پنجشنبه 14 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هشدار زنگنه به اوپک: نفت ۲۰ دلار هم شود ايران ۴ ميليون بشکه توليد ‌می‌کند

ايسنا: وزير نفت کشورمان ضمن هشدار درخصوص به‌راه‌افتادن جنگ قيمت در بازار‌های جهانی نفت به اعضای اوپک اعلام کرد که ايران توليد نفت خود را افزايش خواهد داد حتی اگر بهای نفت به ۲۰دلار در هر بشکه سقوط کند.

به گزارش فايننشال تايمز، بيژن زنگنه با بيان اينکه اوپک قادر به بازکردن فضای افزايش توليد نفت ايران برای بالا نگه‌داشتن قيمت‌هاست، گفت: ما درخصوص حقوق خود در اين زمينه کوتاه نخواهيم آمد. بهای نفت برنت در سال‌جاری به‌طور متوسط ۱۱۰دلار در هر بشکه بوده که بالاتر از هدف‌گذاری غيررسمی اوپک است، زيرا اختلال توليد در نيجريه و ليبی تا حد زيادی به وسيله افزايش توليد نفت شيل در آمريکا جبران شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايران که موضع آن در پی توافق هسته‌ای در ژنو تقويت ‌شده، اعلام کرد توليد خود را در سال آينده از روزانه دو‌ميليون‌و۸۰۰‌هزاربشکه به چهار‌ميليون‌بشکه در روز خواهد رساند. اين درحالی است که عراق نيز اعلام کرده قصد دارد توليد نفت خود را در سال آينده با روزانه يک‌ميليون بشکه افزايش به چهار‌ميليون‌بشکه در روز برساند. اين مساله باعث فشار روی قيمت‌ها و واکنش اوپک از طريق کاهش سهم توليد ديگر اعضا خواهد شد. اگرچه عراق و ايران هردو برای رسيدن به اين هدف‌گذاری با موانع قابل‌توجهی روبه‌رو هستند. ايران قبل از لغو تحريم‌های نفتی، چندماه مذاکره فشرده را پيش‌رو دارد و صنعت نفت عراق نيز با مشکلات عديده‌ امنيتی و زيرساختی مواجه است.

عربستان‌سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترين صادر‌کننده نفت جهان با بيشترين فشار برای کاهش توليد خود به منظور بازکردن فضای افزايش توليد نفت ايران و عراق مواجه است، زيرا اين کشور در غياب ايران توليد خود را به سطح بی‌سابقه‌ بيش از ۱۰‌ميليون‌بشکه در روز رساند. اين در حالی است که مقامات سعودی گفته‌اند افزايش توليد نفت ايران و عراق بعيد است که به سرعت محقق شود و علی النعيمی، وزير نفت عربستان موضع جدی ايران در زمينه‌ قيمت نفت را کم‌اهميت جلوه داد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: شما بيش‌از‌حد حواستان به ايران است و اين چندان خوب نيست! آيا می‌دانيد اگر قيمت نفت به ۲۰دلار در هر بشکه برسد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ شما می‌دانيد که چه تعداد کشور توليد نفت را متوقف خواهد کرد که اين شامل نفت شيل، شن‌های نفتی کانادا و نفت زير لايحه‌های نمک می‌شود. تمام اين توليد‌ها متوقف می‌شود. در جريان برگزاری اجلاس وزرای نفت اوپک در وين بهای نفت برنت با ۴۲سنت کاهش به ۱۱۲دلارو۲۰سنت در هر بشکه رسيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016