یکشنبه 17 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش‌ها به شعار "رفع حصر"، حاشيه ای که در دانشگاه ها به متن تبديل شد

فرارو- مراسم های روز دانشجو در دانشگاه های مختلف کشور با حاشيه هايی همراه بود. حاشيه هايی که واکنش مهمانان اين مراسم ها را برانگيخت. غالب اين حاشيه ها به خاظر شعار های دانشجويان شکل گرفت. برخی از آنها شعار رفع حصر "مير حسين موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد" را سر می دادند و از طرف ديگر عده ای خواستار اعدام آنها شدند.

به گزارش فرارو، در مراسم های روز ۱۶ آذر که در دانشگاه های مختلف برگزار شد، بسياری از دانشجويان شرکت کننده در اين مراسم ها با شعار "رفع حصر مهدی کروبی و مير حسين موسوی" به استقبال مهمانان رفتند، شعاری که در برخی موارد واکنش آرام و در برخی موارد واکنش تند مهمانان را در پی داشت. از سوی ديگر در تمام اين مراسم ها عده ای ديگر از دانشجويان شعار "اعدام سران فتنه" را مطرح کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در دانشگاه شهيد بهشتی و در مراسمی که رييس جمهور حسن روحانی مهمان آن بود هنگامی که شعار رفع حصر از سوی دانشجويان سر داد شد حسن روحانی گفت: «دولت به همه وعده‌هايی که به مردم داده، پايبند است"، ما برای دستيابی به اهدافمان نياز به ايجاد اجماع داخلی داريم. ما نيازمند اجماع و همدلی هستيم.»

در مراسم ديگری که در دانشگاه تهران برگزار شد و محمد باقر قاليباف، سعيد جليلی و حسين صفار هرندی مهمانان آن بودند، صفار هرندی به شعارهای دانشجويان خواستار رفع حصر واکنش نشان داد. صفار هرندی گفت: «اين عده ای که خواستار رفع حصر و آزادی زندانيان سياسی هستند بايد بدانند تکليف اين موضوعات را يک نظام تعيين می‌کنند و اين موضوعات بچه بازی نيست.»

صفار هرندی با مورد احترام شمردن آزادی اظهار کرد: «آزادی که يک عده‌ای در هر جايی شعار آن را می‌دهند قطعا مورد احترام ماست. ولی قبل از هر چيز بايد به رئيس‌جمهور بگوييم هيچ آزادی بالاتر از اين نيست که شما از حصار شعارهای افراطيون شعار اعتدال خود را آزاد کنيم.»

اما اوج شعار های رفع حصر يا اعدام محصور شده گان در جلسه سخنرانی حسين شريعتمداری مدير مسئول روزنامه کيهان بود که در دانشگاه صنعتی شريف برگزار شد. حسين شريعتمداری در واکنش به شعارهای رفع حصر گفت: «خود جناب آقای روحانی به آزادی آنها راضی نيست چرا که نمی‌خواهد دولتش تحت فشار همراهی با اسرائيل قرار بگيرد و بايد از آقای روحانی تشکر کرد. آزادی آنها صرفا باعث آشوب می‌شود و پايگاهی برای اسرائيل درست می‌شود.»

مدير مسئول روزنامه کيهان در بخش ديگری از سخنانش در پاسخ به شعار «موسوی، کروبی آزاد بايد گردند»، عنوان کرد: «فتنه‌گران وطن‌فروش بودند و اگر حزب‌الله نبود، وطن را فروخته بودند و رسيد آن را گرفته بودند.»


شريعتمداری افزود: «اگر سران فتنه را آزاد کنند همين فتنه‌گران آنها را می‌کشند، همانطور که ندا آقاسلطان را کشتند. مگر ندا آقاسلطان را آنها نکشتند؟ اگر اينگونه نيست چرا بی‌بی‌سی حاضر نشد فيلمی که از کشته شدن آقاسلطان پخش کرد و در آن دوربين از ابتدا روی آقاسلطان زوم شده بود را بار ديگر پخش کند؟! می‌دانيد چرا؟! چون فتنه‌گران از آنها خواسته بودند پخش نکند!»

واکنش به شعار رفع حصر به همين جا ختم نشد بلکه در مراسم "سپيده اميد" که توسط انجمن اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد. علی شکوری راد فعال سياسی اصلا واکنش نشان داد.

شکوری‌راد با اشاره به جمع حاضر در اين نشست گفت: «اين جمعيت دل در گرو کسانی دارند که امروز در زندان هستند و برای آزای آنها لحظه‌شماری می‌کنند. حال کسانی که يوسف ما را در بند و حصر کردند بدانند که اگر يوسف زندان کشيد، به عيارش افزوده شد. از يوسف ما طلب توبه نکنيد. چگونه می‌خواهيد که يوسف ما توبه کند؟ او توبه نخواهد کرد و پيغام داده است که نگران من نباشيد. او در حصر باقی ماند تا عيارش بالا رود تا روزی به عزيزی برسد.»

وی تاکيد کرد: «اگرچه محصورين ما پيغام داده‌اند که شما نگران نباشد، اما من نگران هستم و به عنوان يک پزشک بايد بگويم که آنها از نظر وضعيت جسمی وضعيت خوبی ندارند. آنها نياز به مراقبت پزشکی و درمان و نور آفتاب دارند.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016