سه شنبه 14 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادعای "تايمز" درباره پيشنهاد جديد ۱+۵ به ايران

تابناک ـ در آستانه برگزاری دور جديد مذاکرات هسته ای ميان ايران و گروه ۱+۵، بار ديگر مطبوعات و رسانه های مختلف به گمانه زنی و انتشار اخبار و همچنين شايعات درباره محتوای مذاکرات و پيشنهادهای طرفين روی آورده اند. در اين ميان، يک روزنامه انگليسی جزئيات پيشنهادی را منتشر کرده که مدعی است غرب قصد دارد به ايران ارائه دهد.

روزنامه «تايمز لندن» مدعی شده غرب در حال تدوين طرحی است که بر اساس آن، ايران به صورت مشروط اجازه خواهد يافت به بخشی از درآمدهای نفتی خود که در کشورهای خارجی ذخيره شده و به دليل تحريم ها امکان انتقال آن ها به داخل کشور وجود ندارد، دسترسی پيدا کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين روزنامه مدعی است بر اساس پيشنهاد جديد غرب، در صورتی که ايران موافقت در طول برگزاری مذاکرات هسته ای و تا زمان توافق بر سر جزئيات، فعاليت های هسته ای خود را تعليق کند، اجازه خواهد يافت به بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت خود در خارج از کشور دسترسی يابد.

تايمز لندن که «رابرت اينهارن»، مشاور وزير خارجه آمريکا در زمان هيلاری کلينتون را به عنوان منبع خبر خود معرفی کرده، به نقل از وی می نويسد پولی که ايران اجازه دسترسی به آن را خواهد يافت، حاصل از فروش نفت به کشورهای ژاپن، چين و هند است.

به گفته اينهارن، اين پيشنهاد به تازگی از سوی کشورهای طرف مذاکره با ايران تدوين شده و هدف آن، حفظ تحريم ها در طول مذاکرات و در عين حال، دادن انگيزه های اقتصادی به ايران برای همراهی با روند گفت و گوهای هسته ای است. در حقيقت، غربی ها معتقدند با اين کار، می توان ضمن حفظ ساختار تحريم ها، مشوقی اقتصادی به ايران ارائه کرد.

به هر حال، اين ادعا در حالی از سوی اين مقام سابق آمريکايی مطرح می شود که مقامات ايرانی بارها به صراحت اعلام کرده اند موضوع ادامه غنی سازی در خاک ايران، خط قرمزی است که عبور از آن به هيچ وجه و تحت هيچ شرايطی ممکن نيست. از سوی ديگر، خود غربی ها نيز به خوبی می دانند که نخستين خواسته ايران در جريان مذاکرات، به رسميت شناختن حق ايران برای داشتن برنامه صلح آميز هسته ای، از جمله غنی سازی اورانيوم است.

در مجموع، هرچند گزارش اين روزنامه انگليسی هنوز در حد يک ادعا مطرح است و هيچ منبع رسمی تاکنون از چنين پيشنهادی سخن نگفته، اما واضح است که اين پيشنهاد و امثال آن، نه تنها مورد پذيرش تيم مذاکره کننده هسته ای ايران قرار نخواهد گرفت، بلکه به دليل ماهيت تحقير آميزش حتی می تواند اصل مذاکرات را با خطر توقف روبرو سازد.

بايد ديد که آيا غرب می تواند اين بار مسير واقع بينی در پيش گرفته و از ارائه پيشنهادات غيرمنطقی به ايران خودداری کند يا خير.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016