شنبه 14 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جلسه محرمانه‌ای که زنجانی را گرفتار کرد

معدود مسئولانی که به رغم مفاسد زياد بابک زنجانی از او به عنوان «دور زننده تحريم‌ها» به نيکی ياد می‌کردند، پس از جلسه‌ای که در چند دقيقه مشت بابک زنجانی برای همه باز شد، از حمايت از وی عقب‌نشينی کردند.

به گزارش ايسنا، انتخاب با اين مقدمه به نقل از يک منبع مطلع گزارش داد: حدود يک ماه قبل پس از طرح ادعاهايی درباره واريز دو و نيم ميليارد يورو از سوی بابک زنجانی به حساب بانک مرکزی تاجيکستان که بانک ملی اين کشور ناميده می‌شود، از طرف بانک مرکزی، مهدی گودرزی معاون بين‌الملل اين بانک به همراه معاونين يکی از بانک‌های خصوصی به تاجيکستان سفر کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در سفر نخست هيئت ايرانی، اين هيئت با معاون بانک ملی تاجيکستان ديدار کرد و مقامات تاجيکی به بهانه حفظ اسرار مشتری از اعلام نظر صريح درباره موجود بودن يا نبودن اين پول خودداری کردند اما به صورت غيررسمی وجود اين پول را تاييد و اظهار کردند که موضوع را به بانک «کنت گروپ» تاجيکستان که متعلق به بابک زنجانی و مدعی واريزی اين پول است، اطلاع می‌دهند.

با در اختيار قرار دادن رونوشت اين نامه که به طور تلويحی واريز پول را تاييد می‌کرد، هيات ايرانی بازمی‌گردد و پس از چند روز با پيام رسمی رئيس کل بانک مرکزی ايران برای واريز پول به حساب بانک مرکزی ايران، هيات ايرانی به تاجيکستان بازمی‌گردد.

با وجود هماهنگی به عمل آمده برای ديدار هيات ايرانی با رئيس کل بانک مرکزی تاجيکستان، تنها چند دقيقه قبل از ديدار، دفتر رئيس کل بانک مرکزی تاجيکستان تلاش می‌کند که جلسه را لغو کند اما با پافشاری هيات ايرانی مبنی بر هماهنگی به عمل آمده، هيات چهارنفره ايرانی که شامل معاون بانک مرکزی، معاون يک بانک خصوصی ايرانی، مديربانک ايرانی تاجيکستان و نماينده سفارت ايران در تاجيکستان در جلسه نهايی با هيات سه‌نفره تاجيکی که شامل رئيس بانک مرکزی تاجيکستان، معاون وی و مسئول امور پولشويی اين بانک است، ملاقات می‌کند.

در جلسه مذکور به محض تسليم پيام رئيس کل بانک مرکزی ايران مبنی بر درخواست واريز دو و نيم ميليارد يورو به حساب بانک مرکزی ايران، رئيس کل بانک مرکزی از وجود چنين مبلغی در تاجيکستان ابراز بی‌اطلاعی کرده و تاکيد می‌کند در صورت واريز چنين مبلغ هنگفتی، حتما بايد حواله به امضای شخص خود او باشد و در نهايت اظهار می‌کند که پول مورد نظر هيچگاه به تاجيکستان نيامده است.

هيات ايرانی که بر خلاف اظهارات دو پهلوی جلسه قبلی مقامات تاجيکی به بی‌اساس بودن اصل موضوع پی می‌برد، نامه قبلی را به رويت رئيس بانک ملی تاجيکستان می‌رساند و وی اظهار می‌کند به همين دليل که امضای وی در ذيل نامه نيست، اين نامه بی‌اعتبار است.

رئيس هيات ايرانی بار ديگر با صراحت و طی سه سوال مجزا از سه عضو طرف تاجيکی اين پرسش را مطرح می‌کند: «آيا شما تاييد می‌کنيد چنين پولی در بانک ملی تاجيکستان وجود ندارد؟» که هر سه نفر به صورت جداگانه اين موضوع را تاييد می‌کنند.

در نهايت هيات ايرانی به سرعت به جلسه خاتمه داده و معاون بانک مرکزی بلافاصه و قبل از رسيدن به درب خروجی ساختمان موضوع جعلی بودن ادعای واريز پول در تاجيکستان را به اطلاع رئيس کل بانک مرکزی می‌رساند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016