سه شنبه 19 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دمکراسی در عصر دیجیتال؛ فراخوان ۵۶۰ نویسنده جهان

راديو زمانه ـ در روز جهانی حقوق بشر ۵۶۰ نویسنده از ۸۳ کشور جهان، از جمله پنج برنده جایزه نوبل ادبی، با انتشار بیانیه‌ای خواهان تدوین کنوانسیون بین‌المللی و الزام‌آور حقوق دیجیتال شدند. آن‌ها گفته‌اند دولت‌ها و کنسرن‌ها از پیشرفت‌های فنی به‌منظور نظارت گسترده سوء استفاده می‌کنند.

۳۱ روزنامه جهان به‌طور مشترک و همزمان بیانیه ۵۶۰ نویسنده را منتشر کرده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پسزمینه این اقدام مشترک نویسندگان، بیش از هر چیز گزارش‌هایی است که از نظارت و جاسوسی گسترده آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) بر مکالمات تلفنی و ایمیل‌های کاربران اینترنت منتشر شده است. همچنین دولت‌هایی چون چین و روسیه نیز که مکالمات و ارتباطات تلفنی و اینترنتی شهروندان خود را به‌طور گسترده‌ای تحت کنترل دارند، به‌شدت مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

در میان نویسندگان امضا‌کننده این بیانیه نام‌هایی چون، اومبرتو اکو، پل آستر، گونتر گراس، اورهان پاموک، جان ماکسول کوئتزی، الفریده یلینک، تام استوپارد، جاناتان لیتل، فردریک میتران، نوال سعداوی، پیتر اسلوتردیک و ده‌ها نویسنده مشهور دیگر در کشورهای مختلف جهان دیده می‌شود.

نویسندگان جهان همگان را به دمکراسی در دنیای دیجیتال فراخوانده‌اند.

آن‌ها گفته‌اند هر شهروندی حق دارد تصمیم بگیرد تا چه حدی داده‌های وی جمع‌آوری، ذخیره یا ارزیابی شود.

آن‌ها از “اصل برائت” به‌عنوان دستاورد مرکزی تمدن بشری یاد کرده و نوشته‌اند: “یکی از بنیان‌های اصلی دموکراسی مصونیت فرد است. اما کرامت و عزت انسانی فراتر از مرزهای فیزیکی‌اش گسترش دارد. تمام مردم حق دارند بدون آن‌که تحت نظر قرار گیرند، در افکار خود و عرصه‌های خصوصی، در نامه‌ها و مکالمات خود آزاد باشند.”

به‌گفته آنان “نظارت، نقض حریم خصوصی، آزادی اندیشه و آزادی بیان است”.

آن‌ها همچنین افزوده‌اند: “انسان زیر نظارت و کنترل هرگز آزاد نیست و در جامعه‌ای که مدام زیر نظر است دمکراسی دیگر وجود ندارد. به همین دلیل بنیان‌های حقوقی دمکراسی ما می‌بایست در دنیای مجازی نیز همچون دنیای واقعی به‌اجرا گذاشته شوند.”

در پایان این بیانیه، نویسندگان امضاکننده نوشته‌اند: “ما همه دولت‌ها و کنسرن‌ها را فرامی‌خوانیم که این حقوق را بپذیرند. ما همه شهروندان را فرامی‌خوانیم که از حقوق خود دفاع کنند. ما سازمان ملل متحد را فرامی‌خوانیم که اهمیت مرکزی حقوق مدنی در عصر دیجیتال را در نظر گرفته و کنوانسیون بین‌المللی و الزام‌آور حقوق دیجیتال را به‌تصویب برساند.”

روز گذشته نیز شرکت‌های آمریکایی مانند گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت، اَپل، توئیتر، لینکداین، یاهو و ای.او.اِل در نامه سرگشاده‌ای خطاب به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا و کنگره این کشور، خواهان تغییر در اقدامات نظارتی دولت در عرصه سایبری و دیجیتال شده بودند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016