سه شنبه 26 آذر 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خاتمی: شنود می‌کنيد لااقل دروغ نگوييد

ايسنا ـ رئيس‌جمهور پيشين کشورمان با تاکيد بر لزوم تدوين و اجرای حقوق شهروندی، به انتقاد از وضعيت شنودها پرداخت و گفت: جوی را درست کرده‌اند که همه افراد احساس می‌کنند تحت شنود شديد هستند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمی در جمع استانداران دولت اصلاحات اظهار کرد: درباره خودم می‌گويم که ای کاش شنود می‌شد يا آنچه بود، همان طور منتقل می‌شد به جاهای ديگر؛ نه اينکه مطالبی سرتاپا دروغ محض به نقل از من در بولتن‌ها بيايد و به بزرگان منتقل شود.

وی با ابراز خرسندی از حضور در جمع استانداران پيشين کشور گفت: به نظرم استانداران محور حرکت کشور و طبعاً نزديک‌ترين افراد به مرکز حکومت هستند يا بايد باشند، چون بالاخره مجری سياست‌هايی هستند که رئيس‌جمهور مستقيماً درباره آنها از مردم رای گرفته است. بنابراين نزديکی آنها با مرکز حکومت بسيار مساله اساسی است و انتخاب آنها هم بر اين اساس بسيار ضروری و محرز است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



رييس بنياد باران افزود: استانداران از نظر جايگاه اداری، مکانتی ميان وزير و معاون وزير دارند يعنی به خاطر حيطه فعاليتشان و مسئوليتی که دارند بالاتر از معاون وزيرند و پايين‌تر از وزير و اين نشان‌دهنده اهميت آنهاست.

خاتمی با بيان اينکه "استانداران، رئيس‌جمهور يک منطقه هستند"، اظهار کرد: آنها دقيقاً همان نقشی را دارند که رئيس‌جمهور در کل کشور دارد. اينها نشان دهنده اهميت و نقش آنان است.

وی تصريح کرد: به يک معنا، اگر بگوئيم استانداران نقطه اتصال حکومت با مردم و نزديک‌ترين و پيداترين نقطه اتصال جامعه به دولت هستند، سخنی به گزاف نگفته‌ايم و در اين نقش نسبت به وزرا نيز مزيت دارند چون وزيران اين طور ارتباط مستقيم را با مردم ندارند.

رئيس دولت اصلاحات يادآور شد: تمام مديران ادارات شهرستانها زير نظر استاندار کار می‌کنند و در واقع نمايندگی از کل مديريت کشور در بخش‌ها و مناطق مختلف و مسئوليت آنجا را دارند. اگر به اين نکات توجه شود، شاهد يک نوع انسجام و در غير اينصورت شاهد آشفتگی کلی خواهيم بود.

خاتمی در ادامه با بيان اينکه "به دوستانی که فکر تأسيس مجمع استانداران را داشتند و پيگيری کردند، دست مريزاد می‌گويم"، تصريح کرد: تأسيس اين نهاد که همه جناح‌ها و گروه‌ها هم در آن بودند و هستند، خيلی خوب بود. اين از افتخارات دولت ما بود که از آن دوره آغاز شد.

وی ادامه داد: کاری ديگری که مبتکرانه و خوب بود، کار جناب آقای ناطق نوری بود. ايشان بعد از اينکه از وزارت کشور کنار رفتند رابطه‌شان را با استاندارانشان حفظ کردند به عنوان محورهای حرکت کشور، بطور مرتب نشست داشتند و دارند. ايشان در مسئوليت‌های ديگری هم که داشتند اين رابطه را حفظ کردند. من هم خدمت جناب آقای موسوی لاری عرض کردم که اين کار را انجام بدهيد و کم و بيش اين کار انجام شده است.

رييس‌جمهور پيشين کشورمان با بيان اينکه "اين تجربه و دانش و به‌روز بودن در مقاطع مختلف می‌تواند مؤثر و مفيد باشد"، اظهار کرد: اين جمع حاضر، در منصب و مسئوليت رسمی باشند يا نباشند، می‌توانند به کشور، دولت و جامعه کمک کنند، پيشنهاد بدهند و حرکت به سوی جلو را سريعتر کنند. ما هم در سطح ديگری در اين سال‌ها سعی کرده‌ايم دور هم بنشينيم، گپ بزنيم و صحبت کنيم، بدون اينکه تشکلی باشد و آن جمع قصد دخالت در امور را داشته باشد ولی نگاه داشت اين سرمايه و انسجام و حتی‌الامکان انتقال دانش و تجربه به بعدی‌ها مفيد است.

خاتمی در ادامه صحبتهای خود، به صحبت‌های مطرح شده در جلسه از سوی استانداران دولت اصلاحات درباره انتخابات اشاره کرد و گفت: هميشه اين را گفته‌ام که بايد ببينيم انتخابات اخير چه شد و چه بود؟ اگر ما آن را از ياد ببريم، هيچ وقت از آنچه پيش آمده است نمی‌توانيم راضی و خشنود باشيم. هميشه نبايد ايده‌آلی فکر کرد. مگر وقتی دوران ما بود همه‌چيز ايده‌آل بود؟ بالاخره مشکلاتی بود که يا ناشی از ضعف خود ما بود يا شرايط و اقتضائات جامعه ايجاب می‌کرد. ممکن است توقعاتی داشته باشيم ولی نشود، يعنی واقعاً عملی نباشد. ولی آنچه واقع شده است مبارک است و آثار خيرش هم در جامعه آشکار است.

رييس بنياد باران اضافه کرد: همين مساله رفع حصر و آزادی‌ها که دوستان گفتند و امروز خيلی از آن صحبت می‌شود، آيا دولت می‌تواند مستقلاً و مستقيماً چنين بکند؟ در اين که دلش می‌خواسته و تلاش هم کرده ترديدی نداريم ولی بالاخره مملکت است و عدم تداخل قوا بايد باشد، بويژه دولت قانون‌گرايی که می‌خواهد تداخل نکند. گرچه ممکن است نهادهای ديگر تداخل بکنند ولی دولت بايد روی روال عادی کار کند و امکاناتش هم محدود است.

رئيس دولت اصلاحات با بيان اينکه "ما معتقد به باز شدن فضا و نزديک شدن دلها به يکديگر هستيم تا همه با اشتياق در خدمت نظام و انقلاب باشند"، تاکيد کرد: اين به نفع همه است و مطمئناً باز شدن فضا و رفع محدوديت‌ها و مسائل ديگر به نفع همه است و بايد سعی کنيم اين مسأله بصورتی که راضی‌کننده برای همه اطراف قضيه باشد انجام بگيرد. بايد توقعاتمان را در حد امکانات و ميسوراتی که وجود دارد در نظر بگيريم.

وی خطاب به استانداران دولت اصلاحات گفت: نگاه کنيد به دولت و استانداران و آن را مقايسه کنيد با آنچه قبلا بوده است. شما قطعاً خشنود می‌شويد، هرچند در برخی جاها سليقه ما با آن‌ها ممکن است متفاوت باشد ولی روی هم رفته تحولی ايجاد شده است. امروز افراطيون بيشترين گلايه را دارند تا شما. ما هم بايد توقعاتمان را محدود بکنيم، اصلا توقع نداريم جناح و جريانی که رسماً به ما تعلق دارد همه سرکار بيايند. نخير، ما می‌خواهيم مملکت اداره شود و مشکلات حل شود؛ حال بدست هرکس که می‌خواهد باشد.

سيدمحمد خاتمی تصريح کرد: يک چيز را بارها گفته‌ام و الان هم دوباره تکرار می‌کنم که رئيس‌جمهور عهدی با مردم بسته، شعارهايی داده و مطالبی را گفته و متعهد است اينها را تا آنجايی که می‌تواند پياده کند. مهمترين ابزار و شرط موفقيت او همکارانی هستند که با ايشان کار می‌کنند؛ آيا واقعاً اين رويکردها را قبول دارند و صددرصد حاضرند آنطور که رئيس‌جمهور قول داده می‌خواهد پياده کند، او را همراهی می‌کنند؟ اين ملاکی است که بايد بر اساس آن توقعمان را تنظيم کنيم؛ حالا مسئولان از هر جناحی که می‌خواهند باشند.

رئيس دولت اصلاحات يادآور شد: در دوره گذشته خيلی به افراد ستم شد و به اتهامات مختلف يا به خاطر وابستگی‌هايی که به جاهای ديگر داشتند، از زندگی ساقط شدند، مورد تنگنا قرار گرفتند و در کار و کاسبی‌شان مشکل ايجاد شد حبس و حصر شدند. اين مشکلات وجود داشته است و بايد جبران شود.

وی ادامه داد: اين بدان معنا نيست که افراد وابسته به يک جريان بيايند و همه امور را به دست بگيرند و ديگران از صحنه بيرون بروند. نه؛ همه بايد باشند ولی يک ملاک وجود دارد و آن اينکه رئيس‌جمهور محترم عهدی با مردم بسته است و اين عهد بايد عملی شود و همکاران کسانی هستند که بايد مومن به اين رويکردها و آماده برای پياده کردن آن باشند. اين مسأله‌ای است که خيرخواهانه می‌شود گفت. اگر هم نقدی وجود دارد، در اين زمينه انجام بدهيم.

خاتمی در بخش ديگری از صحبت‌های خود، به طرح پيشنهادی دولت درباره تدوين حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: اين مسأله قبلا هم در بحث جامعه مدنی مطرح بوده و ما هم می‌گفتيم که يکی از مهترين مسائل آن، حقوق شهروندی است. از نظر تئوری خيلی می‌توان روی آن بحث کرد. بسته به اينکه مبانی فکری و اعتقادی چگونه باشد، می‌شود در توسعه يا تضييق حقوق شهروندی بحث کرد. اينها مسائلی است که در جای خودش هم به لحاظ فلسفی، هم جامعه‌شناسی و هم تاريخی و سياسی می‌تواند مورد بحث قرار بگيرد.

رييس بنياد باران خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوئيم حقوق شهروندی، يعنی اين مملکت نظامی دارد، قانون اساسی دارد و بايد طبق آن حقوقی که شناخته شده است برای افراد آن تأمين شود. در بحبوحه جنگ، حضرت امام(ره) فرمان ۸ ماده‌ای را صادر کردند؛ محور آن فرمان چه بود؟ ايجاد امنيت برای افراد در زندگی شخصی و اجتماعی‌شان. ايشان به شنود حساسيت داشتند، برای اينکه ابتدايی‌ترين حقوق شهروندی که امنيت و آزادی لااقل در حيطه مسائل شخصی است از بين می‌برد! آيا امروز مسأله شنود به همان صورت که امام می‌خواستند هست؟ آيا همان طوری است که در قانون اساسی ماست يا لااقل جوی را درست کرده‌اند که همه افراد احساس می‌کنند تحت شنود شديد هستند.

رئيس‌جمهور پيشين کشورمان افزود: درباره خودم می‌گويم که ای کاش شنود می‌شد يا آنچه بود، همان طور منتقل می‌شد به جاهای ديگر. بنده از بولتن‌ها و مطالبی که عليه من گفته می‌شود باخبرم. چيزهايی گفته می‌شود که اصلاً از سر تا پا دروغ محض است. لااقل صداقت در انتقال آن چه شنود می‌شود داشته باشند و بويژه آنچه را به بزرگان منتقل می‌کنند.

وی افزود: دائماً سعی می‌کنند کسانی را که نمی‌پسندند، بدبينی نسبت به آنها را در سطوح بالای مملکت ايجاد کنند و حتی دوبه‌هم‌زنی کنند. حقوق شهروندی يعنی در اين مملکت قانون اساسی وجود دارد. بخش عمده‌ای از آنان هم حقوق ملت است که معتقديم کمتر مورد توجه بوده است. شايد در دوره ما هم آنطور که بايد و شايد مورد توجه نبود ولی علاقه‌مان اين بود که اين کار انجام بگيرد. می‌گفتيم و تلاش هم می‌کرديم ولی موانعی هم بود. امروز اگر از حقوق شهروندی سخن می‌گوئيم، بايد فصولی که مربوط به حقوق ملت است، دقيقاً پياده و از آن دفاع شود.

رئيس بنياد باران همچنين اظهار کرد: اميدوارم اين حقوق شهروندی همان طور که قانون اساسی می‌خواهد تامين کننده نظر همه افراد و صاحبنظران و جناح‌های مختلف باشد. ان‌شاءالله طبق قانون حقوق شهروندی بيايد و پياده هم بشود و همه می‌گوئيم اين کار به نفع نظام و انقلاب است و بايد انجام بگيرد.

خاتمی در بخش ديگری از صحبت‌های خود، به انتخابات مجلس آتی اشاره کرد و گفت: مساله ديگری که دوستان گفتند، انتخابات آتی بود. بايد ببينيم ما از انتخابات چه انتظاری داريم. اين است که همه بيايند و به کانديدای مورد نظر ما رای بدهند؟ ابداً اين مورد نظر نيست. البته اين توقع را داريم که کانديداهای جناح‌های مختلفی که هستند به بهانه‌های مختلف حذف نشوند از صحنه بيرون نروند.

وی اضافه کرد: همچنان که رهبری هم فرمودند، رای مردم حق‌الناس است. اين بايد ادا شود و اتفاقاً مجريان جريان هستند که اين امر را تامين می‌کنند و حق‌الناس را ادا می‌کنند. اگر خدای ناکرده مجريان هم همسو باشند با جرياناتی که معتقدند مصلحت اسلام و انقلاب را بهتر از هرکس تشخيص می‌دهند و برای تامين اين مسأله هر کاری می‌توانند بکنند، حتی اينکه مردم نتوانند آن طور که بايد و شايد رای خود را اظهار کنند يا کانديداهايی که مورد نظرشان است داشته باشند يا بالاخره به هر صورتی چه قبل و چه بعد از آن افراد حذف شوند، اين مساله‌ای است که اگر مجريان ما درست امانتدار باشد می‌توانند کار را درست انجام دهند و هرچه از صندوق درآمد برای ما قابل قبول است.

رئيس بنياد باران با بيان اينکه "ما انتخاباتی آزاد می‌خواهيم؛ انتخاباتی که رأی مردم حق‌الناس باشد و مردم قدرت انتخاب داشته باشند"، گفت: اين خواسته بدين معناست که کانديداهای دارای سلايق مختلف به عرصه بيايند و به بهانه‌های مختلف بخش‌هايی حذف نشوند يا بخش‌هايی دوپينگ نشوند و رانت‌گونه به صحنه نيايند يا اينکه امکاناتی برايشان فراهم شود و برای ديگران نشود؛ البته دوستان ما در شهرستانها از الان می‌توانند نيروهای سالم و متدين را شناسايی و تشويق کنند که بيايند و انسجامی باشد و پراکندگی نداشته باشيم و انتخابات سالمی هم انجام شود. اتفاقاً دوستانی نظير شما که آشنا به شهرستانها و مناطق مختلف هستند در چارچوب قانون فعال شوند و نيز چون الحمدالله همه شما استانداران موفقی بوده‌ايد، محبوبيت و جايگاهی هم در ميان مردم داريد.

رئيس موسسه بين‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در ادامه سخنانش، به موضوع سياست خارجی دولت اشاره کرد و افزود: معتقدم دولت در اين بخش موفق بوده است، به شرط اينکه بگوئيم چه می‌خواستيم و چه می‌خواهيم. اگر مساله اين باشد که صددرصد مسائل و مشکلات ما حل شود، اين عملی نيست.

به گزارش روابط عمومی دفتر حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمی، وی ادامه داد: آنچه عملی است، پا گذاشتن در راه حل مشکل به صورتی است که ايران صاحب تکنولوژی هسته‌ای باشد و در عين حال بتواند فعاليت‌های بين‌المللی و داخلی و اقتصادی‌اش را انجام دهد و تنگنا نداشته باشد که بحمدالله گامی به سوی آن برداشته شد.

وی با بيان اينکه "به نظر می‌رسد طرف مقابل هم تمايل دارد که مساله حل شود"، اظهار کرد: ديديم آمريکا هم تلاش کرد تا جلوی تحريم‌های جديد مجلس و کنگره را بگيرد اما در مورد اعمال تحريم برخی شرکت‌ها، کار آنها نادرست بود؛ هرچند که اين امر مربوط به مساله‌ای بود که قبل از توافق اخير اتفاق افتاده بود، ولی دولت آمريکا می‌توانست جلوی آن را بگيرد تا به سوءظن‌ها دامن نزند و ترديدها نسبت به حسن نيت خود در ايران را بيشتر نکند. به هر حال معتقدم امور با فراز و نشيب‌ها، پيش به سوی کاهش مشکل و ان‌شاءالله به نفع ايران پيش می‌رود.

رييس‌جمهور پيشين کشورمان تاکيد کرد: موفقيت دولت جناب دکتر روحانی، موفقيت نظام و مردم و موفقيت کشور و همه ماست. همه ما بايد برای آن هم دعا بکنيم و هم هر کاری از دستمان برمی‌آيد انجام بدهيم، توقعاتی بيش از آنچه در اختيار دولت است نداشته باشيم. کار ما اصلاح‌طلبان نيز اين است که نصيحت و نقد کنيم و اگر ما برای تقويت نظام و کشور سياسيت‌هايی را نقد می‌کنيم، کسانی هستند که می‌آيند و می‌گويند اين برای تضعيف نظام است. نخير؛ ما طرفدار نظام هستيم، ما تقويت نظام را می‌خواهيم، ما می‌خواهيم مشکلات حل شود و اگر هم نقدی داريم معتقديم با رعايت آن نظام و جامعه تقويت می‌شود. ما معتقديم برخی روش‌ها و سياست‌ها در درجه اول، دودش به چشم نظام و انقلاب و اسلام و بعد هم مردم می‌رود.

وی با بيان اينکه "کار ما نقد است و خيرخواهی و به اين کار ادامه می‌دهيم"، خاطرنشان کرد: ما سياست‌ها را نقد می‌کنيم و در عين حال راه حل‌ها را عرضه می‌داريم و در همه حال قدرت و قوت کشور و مملکت مورد خواست ماست.

خاتمی ادامه داد: يکی از ترفندها برای ضربه زدن به اصل نظام و انقلاب، مسير تخريب و براندازی است. ما در مقابل آنها همچنان مقاوم هستيم و مواضع ما روشن است و اتفاقاً نقد ما و پذيرش تنوع در درون کشور، يکی از مهمترين عامل‌هايی است که صلاح کسانی را که می‌خواهند نظام بر بيفتد و از بين برود، کُند خواهد کرد، نه اينکه تقويت‌کننده آنها باشد. تنگ‌نظری‌ها و محدود کردن امور، بيشترين کمک را به کسانی می‌کند که می‌گويند اصل نظام نباشد. ما می‌خواهيم اصل نظام باشد و دنبال همين هم هستيم. اميدوارم خداوند به همه شما توفيق و سعادت و سلامت بدهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016