دوشنبه 18 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ادامه توقف کار در هفت تپه، مطالبه کارگران تأمين احتياجات اوليه زندگی‌‌ است

• «امروز دومين روز هفته جاری است که حدود ۶۵۰ کارگر فصلی نی بر (که به کار بريدن نی‌شکر اشتغال دارند) در اعتراض به بی‌توجهی کارفرما به مطالبات صنفی خود دست از کار کشيده و منتظر پاسخ مسئولان اين مجتمع هستند»

ايلنا ـ اعتراض صنفی کارگران نی بر مجتمع کشت و صنعت هفت تپه در واکنش بی‌توجهی کارفرما و ساير مسئولان استانی به مطالبات صنفی‌شان، امروز نيز ادامه يافت.

يکی از کارگران معترض به خبرنگار ايلنا گفت: امروز برای دومين روز متوالی در هفته جاری حدود ۶۵۰ کارگر فصلی نی بر (که به کار بريدن ساقه نی‌شکر اشتغال دارند) در اعتراض به بی‌توجهی کارفرما به مطالبات صنفی خود دست از کار کشيده و با نشستن در مزارع، منتظر پاسخ مسئولان اين مجتمع‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين کارگر در تشريح مطالبات کارگران گفت: چندين سال است که کارگران خواستار رفع فاصله بيمه‌ای و اجرای قانون مشاغل سخت و زيان آور و طرح طبقه بندی مشاغل‌اند اما امسال افزايش نيافتن حقوق باعث شده است اين خواسته طبيعی نيز به جمع مطالبات کارگران افزوده شود.

به گفته اين کارگر مجتمع کشت و صنعت هفت تپه، در آمد فعلی کارگران نی بر در شش ماه از سال که می‌توانند کار کنند حدود يک ميليون تومان است که اين رقم با توجه به اينکه ۶ ماه از سال بيکارند کفاف معاش زندگی‌شان را نمی‌دهد.

او در ادامه مطلب فوق تصريح کرد: با توجه به اينکه کارگران فصلی نی بر در اردوگاه (کمپ) اقامت دارند و خانواد‌هايشان نيز در شهرستان‌ها و حتی استانهای مجاور سکونت دارند اين کارگران ناچارند هر دو هفته يک بار برای سرکشی به وضعيت خانواده‌های‌شان به شهر خود بازگردند و رفت و آمد به شهرستان‌ها نيز بر هزينه‌های جاری اضافه می‌شود.

اين کارگر مجتمع کشت وصنعت هفت تپه با بيان اينکه اقامت کارگران نی بر در کمپ و هزينه‌های اياب و ذهاب مخارجشان را چند برابر کرده است، گفت: معمولا کمپ‌ها فاقد امکانات مناسب زندگی‌اند که کارگران ناچارند اين هزينه‌ها را نيز خود تامين کنند.

وی اضافه کرد: اگر ميزان دريافتی کارگران نی بر را در طول شش ماه کار بر مبنای يکسال محاسبه کنيم کل دريافتی کارگران در طول سال ماهانه ۵۰۰ هزارتومان است که با کسر هزينه‌های کمپ و رفت و آمد به شهرها، جبران هزينه‌های «خارج از کنترل و روزافزون» بسيار سخت می‌شود.

اين کارگر با بيان اينکه «ما برای تامين احتياجات اوليه زندگی‌مان به اعتراضات صنفی خود ادامه می‌دهيم»، اظهار داشت: کارگران نی بر در طول تجمعات و اعتراضات صنفی متعددی که هم اکنون نيز ادامه دارد هيچ‌گاه پاسخ روشنی از مسئولان مجتمع و مديران استانی دريافت نکرده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016