سه شنبه 12 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فیس بوک واظهارات ضدونقیض مسوولین:«اگرمانند چین ملاحظاتمان در نظرگرفته شود، دسترسی آزاد می دهیم»

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران ـ سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، با انتقاد از برخی مسوولان کشور که علیرغم ممنوع بودن شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، دراین شبکه‌ها فعال هستند روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت:‌« اینکه برخی مسئولان بخواهند آرام آرام از خط قرمز عبور کنند و وارد فضایی شوند که بهره‌مندی از آن برای شهروندان ممنوع است، چیز خوبی نیست.» این درحالی است که جوادظریف وزیرامورخارجه یکی از کاربران فعال شبکه‌های اجتماعی است. استفاده جواد ظریف از فیس بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی طی ماه‌های گذشته انتقاداتی را در خصوص اینکه چرا بر خلاف مسوولین ایرانی، شهروندان عادی به این وب سایت‌ها دسترسی ندارند، مطرح کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با توجه به فیلتر بودن سایت هایی مانند فیس بوک، یوتوب و همچنین توئیتر در داخل ایران، کاربران این وب‌سایت ها باید از طریق فیلترشکن به این سایت ها دسترسی داشته باشند. فرمانده نیروی انتظامی عبور از فیلتر شکن برای دسترسی به سایت های فیلتر شده نیز گفت: « بدیهی است که وقتی ورود به سایتی ممنوع می‌شود، ورود به آن از طریق دیگر نیز دارای بار حقوقی و قضایی خواهد بود.» طبق قوانین ایران، امتیاز ویژه ای برای مسوولین برای استفاده آزاد از اینترنت – برخلاف سایر شهروندان- وجود ندارد، یا حداقل اعلام نشده است.

اگرچه همزمان، غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه کشور نیز روزدوشنبه به خبرنگاران گفت: «« تا زمانی‌که فیس‌بوک مصادیق مجرمانه‌ مانند فحشا و منکرات داشته باشد؛ استفاده از آن صحیح نیست.» او در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص اختلاف نظر میان نیروی انتظامی و قوه قضاییه در خصوص استفاده کردن یا نکردن از فیس بوک گفت:«اختلافی بین نیروی انتظامی و دستگاه قضائی در این باره وجود ندارد و فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی فیلتر شده موارد مجرمانه ای دارند که این موضوع از سوی کارگروه مربوطه و یا مراجع ذیصلاح دیده شده و درباره آن اقدام شده است. در فضای فیس بوک اقدامات ضدامنیتی، خلاف عفت و فحشاء و آموزش های ناصحیح داده می شود که تا این اقدامات غیرقانونی در آن وجود داشته باشد این روند ادامه خواهد داشت اما اگر مسئولان این شبکه ها مسایل مجرمانه را حذف کنند تصمیم دیگری گرفته خواهد شد.»

اما در اینکه چرا مقامات ایرانی با فیس بوک و دیگر شبکه های اجتماعی مخالف هستند، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید شهریاری معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در نشست خبری در تاریخ یکشنبه دهم آذرماه گفت: «ما با شبکۀ فیس بوک از این حیث که شبکۀ فیس بوکه مخالف نیستیم ما با فساد مخالف هستیم. ما با ساماندهی اطلاعات علیه امنیت ملی کشور مخالفیم. اینها اموری هست که ما مخالفت داریم. طبیعتا اگر اون شبکه ها راضی بشن که ملاحظات ما را در نظر بگیرن، کما اینکه در کشورهایی مانند چین ملاحظاتشان را در نظر گرفتند، ما میتونیم آزادنه دسترسی به این شبکه ها را قرار بدیم تا همه استفاده کنند.» او همچنین گفت: «یکی از تهدیدهایی که در فیس‌بوک وجود دارد اطلاعات ملی است که در اختیار شبکه‌های جاسوسی نظام سلطه قرار می‌گیرد.»

حمید شهریاری مشخص نکرد که این ملاحظات چه هستند و شبکه‌های اجتماعی باید چه محدودیت هایی را مطابق با میل مسوولین ایرانی ایجاد کنند تا کاربران بتوانند به این شبکه های اجتماعی دسترسی آزاد داشته باشند. به علاوه اگر شرکت‌هایی مانند فیس بوک و توییتر و یا یوتوب، محدودیت هایی را برای کاربران ایرانی ایجاد کنند، مشخص نیست که آیا باز هم اقبال عمومی که در ایران دارند ادامه پیدا خواهد کرد یا اینکه به دلیل نگرانی از دسترسی مقامات دولتی به اطلاعات آنها، کاربران عطای استفاده از این وب سایت ها را به لقای آن خواهند بخشید.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016