سه شنبه 19 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مرتضوی: اسامی گيرندگان کارت هديه را به اصل ۹۰ دادم

شرق ـ نمايندگان از سازمان تامين‌اجتماعی تحقيق‌وتفحص کرده‌اند و سعيد مرتضوی هم جوابيه داده است. يکی از موضوعات تحقيق‌وتفحص، بحث پول‌گرفتن يا نگرفتن نمايندگان از تامين‌اجتماعی است. مرتضوی می‌گويد داده‌ايم و نمايندگان تکذيب می‌کنند. رييس سابق سازمان تامين‌اجتماعی به سوال‌های ما در اين خصوص پاسخ داده است.

در گزارش تحقيق و تفحص مجلس‌ از سازمان تامين‌اجتماعی آمده بود که شما به ۳۷نفر نماينده مجلس، کارت هديه پرداخته‌ايد. پرداخت‌های شما به نمايندگان بر چه مبنای قانونی صورت گرفته است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هيچ مشکلی نداشته است. رسيد داده‌اند به صورت شفاف پول گرفته‌اند که آن را به بيمه‌شده‌های نيازمند تامين‌اجتماعی بدهند. اين رسالت سازمان در موارد غيرشمول است. اصلا فصل قانونی برای آن داريم؛ به‌جای اينکه بگوييم از اقصی‌نقاط کشور مردم بيايند و در ملاقات مردمی به آنها پول بدهيم، اين را به نماينده همان منطقه می‌دهيم و می‌گوييم به تشخيص خودش به مردم منطقه بدهد.

چه تضمينی وجود دارد که نماينده اين پول را واقعا به آن شخص نيازمند تحت پوشش تامين‌اجتماعی بدهد؟
نمايندگان امين مردم هستند اگر نباشد که ۱۰تا ۲۰ کارت هديه را درست هزينه کند که نمی‌شود به او گفت وکيل مردم. مردم رفته‌اند اين همه رای داده‌اند به نماينده‌شان که قانونگذاری کند. آن وقت ما برای پنج‌ميليون‌تومان پول به نماينده اعتماد نکنيم که درست نيست. نماينده مجلس، شأن والايی دارد.

شما هيچ صورت‌هزينه‌ای از نمايندگان بابت پرداخت‌ها نخواستيد؟
چرا صورت و هزينه همه حساب‌کتاب‌هايمان‌ هست و درست هم هست. اما ما که به آنها نمی‌گفتيم رسيد هزينه‌هايتان را به ما بدهيد. البته بعضی‌ها آوردند. مثل آقای کامران نماينده اصفهان که رسيد و مستندات پرداختش را آورد ولی ما نخواسته بوديم که بياورند چون آنها را امين می‌دانستيم.

ولی طبق قانون، نمايندگان از دريافت هرگونه مبلغ تحت هر عنوانی از ارگان‌ها معذورند.
برای حوزه انتخابيه از محل‌های قانونی از جمله بهزيستی و نهادهای مشابه می‌گيرند. اين رويه که الان هست از قديم بوده است. آن چيزی که ممنوع است، اين است که نماينده برای مصارف شخصی نبايد پول بگيرد.

گفته‌ايد که به ۱۵۰نفر از نمايندگان پول پرداخت کرده‌ايد. چرا اين پول را مثلا به همه نمايندگان پرداخت نکرديد؟آيا به‌نامه جمعی از نمايندگان در حمايت از شما ربطی دارد؟
پيرو درخواست جناب آقای پورمختار رياست محترم «کميسيون اصل۹۰» مجلس شورای اسلامی آمار دقيق نمايندگان را با ذکر مشخصات به آن مرجع محترم ارسال داشته‌ام که اين هيچ ربطی به نامه نمايندگان ندارد زيرا آن نامه اساسا تقدير از رييس‌جمهور محترم به‌خاطر مصوبه هيات دولت در تغيير نام تامين‌اجتماعی از صندوق به سازمان بود.

برای پرداخت‌ها هيچ شرط ديگری نمی‌گذاشتيد مثلا اينکه در مجلس از شما حمايت کنند يا حداقل مخالفت نکنند؟
اساسا اين پرداخت‌ها توسط معاونت حقوقی و پارلمانی و مديرکل امور مجلس و ساير مسوولان مربوطه انجام می‌شد و صورت‌جلسات آن جهت تاييد به نظر اينجانب می‌رسيد و اين پرداخت‌ها ارزشی نداشته است که شرط‌وشروط شخصی داشته باشد. اين امر دون شان نمايندگان مجلس شورای اسلامی است.

منظورم به اين صراحت نيست. شيوه‌های مختلفی وجود دارد، مثلا در لفافه؟
نخير نه در لفافه و نه در صراحت، اين مسايل مطرح نبود. صرفا برای حوزه انتخابيه و رسا‌لت سازمانی بوده است. خيلی‌ها که با ما مخالف بودند يا همسو نبودند هم از ما تقاضا می‌کردند و ما پرداخت می‌کرديم. همين الان در فهرست نام خيلی‌ها هست که با سازمان و من همسو نبودند ولی ما به خاطر حوزه انتخابيه‌شان پرداخت کرديم.

ولی نماينده‌ها ديروز همه منکر اين شده‌اند که پولی از تامين‌اجتماعی دريافت کرده‌اند؟
پول را که من پرداخت نکرده‌ام. از معاون حقوقی- پارلمانی، معاون اداری- مالی سازمان، مديرکل امور مجلس و دو نفر از مسوولان مالی حوزه مديرعامل، انجام پرداخت‌ها را در صورت‌جلسه تاييد کرده‌اند. بنابراين جای هيچ شبهه‌ای نيست. مطلبی که آقای «محجوب» در قضيه تحقيق‌وتفحص مطرح کرده، خلط مبحث است. من در اين جوابيه به هيات‌رييسه شفاف گفتم که ايشان فقط فهرست يک‌ماه خاص را داده است و پرداخت‌ها به اين ۳۷ نفر به ماه خاصی مربوط است و خود آقای محجوب هم در دوره قبل يعنی دوره هشتم مجلس از مديرعامل سابق پول گرفته است و سندش هست. آن وقت ايشان آمده برای اينکه از زير بار اين موضوع در برود گفته من از آقای مرتضوی هيچ درخواستی نداشتم و از ايشان پولی نگرفتم من هم نگفته‌ام که از من گرفته است. ايشان که می‌گويد گرفتن پول اشتباه است بايد گفت چه فرقی دارد وقتی شراب حرام است يک جرعه و چند بطری، حد واحد دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016