دوشنبه 4 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اوباما: آمريکا و اسرائيل يک هدف را دنبال می‌کنند

اراک اوباما رييس جمهور آمريکا در گفتگوی تلفنی با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل به او اطمينان خاطر داده که آمريکا و اسرائيل يک هدف را دنبال می‌کنند و آن جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بی بی سی ـ جاش ارنست سخنگوی کاخ سفيد ديروز يکشنبه (سوم آذر) به خبرنگاران گفت: "پرزيدنت اوباما امروز به بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل تلفن زد تا درباره مرحله اول توافق ۱+۵ با ايران بر سر برنامه هسته‌ای اين کشور گفتگو کند. دو رهبر بر هدف مشترکشان که ممانعت از دستيابی ايران به سلاح هسته ای است تاکيد کردند."

آقای ارنست گفت کاخ سفيد بدبينی تل آويو نسبت به مقاصد ايران را درک می‌کند و قصد دارد فورا با اسرائيل مشورت کند تا راه حل جامع و درازمدتی برای اهداف هسته ای ايران دست پيدا کند.

به گفته آقای ارنست پرزيدنت اوباما دوباره تاکيد کرده است آمريکا و اسرائيل به هدف مشترکشان متعهد هستند و توافق به عمل آمده محدود و موقتی است و تا وقتی پابرجا خواهد بود که ايران به تعهداتش عمل کند.

اين گفتگوی تلفنی تلاشی برای بهبود روابط دولت پرزيدنت اوباما با اسرائيل تلقی می‌شود که بويژه پس از توافق ايران و ۱+۵ چندان گرم ارزيابی نمی‌شود.

با اينکه رييس جمهوری آمريکا از توافق ژنو استقبال کرد و گفت اين توافق "مانع از دستيابی ايران به سلاح هسته‌ای" می‌شود، نخست وزير اسرائيل گفت نمی‌تواند ساکت بماند تا رژيمی که می‌خواهد اسرائيل را نابود کند به ابزاری مجهز شود که بتواند به هدفش برسد.

اين اظهارات در زمان مطرح شد که فاش شد ايران و ايالات متحده آمريکا از ماه مارس دست کم در پنج نوبت مشغول مذاکرات سری در سطوح عالی بوده‌اند و دولت باراک اوباما آنها را از متحدان اصلی خود، از جمله اسرائيل، پنهان نگاه داشته بود.

ايران و شش قدرت جهانی بامداد يکشنبه ۳ آذر (۲۴ نوامبر) در ژنو به توافقی شش ماهه رسيدند مبنی بر اينکه ايران غنی‌سازی اورانيوم را محدود کند و طرف مقابل نيز با تعليق محدود بخشی از تحريم‌ها، تا شش ماه هيچ تحريم تازه‌ای عليه ايران وضع نکند.

اسرائيل، که بارها برنامه هسته‌ای ايران را خطری عليه موجوديت خود معرفی کرده و از ضرورت سخت‌گيری با ايران گفته است، به تندی از توافق ژنو انتقاد کرد و بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل، آن را "اشتباهی تاريخی" خواند.

اين در حاليست که کاخ سفيد معتقد است توافق ايران و ۱+۵ اسرائيل و خاورميانه را امن‌تر خواهد کرد و کارشناسان معتقدند رسيدن به اين توافق موقعيت پرزيدنت اوباما را بعنوان سياستمداری که توان حل مشکلات بين‌المللی را دارد محکمتر کرده است.

کند.

اين نمايندگان که از هر دو حزب هستند اظهار ترديد کرده‌اند ايران توافق بدست آمده را رعايت کند و به گفته مارک ماردل خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن، پرزيدنت اوباما برای متقاعد کردن آن‌ها کار دشواری در پيش دارد.

در همين حال محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران در گفتگو با تلويزيون دولتی ايران گفت: "غربی‌ها دريافتند که راه برون‌رفت از اين بحران ساختگی که در رابطه با پرونده هسته‌ای ايران ايجاد شده، اجرای تعهدات است، ضمن اينکه اين امکان برای ما وجود دارد که تمام فعاليت‌هايمان برای اعتمادسازی را به حالت قبلی بازگردانيم؛ در صورت عدم پايبندی کشورهای عضو ۱+۵ به تعهدات‌شان، راه برای اقدامات جايگزين باز است."

آقای ظريف گفت "زبان احترام" تنها زبانی است که بايد برای تعامل با ملت ايران بکار گرفته شود.

به گفته وزير خارجه ايران عمل به توافقات اوليه تا قبل از پايان سال مسيحی و در يک سير شش ماهه آغاز خواهد شد و ايران آماده است از همين فردا برای توافق نهايی مذاکره کند.

او اظهار اميدواری کرد در توافق نهايی همه فشارها و تحريم‌ها رفع شود و برنامه هسته‌ای ايران مانند ساير کشورهای عضو پيمان منع گسترش سلاح اتمی(ان‌.پی‌.تی) به رسميت شناخته شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016