کردستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) مرضيه افخم در نشست هفتگی صبح روز سه‌شنبه با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره انتشار گزارش اسنودن مبنی بر شنود از سفر مقام معظم رهبری به کردستان در سال ۸۸ از سوی مقامات آمريکايی، ادامه داد: از نظر ما بحث جاسوسی و جاسوسی سايبری کاملا محکوم و مردود است. اکنون شاهديم که جاسوسی‌های آمريکا ابعاد خبری پيدا کرده است حتی متحدان آمريکا از اين مساله مصون نمانده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: جمهوری اسلامی ايران درباره اين مساله خاص پيگيری‌های جدی را انجام می‌دهد. ما به سازوکارها و تلاش‌هايی که در سطح بين‌المللی برای مواجهه و مقابله با چنين رويکردهای غيرقانونی شروع شده است اميدوار و همگام با آن‌ها هستيم و اميدواريم که اين قطعنامه‌ها کمک کند که فضای سايبری و اينترنتی و الکترونيکی از جاسوسی‌هايی که هم حريم افراد معمولی جهان و هم حريم رهبران جهان مورد هدف قرار داده است، مصون بمانند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر يک نگرانی در سطح بين‌المللی درباره اين جاسوسی‌ها وجود دارد، اميدواريم که اين نگرانی‌ها باعث ايجاد نظام عملی شود و جامعه بين‌المللی برای پيشگيری و متوقف کردن اين‌گونه اقدامات گامی بردارد.

سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره آخرين پيگيری‌ها نسبت به حادثه سراوان نيز گفت: حادثه سراوان حادثه‌ بسيار تلخی بود و ملت ايران و همه ملت‌های مخالف تروريسم آزرده خاطر شدند. وزارت امور خارجه بعد از ارائه يادداشت اعتراضی به سفارت پاکستان در تهران مذاکراتی را با مقامات پاکستانی در سطح دو سفارت شروع کردند.

وی ادامه داد: پيگيری‌ها در اين‌باره ادامه دارد. دستورالعملی را برای سفارت کشورمان در پاکستان ارسال کرديم که بر اساس آن پيگيری‌های اوليه را انجام دهند. جمهوری اسلامی ايران خواستار اجرای موافقتنامه همکاری‌های امنيتی ميان دو کشور و استرداد تروريست‌ها به ايران است. در اين زمينه انجام سفرهايی در دستور کار است که اميدواريم به زودی انجام گيرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرين وضعيت رسيدگی به دو فرد ايرانی محکوم به اعدام در مالزی، اظهار کرد: از نظر قانونی با مالزی مشکل اين بود که موافقتنامه‌ای در راستای استرداد مجرمين با اين کشور نداشتيم. پيش‌نويس‌هايی در اين زمينه تهيه شده که لازم است مراحل قانونی خود را طی کند. تا زمانی که اين موافقتنامه نهايی شود پيگيری‌ها از سوی سفارت کشورمان در مالزی انجام می‌گيرد تا حقوق ايرانيان کاملا محترم شمرده شود.

افخم گفت: اميدواريم در اين چارچوب اقدامات به نتايج خوبی برسد. دست‌کم محکومين بتوانند دوره محکوميت خود را در ايران بگذارند و تا زمان تصويب نهايی و اعمال موافقتنامه همکاری‌های امنيتی و استرداد مجرمان به سازوکارهايی بر اساس همکاری و حسن نظر بتواند مشکلات موجود را حل کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سفر محمدجواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان به پاريس برای شرکت در اجلاس يونسکو، گفت: وی مهمان ويژه اجلاس سران است و در بخش خاص اجلاس سخنرانی خواهد کرد. در طی اين جلسه پنج تن از سران و يک نخست‌وزير حضور دارند. حضور در چنين سطحی در اجلاس يونسکو بسيار ارزشمند است و حضور وزير امور خارجه ايران و سخنرانی وی و بيان ديدگاه‌های جمهوری اسلامی ايران در زمينه‌های مختلف و مهم فرهنگی اهميت بالايی در عملکرد زندگی جوامع در کنار يکديگر دارد.

وی با اشاره به ديدار وزير امور خارجه کشورمان با همتای فرانسوی‌اش در حاشيه اين اجلاس، اظهار کرد: در اين ديدار گفت‌وگوها و موضوعات دوجانبه، مسائل مهم منطقه‌ای و بين‌المللی و برخی از موضوعات مورد علاقه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار می‌گيرد و مسائلی مانند هسته‌يی و سوريه از برجسته‌ترين موضوعاتی است که در اين مذاکره گفت‌وگو می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016