شنبه 16 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۶ آذر گرامی باد، پيام جبهه ملی ايران

طراحان کودتای خائنانه ۲۸مرداد۱۳۳۲، زمان اجرای آن کودتای شوم را وقتی در نظرگرفتند که دانشگاه در دوران تعطيلات تابستانی بوده و دانشجويان دور از يکديگر و دور از دانشگاه و پراکنده در شهرهای مختلف باشند. زيرا به درستی حساب کرده بودند که با وجود دانشگاه دائر و با حضور دانشجويان در دانشگاه، اجرای طرح کودتا با مشکلات ومقاومت های جدی روبرو خواهد شد و رعايت اين نکته از طرف دستگاه های اطلاعاتی قدرت های استعماری انگليس و آمريکا و عوامل داخلی آنها مثل دربار و ارتش تحت نفوذ شاه، ارزش و اهميت جنبش دانشجوئی و اثرگذاری اين جنبش بر حوادث سياسی و اجتماعی جامعه ايران را نشان ميدهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ولی سرانجام حدود يکماه پس از کودتای بيگانه ساخته ۲۸ مرداد، اول مهرماه و روز بازگشائی دانشگاه فرارسيد و دانشجويان به خانه دانش و سنگر آزادی بازگشتند. ازهمان آغاز سال تحصيلی و با وجود جو نظامی و امنيتی خشنی که بر تمام کشور سايه افکنده بود دانشجويان اعتراض به کودتا و مبارزه با کودتاچيان را آغازکردند و هر روز بر دامنه اين اعتراضات افزودند. در روزهای آذرماه با محاکمه دکتر مصدق رهبر جبهه ملی ايران در دادگاه نظامی و انتشار اخبار مدافعات فراموش ناشدنی آن بزرگ مرد تاريخ هر روز بر هيجانات و اعتراضات دانشجوئی می افزود. در روز ۱۴ آذر با اعلام خبربرقراری مجدد رابطه سياسی کودتاچيان با دولت استعماری انگليس و باز شدن سفارت خانه تعطيل شده آن کشور، هيجانات به اوج خود رسيد.حکومت برخاسته از کودتا به خيال خود برای مرعوب نمودن دانشجويان و خاموش کردن جنبش اعتراضی آنان نيروهای نظامی را به درون دانشگاه آورده ودرمقابل دانشکده ها مستقرکرد. صبح روز۱۶آذر۱۳۳۲نيروهای نظامی مستقر در مقابل دانشکده فنی دانشگاه تهران به درون دانشکده وداخل کلاس های درس هجوم بردند ورگبار مسلسل آنها ده ها تن ازدانشجويان را به خاک وخون انداخت که ازبين آنها سه تن يعنی احمدقندچی ، مصطفی بزرگ نيا ومهدی شريعت رضوی به شهادت رسيدند. و بدينسان۱۶آذر به نام روز دانشجو به ثبت تاريخ رسيد.

از روز تاسيس دانشگاه تا به امروزدانشجويان درصف اول مبارزات آزاديخواهانه و استقلال طلبانه ملت ايران قرارداشته اند.واکنون در شصتمين سالروز ۱۶آذر۱۳۳۲با اينکه دولت جديد جمهوری اسلامی با شعار تدبير و اميد و اعتدال و وعده رعايت آزادی ها و حقوق ملت بر سرکار آمده،هنوز ده ها دانشجو بجای نشستن در کلاس درس در زندان ها ودر شرايط دشوار به سرميبرند وصدها دانشجو با اتهامات واهی از ادامه تحصيل محروم ميباشند.

جبهه ملی ايران ضمن گراميداشت روز تاريخی ۱۶آذر،خواستار آزادی کليه دانشجويان دربند وبازگشت همه دانشجويان محروم ازتحصيل به کلاس ها واحترام گذاشتن به آزادی انديشه وبيان دانشجويان وپايان دادن به فضای پليسی امنيتی در دانشگاه ها است.

افتخار به دانشجويانی که برای نيل به آزادی ودر راه تامين خواسته های برحق وقانونی هموطنان خود درزندان ها به اسارت به سرميبرند.

برقرار و مستحکم باد جنبش آزاديخواهانه دانشجويان ايران.
۱۶ آذرماه ۱۳۹۲
تهران - جـبـهه مـــلی ایـــران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016