پنجشنبه 12 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرمانده پایگاه بسیج: ۲۵ خرداد ٨٨ تنها به پای چند نفر شلیک کردیم

بی بی سی ـ فرمانده پایگاه بسیج ١١٧ نینوا، در نزدیکی میدان آزادی که در اعتراضات ۲۵ خرداد ٨٨ در آن درگیری خونباری رخ داد، در مصاحبه‌ای گفته است که اگر آن پایگاه سقوط می‌کرد "شاید اوضاع مانند سوریه می‌شد."

او گفته است بسیجی‌های این پایگاه برای جلوگیری از افتادن سلاح‌ها به دست معترضان تنها به پای چند نفر از معترضان شلیک کرده‌ بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیش از این کلیک روزنامه جوان، که آن را نزدیک به سپاه می‌دانند، در سال ٨٩ از قول همین فرمانده نوشته بود: "باید تاکید کنم شلیک به سمت مردم و کشتن جمعیت دروغ محض است. مطمئن باشید اگر ما به سمت مردم تیراندازی می‌کردیم نه ۷ نفر بلکه با آن موج عظیم جمعیت ده‌ها نفر کشته می‌شدند."

این فرمانده بسیج به تازگی با کلیک وبسایت واحد محمد رسول الله سپاه تهران گفتگو کرده و در آن برخلاف گفته‌های پیشینش تیراندازی افرادش به معترضان را پذیرفته است.

او البته تاکید کرده است: "کشتن جمعیت دروغ محض است و کشته شدن ۷ نفر در درگیری‌های آن روز توسط همان آشوبگران و فتنه‌گران بود که مردم را برای حمله به حوزه تحریک می‌کردند."

در ۲۵ خرداد ٨٨ معترضان به نتیجه انتخابات راهپیمایی بی‌سابقه‌ای در خیابان‌های انقلاب و آزادی تهران برگزار کردند. حضور معترضان در مقابل پایگاه بسیج نینوا به درگیری انجامید و گفته می‌شود دست کم ٧ نفر در این درگیری‌ کشته شدند.

معترضان می‌گویند ده‌ها نفر در جریان سرکوب این اعتراضات کشته شده‌اند و مسئولیت آن را عمدتا به عهده سپاه پاسداران و نیروهای شبه‌نظامی بسیجی نسبت می‌دهند.

اما مقام‌های رسمی در اکثر موارد مسئولیت نیروهای حکومتی در کشته شدن معترضان را رد کرده و آن را به بخش‌هایی افراطی از خود معترضان نسبت می‌دهند.

'بسیج نبود تهران سقوط می‌کرد'

فرمانده پایگاه بسیج ١١٧ نینوا گفته است در روز ۲۵ خرداد ٨٨ برای "جلوگیری از تحریک تظاهر کنندگان" رفت و آمد بسیجی‌های این پایگاه محدود شده بوده است.

او گفته است شماری از هدایت‌کنندگان معترضان "مسلح بودند و به صورت نامحسوس از لابه‌لای جمعیت شلیک می‌کردند و بعضی‌ها نیز نامحسوس مردم را می‌زدند که آنها را تحریک کنند، پس از آن ما به صورت مشقی چند تیر هوایی شلیک کردیم تا جمعیت را متفرق کنیم."

این فرمانده بسیج می‌گوید با تشدید درگیری و ورود چند نفر از معترضان به پایگاه بسیج "ما مجبور به دفاع شدیم و مجبور شدیم چند نفر از آشوبگرانی را که داخل حوزه وارد شده بودند از کمر به پایین هدف قرار بدهیم و باعث شد که جمعیت متفرق شود."

او گفته "بیش از ۶۰۰ -۷۰۰ کوکتل مولوتف که برخی از آنها آلمانی بود به سمت ما پرتاب شد. ویژگی این کوکتل مولوتف‌ها این است که به صورت نارنجک از خشاب کشیده می شود."

این فرمانده بسیج گفته‌ است معترضان "این را می‌دانستند که اگر بسیج را از صحنه فتنه حذف کنند عملا می‌توانند بر تهران مسلط شوند و واقعا هم تصور من این است که اگر آن روز حوزه سقوط می‌کرد و سلاح‌های ما دست آنها می‌افتاد شاید اوضاع مانند سوریه می‌شد."

این مصاحبه به مناسبت تظاهرات حکومتی ٩ دی ٨٨ انجام گرفته است که هواداران آیت‌الله علی خامنه‌ای آن را نقطه پایان اعتراضات ٨٨ می‌دانند. در روزهای اخیر شمار زیادی از مقام‌های حکومتی به ستایش این تظاهرات و حمله به معترضان ٨٨، به ویژه میرحسین موسوی و مهدی کروبی پرداخته‌اند.

از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهور، گفته است حضور مردم در تظاهرات ٩ دی "برای دفاع از اسلام و مقدسات و ادای احترام به اباعبدالله‌الحسین و حمایت از انقلاب و رهبری" بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016