چهارشنبه 22 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی: تعهد نداريم اجازه بازديد از آب سنگين را به آژانس بدهيم

• اميدواريم ساخت دومين نيروگاه اتمی ابتدای سال ۹۳ آغاز شود

باشگاه خبرنگاران ـ رئيس سازمان انرژی اتمی ابراز اميدواری کرد که در ابتدای سال ۱۳۹۳ بتوانيم کلنگ دومين نيروگاه هسته‌ای را به زمين بزنيم.

به گزارش خبرنگار سياسی باشگاه خبرنگاران پيامدهای مثبت تفاهمنامه جديد جمهوری اسلامی ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در حل و فصل پرونده هسته‌ای ايران شب گذشته(۲۱ آبان ماه) در برنامه گفتگوی ويژه خبری با حضور علی‌اکبر صالحی رئيس سازمان انرژی اتمی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صالحی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اينکه بيانيه مورد توافق ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی چه مفادی دارد و در نهايت اين بيانيه چه تاثيری بر روی پرونده صلح‌آميز هسته‌ای ايران خواهد گذاشت، گفت: همکاری جمهوری اسلامی ايران با آژاسن بين‌المللی انرژی اتمی ديرينه و ديرپا است چرا که ما يکی از اعضای اوليه اين آژانس به حساب می‌آييم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه جمهوری اسلامی ايران يکی از کشورهايی است که از ابتدای پيدايش NPT به آن پيوسته است، افزود: جمهوری اسلامی ايران طبق اعتراف آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از ابتدا تا امروز به تعهداتش در خصوص مسئله هسته‌ای عمل کرده است.

رئيس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اينکه منافقين از ابتدای امر گفتند که ايران در نطنز فعاليت‌های سری انجام می‌دهد، اظهار داشت: اين در حالی است که محمد البرادعی پاسخ لازم را به منافقين داد چرا که سايت نطنز با ابعادی که دارد آن هم با قرارگرفتن در کنار بزرگراه چگونه می‌تواند سری باشد و فعاليت سری انجام دهد؟

صالحی با اشاره به اينکه فعاليت‌های ايران وجهه فنی-حقوقی داشت اما متاسفانه بيگانگان آن را سياسی کردند، خاطرنشان ساخت: از سال ۲۰۰۲ با اين پرونده دست به گريبان هستيم به طوری که بنده از همان زمان در اين بحث حضور داشتم.

وی با اشاره به اينکه ايران در ضمن تحولات ۱۰ ساله اخير از چند مرحله عبور کرده است، گفت: مرحله اول زمان حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحانی بود اما قبل از اينکه وی عهده‌دار پرونده هسته ای ايران شود، وزارت امور خارجه عهده‌دار اين امر بود ولی پس از مدتی به شورای امنيت واگذار شد.

رئيس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اينکه در آن دوران هنوز در ابتدای راه بوديم به طوری که سانتريفيوژهای اوليه را نساخته بوديم، افزود: اين سانتريفيوژها را از خارج وارد کرده بوديم و درصدد سرپا نگهداشتن آنها بوديم.

وی با بيان اينکه جمهوری اسلامی ايران درصد رفع ابهامات و اتهامات موجود بود، بيان کرد: در آن دوران پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کرديم، بنده اين پروتکل را از طرف جمهوری اسلامی ايران امضا کردم و قرار بود برای شش ماه اعتمادسازی انجام شود.

صالحی اضافه کرد: دو سال و نيم اين موضوع به طول انجاميد تا در سال ۱۳۸۴ غربی‌ها به وفای خود عهد نکردند و بنابه فرموده و دستور مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی، پروتکل الحاقی را کنار گذاشتيم و فعاليت‌هايمان را مجددا آغاز کرديم.

رئيس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مرحله دوم پرونده هسته‌ای ايران اظهار داشت: در اين دوره با توجه به وقفه دو سال و نيمه که داشتيم، با همت و تلاش مهندسين و جوانان بی‌نظير و بی‌بديل ايرانی توانستيم اين وقفه دو سال و نيمه را جبران و با سرعت و شتاب فراوانی جبران مافات کنيم.

صالحی در ادامه با اشاره به سند ۷۱۱ آژانس بين‌المللی انرژی اتمی افزود: ايران به طور کامل پاسخگوی ۶ مسئله تحت عنوان مداليته بود، به طوری که ديگر نبايد سوالی در اين باره مطرح می‌شد.

رئيس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اينکه يک سری از کشورهای غربی اتهامات جديدی را نسبت به ايران وارد کردند، گفت: اين اتهامات ديگر ماهيت هسته‌ای نداشت، يعنی آنها جمهوری اسلامی را متهم به فعاليت‌های نظامی کردند.

وی با اشاره به اينکه در زمان محمد البرادعی پرونده جديدی درباره ايران باز شد، خاطرنشان ساخت: ما در آن دوران پاسخ لازم را داديم، لذا در قريب به ۱۰۷ صفحه پاسخهايمان را تنظيم و ارائه کرديم و تمامی ابهامات را پاسخگو شديم اما کماکان اين روند تا به امروز ادامه پيدا کرده است.

صالحی در بخش ديگری از اظهاراتش با بيان اينکه جمهوری اسلامی ايران همواره درصدد حل و فصل موضوع هسته‌ای است، گفت: ايران به فعاليت‌های صلح آميز خود مطمئن است، ما ترديدی نسبت به فعاليت‌های خودمان نداريم و در اين ۱۰ سال اخير نشان داديم که فعاليت‌های جمهوری اسلامی صلح آميز است.

وی با اشاره به سخن و کلام واحد و يکسان مسئولين ايرانی در خصوص پرونده هسته‌ای اضافه کرد: علی رغم اختلافاتی که ميان مسئولان داخلی راجع به مسئله هسته‌ای وجود دارد اما پاسخ ما به غربی‌ها مشخص و واضح است.

رئيس سازمان انرژی اتمی با بيان اينکه ايران علی‌رغم ارائه پاسخ لازم، آماده است تا بهانه را از دست بهانه گيران بگيرد ، گفت: ايران آماده است تا با آژانس به نتيجه مورد نظر دست پيدا کند.

صالحی با اشاره به برگزاری بيش از ۱۰ جلسه کارشناسی ميان مسئولين ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان ساخت: متاسفانه در اين جلسات نتيجه‌ای ميان طرفين حاصل نشد.

رئيس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اينکه در طی يکی دو ماه اخير برای حضور در کنفرانس عمومی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به وين سفر داشتيم، افزود: در گفتگوی ميان بنده و يوکيا آمانو قرار بر اين گذاشته شد تا همکاری‌ها بيش از گذشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری دو جلسه ميان مسئولين ايران و آژانس برای رسيدن به تفاهم گفت: ما در کميته شورای امنيت ملی اين مسئله را مطرح کرديم و از اين جهت تصميم‌سازيها در دبيرخانه شورای امنيت ملی صورت می‌گيرد.

صالحی با اشاره به اينکه در بيانيه اوليه ميان ايران و آژانس اصلاحيه‌ای صورت گرفت تا اينکه بيانيه مورد تائيد قرار گرفتف و به امضاء رسيد، اظهار داشت: اين بيانيه در حقيقت آمادگی طرفين را برای پيش‌بردن موضوع با حسن نيت به جلو پيش می‌برد تا مسائل با اراده طرفين مورد حل و فصل قرار گيرد.

وی با اشاره به اينکه آژانس ۶ درخواست از جمهوری اسلامی ايران دارد که قبلا هم آنها را مطرح کرده بود، ادامه داد: بازديد از آب سنگين اراک، بازديد از معدن گچين، ارائه اطلاعات راجع به رآکتورهای تحقيقاتی، ارائه اطلاع از ساختگاه‌های نيروگاه‌های هسته‌ای و استفساريه فعاليت‌های ليزری، موارد ۶ گانه مورد مطالبه آژانس از ايران به حساب می‌آيد.


صالحی با اشاره به اينکه طبق موافقتنامه‌های پادمانی جمهوری اسلامی ايران تعهدی نسبت به برخی از اين موارد ندارد، گفت: مثلا ما تعهد نداريم که اجازه بازديد از کارخانه توليد آب سنگين را به آژانس بدهيم، زيرا آب سنگين جزء موارد پادمانی نيست. مگر اينکه در پروتکل الحاقی آمده باشد آن هم در قالب پروتکل الحاقی بايد سه موضوع را به اطلاع آژانس برسانيم که آيا اصلا آب سنگين داريم يا نه و يا اينکه اگر آب سنگين وجود دارد ميزان توليد آن چقدر است.

وی با اشاره به بازديد سه‌گانه مسئولين آژانس از آب سنگين اراک اظهار داشت: جمهوری اسلامی ايران مسئله‌ای در خصوص بازديد دوباره آژان انرژی اتمی از آب سنگين ندارد.

صالحی با اشاره به اينکه ايران اجازه بازديد مديريت شده از تاسيسات را به مسئولين آژانس می‌دهد، خاطرنشان ساخت: در سال ۲۰۰۲ مسئولين آژانس از معدن گچين بازديد کردند اما آنها دوباره خواستار بازديد هستند که در اين مورد هم جمهوری اسلامی مشکلی ندارد.

رئيس سازمان انرژی اتمی کشور با بيان اينکه ما براساس تعهدات قبلی می‌توانيم رآکتور تحقيقاتی بسازيم، افزود: جمهوری اسلامی بايد ۱۸۰ روز قبل از اينکه مواد هسته‌ای را وارد کشور کند بايد موضوع را به آنها اطلاع دهد.

وی با اشاره به اينکه برای جمهوری اسلامی ايران ضرروتی ندارد که اطلاعات رآکتورهای تحقيقاتی را ارائه دهد، گفت: ايران در اين مورد هم با آژانس همکاری دوباره خواهد کرد.

رئيس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اينکه جمهوری اسلامی ايران رآکتوری مشابه رآکتور تهران اما با قدرت بيشتر خواهد ساخت، گفت: جمهوری اسلامی بايد ساخت نيروگاه‌های هسته‌ای خود را به اطلاع آژانس برساند.

صالحی با بيان اينکه هرجا که شرايط جوی و آب و هوايی مساعد داشته باشيم در آنجا نيروگاه می‌سازيم، تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران ساخت اين نيروگاهها را هم به اطلاع آژانس خواهد رساند.

رئيس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فعاليت‌های ليزری ايران در زمينه غنی‌سازی گفت: آژانس مدعی است که ما همچنان غنی‌سازی ليزری را انجام می‌دهيم اما بايد گفت که ديگر غنی‌سازی ليزری برای ما مقرون به صرفه نيست و مدتها است که از آن استفاده نمی‌کنيم.

وی با اشاره به اينکه امروز دنيا برای غنی‌سازی از سانتريفيوژها استفاده می‌کند، خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ايران در ابتدای امر استفاده ليزری را به اطلاع آژانس رسانده اما پس از مدتی آن را کنار گذاشت.

صالحی با بيان اينکه جمهوری اسلامی غنی‌سازی ليزری را در حد آزمايشگاهی انجام می‌داد، اظهار داشت: ايران رسما اعلام کرد که ديگر نيازی به ليزر ندارد، زيرا اين روش صرفه‌ نداشته و کارايی لازم را ندارد.

رئيس سازمان انرژی اتمی با بيان اينکه جمهوری اسلامی بهانه را از دست بهانه‌گيران خواهد گرفت، افزود: ما در چارچوب منافع ملی کشورمان آمادگی همکاری با آژانس بين المللی انرژی اتمی را داريم .

صالحی با اشاره به اينکه از امروز تا سه ماه ديگر جلسات کارشناسی ميان دو طرف راجع به گامهای بعدی مذاکرات برگزار خواهد شد، گفت: جمهوری اسلامی درصدد بسته شدن بحث پی ام دی است، اما در ابتدا بايد به گونه‌ای عمل کنيم که اين پرونده بسته شود و اجازه ندهيم که پرونده هسته‌ای دوباره به بهانه های مختلف گشوده شود.

وی با اشاره به اينکه آژانس تنها ارگان بين‌المللی راستی آزمايی فعاليت‌های صلح‌آميز کشورهای عضو به حساب می آيد، ادامه داد: ۱+۵ تشکلی سياسی است که در آنجا مذاکرات به صورت سياسی انجام می‌شود.

رئيس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اينکه ۱+۵ و آژانس دو ديد مستقل از هم را دنبال می‌کنند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی با آژانس مذاکراتش را با آژانس به صورت فنی و حقوقی دنبال می‌کند.

صالحی با اشاره به اينکه ۱+۵ و آژانس طبيعتا بر روی يکديگر اثرگذار خواهند بود ، گفت: اگر ما با آژانس تفاهم داشته باشيم، جوّ اين تفاهم بر روی ۱+۵ هم نيز اثرگذار خواهد بود.

رئيس سازمان انرژی اتمی کشور در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه وضعيت ما در حوزه‌های مختلف مثلا در فردو و نطنز چگونه است، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ايران در بين ۵۷ کشور اسلامی و ۱۴۰ کشور در حال توسعه، جزء معدود کشورهای دارای فناوری هسته‌ای به حساب می‌آيد.

وی با اشاره به اينه ايران در بسياری از اين زمينه‌ها از پاکستان جلوتر است، خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی در تمام عرصه‌های هسته ای ورود و تمرکز پيدا کرده است.

وی در ادامه به تشريح دستآوردهای هسته‌ای کشور پرداخت و افزود:‌ صنعت هسته‌ای ما بومی شده و يکی از پروژه‌هايی که شهيد شهرياری آن را پيش می‌بُرد تدوين کتاب‌های درسی توسط دانشمندان ايرانی بود.

صالحی با اشاره به اينکه ۱۴ هزار نيروی انسانی در سازمان انرژی اتمی مشغول فعاليت هستند، افزود: قريب به ۷۵ درصد اين نيروی انسانی در سطح مهندس به بالا هستند.

وی با اشاره به اينکه بدنه سانتريفيوژ قريب به ۱۰۰ قطعه دارد و ما آنرا قطعه قطعه کرده‌ايم و در کارگاه‌هايی می‌سازيم، افزود: در يکی از شهرهای اطراف تهران دو نفر که تعميرگاه کولر بودند کارگاه کوچکی را احداث کردند که در آنجا قطعه‌های سانتريفيوژ را توليد می‌کنند.

رئيس سازمان انرژی اتمی با اشاره به عمومی‌شدن صنعت هسته‌ای کشور اظهار داشت: صنعت هسته ای ما از خطوط مورد نظر عبور کرده است.

صالحی با اشاره به اينکه قرار است کتابهای درسی دانشگاهها در رشته‌های مرتبط تدوين شده خودمان باشد، ادامه داد: کتابهای تدريسی در فناوری هسته‌ای بايد توليد داخل باشد.

رئيس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اينکه رآکتور تحقيقاتی اراک را جوانان ايرانی طراحی کرده‌اند، افزود: اين رآکتور ۴۵ هزار وات قدرت حرارتی دارد.

صالحی با اشاره به انجام همه مراحل اکتشاف ،استخراج ، توليد سوخت و همچنين ساخت تجهيزات هسته‌ای به وسيله متخصصان داخلی گفت: راکتور تحقيقاتی اراک نيز با ۴۵ مگاوات قدرت حرارتی در داخل طراحی شده، البته برای توليد راديوايزوتوپ ساخته شده است.

صالحی با اشاره به اينکه ما در طراحی رآکتور بسيار به جلو پيش رفته‌ايم، ادامه داد: جوانان ما در حال طراحی رآکتور ۳۶۰ مگاواتی دارخوين هستند هرچند که اين امر زمانبر است و نياز داريم برای تاييد طراحی ها بتوانيم از کشور دارای پيشينه صنعتی خوب کمک بگيريم.

رئيس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اينکه وضعيت جمهوری اسلامی ايران در زمينه اکتشافات و اختراعات عالی است، تصريح کرد: در کاربردهای پزشکی و صنعتی با بسياری از صنايع کشور همکاری داريم.

صالحی تصريح کرد: امروز ما ۱۵راديو دارو از جمله ۲ راديو داروی يد و موليبدن و نيز ۱۰ راديوداروی درمانی مثل ساماريوم که دارای مجوز مراجع ذيربط هست و تجويز و استفاده می شود را توليد می‌کنيم.

رئيس سازمان انرژی اتمی کشورمان باتوجه به برگزاری کارگاهای آموزشی چگونگی استفاده از راديو داروها برای پزشکان با همکاری اژانس بين المللی انرژی اتمی افزود: پيشرفت‌های چشمگيری در ساخت تجهيزات تصويری برداری و شتاب دهنده های کوچک برای توليد راديو داروهای با عمر کوتاه در کشور به دست آمده است.

وی با اشاره به اينکه ما در جهت ساخت تجهيزات تصويربرداری پيشرفته سوق پيدا کرده ايم گفت درصدد ساخت شتاب دهنده ها هستيم تا اين شتاب دهنده ها بتواند راديوداروهايی با نيمه عمر کوتاه توليد کنند.

صالحيبا اشاره به اينکه در مجموع فعاليت‌های صلح آميز هسته ای ايران به خوبی به جلو پيش رفته‌ايم، اظهار داشت: غرب به اين نتيجه رسيده است که ديگر فشار بر روی ايران اثری ندارد.

وی با اشاره به اينکه ما نمی‌خواستيم به غنی‌سازی ۲۰ درصد ورود پيدا کنيم، گفت: غنی سازی ۲۰ درصد دو سال و نيم زمان می‌برد که مورد موافقت غرب قرار نگرفت بنابراين ما به همت جوانان اقدام به توليد آن کرديم.

صالحی با اشاره به اينکه جمهوری اسلامی در طول ۱۸ ماه به غنی‌سازی ۲۰ درصد دست يافت، گفت: با کمک مالی آقای احمدی‌نژاد و در مدت ۱۸ ماه و صرفا با داشتن اطلاعات اوليه و نيروهای انسانی ارزشمند از جمله مرحوم شهيد دکتر شهرياری موفق شديم اورانيم با غنای ۲۰ درصد توليد کنيم و درحال حاضر راکتور های ما با سوخت ۲۰ درصد ايرانی کار می‌کنند.

وی با اشاره به اقتدار جمهوری اسلامی ايران در عرصه‌های مختلف خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی مقتدرانه به جلو پيش می‌رود و دارای انسجام داخلی است به طوری که به قدرت برتر منطقه‌ای تبديل شده است.

رئيس سازمان انرژی اتمی با بيان اينکه غربيها به اين جمع بندی رسيدند که ادامه بحران به نفع هيچ کس نخواهد بود و بايد به دنبال فرايند برون رفت باشند، گفت: من بسيار اميدوارم که ما از اين بحران خارج خواهيم شد و اصرار دارم که بگويم اين بحران "ساختگی" است.

وی با اشاره به اينکه صدای داخلی نقد داخلی است اما صدای خارجی از سر دشمنی است، ادامه داد: رژيم صهيونيستی با شيطنت خود فرانسه را درمذاکرات ايران با ۱+۵ مجبور به موضع‌گيری غير مدبرانه کرد اما بعد از آن فرانسوی‌ها درصدد توجيه برآمدند .

صالحی با اشاره به اينکه ما در آينده نزديک به دستور رئيس جمهور اقدام به ساخت نيروگاه های جديد خواهيم کرد، گفت: ما در حال مذاکره با کشور روسيه هستيم و آنها آمادگی خود را اعلام کرده اند.
وی افزود: پروتکلی در سال ۱۹۹۲ بين ايران و روسيه برای ساخت ۴ هزار مگاوات برق هسته ای امضا شده بود از اين رو ما اميدواريم سال ۱۳۹۳ بتوانيم کلنگ دومين نيروگاه هسته ای خود را به زمين بزنيم، اين نيروگاه همراه با ‌آب شيرين‌کن خواهد بود، به طوری که ۳۰۰ هزار متر مکعب آب شيرين را توليد خواهيم کرد. با رسيدن حجمی نزديک به يک ميليون متر مکعب آب شيرين به بوشهر تحولی در اين استان ايجاد خواهد شد.

صالحی گفت: تحول برق توليدی است به گونه ای که با محاسبات انجام شده، برقی که در نيروگاه هسته ای توليد می شود از نيروگاه‌های فسيلی ارزانتر تمام می شود.

رئيس سازمان انرژی اتمی افزود: هر نيروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی معادل نزديک به ۷ تا ۸ ميليون بشکه نفت صرفه جويی می‌کند که در صورت صادرات معادل ارزی آن به کشور وارد می شود علاوه بر اين که هر نيروگاه جلوی انتشار حدود ۷ ميليون تن آلاينده را می گيرد.

وی در پايان تصريح کرد: مثلا با داشتن۸ نيروگاه اتمی از توليد حدود ۶۰ ميليون تن آلاينده جلوگيری می شود و مشکلات زيست محيطی متعاقب آن هم ايجاد نخواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016