سه شنبه 28 آبان 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سياست خود در مورد برنامه هسته‌ای ايران را تغيير دهيد، نامه سرگشاده منتقدان فرهنگی، سیاسی و مدنی ایرانی به فرانسوا اولاند

نامه سرگشاده از سوی طیف گسترده ای از منتقدان فرهنگی، سیاسی و مدنی ایرانی به آقای فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه

جناب آقای اولاند،
رئیس جمهوری محترم فرانسه
وظیفه‌ی خود دانستیم كه به اطلاع آن مقام برسانیم كه هفته‌ی گذشته ایرانیان و حتی بسیاری از غیر ایرانیان صلح دوست، اخبار مذاكرات ژنو درباره برنامه‌ی اتمی ایران را با جدیت و اشتیاق پیگیری می‌كردند و از این كه می‌دیدند برخلاف یك دهه‌ی گذشته، مذاكرات پیش می‌رود، مسرور و امیدوار شدند كه تحریم‌های ایران برداشته شود و هم‌زمان جامعه‌ی بین المللی هم ضمانت‌هایی را که برای صلح‌‌آمیز بودن برنامه‌ی اتمی ایران مناسب می‌داند، به دست آورد؛ و مهم‌تر این‌که سایه‌ی شوم جنگی دیگر از روی منطقه برداشته شود. انتظار این نبود که دولت شما از روند رو به رشد مذاكرات حمایت نكند و از آن غیر‌منتظره‌تر این كه، مانع اصلی در رسیدن به توافق معرفی شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای رئیس جمهور!
موضوع برنامه‌های هسته‌ای ایران، از دیدگاه كشورهای مذاكره‌كننده، نه یك مسئله‌ی اختصاصی هر یک از این کشورها، بلكه یك مسئله‌ی جهانی و مرتبط با صلح و امنیت بین‌الملی است. به همین دلیل همه‌ی اعضای ثابت شورای امنیت و آلمان در این مذاكرات حضور یافته‌اند. از همین رو، وقتی پنج كشور دیگر تضمین‌های داده شده از طرف ایران را برای رفع نگرانی‌های بین المللی كافی دانسته‌اند، مخالفت شما این ذهنیت را ایجاد می‌كند كه دولت فرانسه در مسئله‌ی هسته‌ای ایران به جای لحاظ کردن امنیت بین‌المللی و صلح و ثبات منطقه‌ای، منافع برخی دیگر از كشورهای منطقه را در نظر گرفته و به این ترتیب مانع رسیدن به توافق بین المللی می شود.

آقای رئیس جمهور!
ما امضا كنندگان این نامه معتقدیم؛ اكنون كه دولت ایران با سیاست‌های جدید خود می‌كوشد مسیر مناسبی را در تعامل با جهان باز كند، وظیفه‌ی سایر كشورها از جمله فرانسه است كه پاسخ مناسبی به این اقدام دهند. مواضع دولت فرانسه نباید هم‌سو با افراطی‌ترین جناح‌های سیاسی در داخل ایران و افراطی‌ترین دولت‌ها در منطقه‌ی حساس خاورمیانه باشد یا مواضع آنان را تقویت كند.

به یاد داشته باشیم که تصویر فرانسه و آلمان در حافظه‌ی تاریخی مردم ایران با تصویر دیگر متحدین غربی آنان همیشه متفاوت بوده است. ما مایل نیستیم در یکی از حساس‌ترین لحظات تاریخی در منطقه‌ی خاورمیانه، دولت فرانسه در ذهن مردم ایران طرفدار حل و فصل مسائل از راهی غیر از دیپلماسی معرفی شود. می‌خواهیم یقین کنیم که شما نیز حتما به اندازه‌ی ما نگران عواقب داخلی، منطقه‌ای و جهانی شکست توافق هسته‌ای با ایران هستید.
باشد كه توافق هسته‌ای با ایران بتواند سایه‌ی یک جنگ دیگر را از روی منطقه بردارد و ایران را به ایفای نقش مسئولانه‌تری در منطقه تشویق كند و خطر نیروهای بنیادگرا را در تمامی منطقه كم نماید.

باتوجه به این موارد، از آقای رئیس‌جمهور و دولت فرانسه مصرانه می‌خواهیم كه سیاست خود را در این زمینه تغییر دهند و با سایر كشورهای مذاكره‌كننده هماهنگ شوند و این امكان را فراهم نمایند تا دور بعدی مذاكرات با موفقیت به پایان برسد.

ـ اين نامه به زبان های فرانسوی، انگليسی و آلمانی نيز منتشر شده است


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016