سه شنبه 17 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روحانی: نبايد از مجلس برنجيم، توافق برد - باخت، پايدار نمی‌ماند، مردم از افراطی‌گری خسته‌اند

ايسنا ـ رييس‌جمهور کشورمان با تاکيد بر اينکه "دولت نبايد شيوه تعاملی با مجلس را از دست بدهد"، گفت: سه قوه با يکديگر و تحت نظر رهبری می‌توانند کارها را پيش ببرند و بنابراين اختلاف بين قوا به صلاح کشور نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی در اولين نشست استانداران در دولت تدبير و اميد که در وزارت کشور برگزار شد، ضمن تقدير از حمايت‌های مقام معظم رهبری از دولت، گفت: ايشان در همه مراحل از دولت حمايت کردند. يادمان باشد که ما يک کشور، يک رهبر و يک دولت داريم.

نمی‌توانيم بدون تشکيلات و احزاب، افکار عمومی را رشد بدهيم

وی با تاکيد بر لزوم حمايت استانداران از فعاليت احزاب و تسهيل اين نوع فعاليت، افزود: ما نمی‌توانيم در يک جامعه بزرگ هفتاد و چند ميليونی بدون تشکيلات و احزاب، افکار عمومی و افکار سياسی را هدايت کنيم، رشد بدهيم و مردم را از لحاظ سياسی آماده کنيم.

رييس‌جمهور با اشاره به نحوه انتخاب وزرا و استانداران، خاطرنشان کرد: دولت در زمينه سازماندهی و تشکيل دولت و همچنين انتخاب استانداران همه تلاش خود را به کار گرفت. ما بعد از صدها ساعت مشورت برای انتخاب وزرا در روزهای فراوان و شب‌های طولانی که گاهی تا نيمه‌شب ادامه می‌يافت شب ۲۳ ماه مبارک رمضان به انتخاب همه وزرا رسيديم و در آن ليلةالقدر در آغاز شب همه وزرای پيشنهادی را جمع کرديم و با آنها صحبت کرديم.

روحانی ادامه داد: آن شب برای من شب شيرينی بود و اينکه می‌توانستم روز تحليف، ليست وزرا و برنامه دولت را تقديم مجلس کنم. برخی از دوستان می‌گفتند اين شدنی نيست ولی بحمدالله برای اولين بار در تاريخ جمهوری اسلامی تقديم ليست وزرا و برنامه دولت در روز تحليف انجام شد.

نبايد شيوه تعاملی‌مان با مجلس را از دست بدهيم

وی با بيان اينکه "مجلس تعامل خوبی با دولت داشته است"، گفت: گرچه سوالات فراوان و احضارهای زياد ممکن است برخی وزرا را مکدر کرده باشد اما نبايد برنجيم و شيوه تعاملی‌مان را با مجلس از دست بدهيم.

رييس‌جمهور خاطرنشان کرد: دولت، مجلس و قوای سه‌گانه با هم تحت نظر رهبری می‌توانند کارها را پيش ببرند و اختلاف بين سه قوه به صلاح کشور نخواهد بود.

نبايد از مجلس برنجيم

روحانی با بيان اينکه "در زمينه اصلاح بودجه ۹۲ و لايحه بودجه ۹۳، مجلس تاکنون همکاری خوبی با دولت داشته است"، گفت: اينکه چهار وزير برای يک پست معرفی شوند و رييس‌جمهور ناچار شد برای يکی از وزرا چند بار به مجلس برود تا وزير ورزش رای لازم را بگيرد، گرچه بی‌سابقه بود و من اين را در تاريخ جمهوری اسلامی به ياد ندارم اما باز هم اين حق مجلس بود و ما نبايد برنجيم.

وی همچنين تاکيد کرد: ما بايد به نمايندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان نمايندگان ملت احترام بگذاريم، به قانون مصوب مجلس که مورد تاييد شورای نگهبان است احترام بگذاريم، به آن عمل کنيم؛ چراکه غير از قانون‌گرايی، راهی پيش‌روی ما نيست. فرار از قانون اگر به فرض منفعت موقتی داشته باشد، ضررهای بسيار مهم و طولانی دارد.

توافق برد - باخت، پايدار نمی‌ماند

رييس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود در جمع استانداران اظهار کرد: توافق برد - باخت، پايدار نمی‌ماند و آنچه ما در سياست خارجی نيز دنبال می‌کنيم، بر اساس همين است؛ چراکه اگر توافق به صورت برد - برد نباشد، بالاخره يک طرف آن را نقض می‌کند.

روحانی خاطرنشان کرد: همه از جمله استانداران بايد در برابر قانون تسليم باشيم و به آن احترام بگذاريم و در رأس آن قانون اساسی، مصوبات مجلس و سياست‌های ابلاغی رهبری همچنين بايد به مصوبات لازم‌الاجرای شوراهای عالی نيز احترام بگذاريم و دولت در اين زمينه نيز پيشگام خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



در زمان معقولی استانداران را انتخاب کرديم

وی با اشاره به روند انتخاب استانداران در جريان تکميل دولت نيز تصريح کرد: کار بعدی بعد از تشکيل کابينه، انتخاب استانداران بود که در جريان آن بار سنگينی بر دوش وزير کشور قرار داشت و اين موضوع در روند انتخاب استانداران نيز وجود دارد که نمايندگان، ائمه جمعه و افراد ذی‌نفوذ استان‌ها توقعاتی داشته باشند و رساندن آن تا به نقطه اشتراک کار ساده‌ای نيست که به فضل خدا دولت از عهده آن برآمد و در زمان معقولی استانداران را انتخاب کرد.

عملکردمان بايد به گونه‌ای باشد که هيچ جناحی احساس شکست نکند

رييس‌جمهور افزود: حضور استانداران در استان و عملکرد آنان بايد به گونه‌ای باشد که هيچ جناحی احساس شکست نکند؛ نه اينکه اکثريت پيروز و اقليت غيرپيروز، يکی باشند ولی در حقوق اساسی کشور همه يکسانند و بايد به آن‌ها احترام گذاشت و استاندار نيز بايد به گونه‌ای عمل کند که همه احساس برد کنند و اگر بتواند مشترکات را به عنوان معيار اصلی کار قرار دهد آن موقع همه می‌بينند که استاندار فراجناحی است.

وی خاطرنشان کرد:‌ زمانی که استاندار به دنبال رفع معضلات منطقه‌ای باشد و مشکلات اصلی استان را مورد توجه قرار دهد، جناحی که ابتدا فکر می‌کرد بازنده است خود را برنده می‌بيند و اگر معضلات اصلی استان حل شود همه برنده‌اند و به عنوان مثال اگر استانداری توانست معضل درياچه هامون، زاينده‌رود، ريزگردها و از بين رفتن جنگل‌ها را حل کند همه استان در هر جناحی احساس پيروزی می‌کنند و انتخاب چنين استانداری تبديل می‌شود به يک انتخاب برد - برد و حتی افرادی که در ابتدا مخالف بودند از وزير کشور و دولت سپاسگذار خواهند بود.

روحانی تاکيد کرد: استاندار به عنوان نماينده کل دولت و نماينده عالی نظام در استان است و اگر استاندار فقط قانون را برگزيند و همه را به قانون و عمل به آن دعوت کند، ديگر کسی احساس باخت نمی‌کند و همه جناح‌ها در کنار استاندار قرار خواهند گرفت.

مردم می‌خواهند حقوق شهروندی تحقق يابد

رييس‌جمهور در ادامه سخنانش در نشست مشترک با استانداران گفت: اگر انتخاب استاندار، يک انتخاب برد - برد باشد، آيا کسی احساس باخت می‌کند؟ قانون بايد مورد احترام همه باشد.

روحانی ادامه داد: اگر حقوق شهروندی به عنوان شعار شما باشد حقوق شهروندی در قدم اوليه منشور تدوين شده به جامعه عرضه شده پيشنهاداتی بسيار زيادی مطرح شده و من از استقبال گسترده مردم متعجب شدم. وقتی در مصاحبه راديو و تلويزيونی اعلام کردم که الان پيش‌نويس حقوق شهروندی روی سايت قرار می گيرد، آنچنان هجومی شد که سايت نمی‌توانست جوابگو باشد. اين نشان اين است که مردم می‌خواهند حقوق شهروندی تحقق يابد.

وی افزود: حقوق شهروندی در قدم اول اجرای فصل سوم قانون اساسی است، تمام شهروندان ايرانی از نظر حقوق شهروندی با هم برابرند و هيچ کس بر ديگری تبعيض نخواهد داشت در مسئله نژاد، قوم، محل جغرافيايی و هيچ چيز حتی جنسيت، همه بايد احساس تساوی در برابر قانون و فرصت‌های اجتماعی داشته باشند. عدالت اجتماعی اولين قدم آن فرصت برابر برای همه مردم است. زمان ما بايد اين باور و احساس به طور کامل در زندگی همگان لمس شود که جنسيت معياری نيست برای امتياز فردی به فرد ديگر.

بی‌عدالتی در استخدام خانم‌ها و آقايان را بايد جبران کنيم

رييس‌جمهور در ادامه گفت: من به وزرا توصيه کردم و گفتم که در شرايط مساوی برای انتخاب معاونين و مديرکل اگر خانم و آقا شرايط مساوی دارند، ترجيح بر خانم است، به دليل اين‌که در سال‌های گذشته بی‌عدالتی بوده و بايد بتوانيم در سال‌های بعد قدم به قدم آن را جبران کنيم.

حقوق همه اقوام بايد محفوظ باشد

وی با تاکيد بر اين‌که اقليت‌های قومی بايد مورد توجه ويژه ما قرار بگيرند،تصريح کرد: هيچ فرقی بين ايرانيت و بين اين قوم و آن قوم وجود ندارد. هيچ تفاوتی بين فارس،‌ کرد، ترک، لر، بلوچ، عرب و ديگر اقوام در کشور ما وجود ندارد، همه ايرانی هستند و همه در پناه جمهوری اسلامی ايران هستند و همه زير پرچم قانون اساسی هستند. حقوق همه آنها بايد محفوظ باشد و زمينه فعاليت برای همه آنها را بايد فراهم کنيم، همه ايرانی‌ها بايد به ايرانی بودنشان افتخار کنند و اين کار بخشی از آن به دوش شما استانداران محترم است.

ان‌شاءالله تدوين منشور حقوق شهروندی تا پايان سال نهايی خواهد شد

وی ادامه داد: حقوق شهروندی را بعد از اين که نهايی شد- البته ما پيشنهادات فراوانی را دريافت کرده‌ايم چون بسياری از مردم پيشنهاداتی برای تمديد داشتند آن را يک ماه ديگر برای دريافت پيشنهادات تمديد کرديم ان‌شاءالله متن نهايی منشور حقوق شهروندی تا پايان سال نهايی خواهد شد و در اختيار استانداران قرار داده خواهد شد. بايد به مردم بياموزيم افراد داوطلب را پيدا کنيد از دانشجويان،‌معلمين،‌فرهنگيان و اساتيد بخواهيد تا به مردم آموزش دهند. علما،‌روحانيون، ائمه جمعه و جماعات به مردم آموزش دهند، مردم بايد از حقوق خود مطلع باشند.

وی در ادامه با طرح اين سوال که ما در جمهوری اسلامی ايران چه می‌خواهيم؟ افزود:ما که افتخار خدمت به مردم را پيدا کرده‌ايم چه می‌خواهيم؟ می‌خواهيم مردم به حقوق‌شان برسند، مردم بايد از حق مسلم خود مطلع باشند و بدانند و مطالبه کنند و نقد کنند و انتقاد کنند. انتقاد به نفع ما است.

رييس جمهور کشورمان با تاکيد بر اين‌که بگذاريم فضای جامعه باز باشد، گفت: بگذاريم جامعه آزاد باشد، در بحث مهاجرت از استان‌ها و يا شهرستان‌ها به مرکز و تهران در بررسی‌های که انجام شده مشخص شد که علت مهاجرت آزادی‌های اجتماعی، ‌مدنی و سياسی در استان‌ها و تهران است. می‌گويند در تهران راحت‌تريم که ۲۰ نفر يا ۵۰ نفر دور هم در خانه‌ای يا جايی جمع شويم و حرف بزنيم و بحث کنيم اما در شهرستان و استان به ما انگ می‌زنند، نبايد بگذاريم فضای جامعه ما امنيتی شود فضای جامعه فضای فرهنگی،‌سياسی و اقتصادی باشد.

روحانی تاکيد کرد: استاندار توسعه‌نگر توأم با در نظر گرفتن عدالت جغرافيايی و امتيازات بر مبنای آمايش سرزمينی و با توجه به کرامت‌،عزت و عظمت مردم مورد نظر ما است. اولين روزی که با وزير محترم کشور و استانداران محترم صحبت کردم، گفتم که اولين شرط آن است که استاندار شما به دنبال توسعه آن استان باشد،‌توسعه‌نگر باشد و دومی اعتدال بود. حتی به ايشان نيز گفتم وقتی شما را برگزيدم به خاطر اين بود که شما بيشتر برنامه‌ريز و توسعه نگر هستيد رنگ سياسی شما کم‌ رنگ‌تر است و من همين را می‌پسندم.

وی با تاکيد بر اين‌که بايد کاری کنيم که همه برد کنند، به طرح سوالی درباره راهکارهای رسيدن به اين برد پرداخت و گفت: بايد به دنبال حل مشکل استان باشيم، حل مشکلی که همه آن را به عنوان مشکل قبول دارند، به دنبال توسعه استان باشيم که مورد قبول همه است، در پی قانون باشيم که همه قبول دارند. در پی حقوق شهروندی و در پی اجرای برنامه دولت باشيم. برنامه دولت تقديم مجلس شورای اسلامی شده و مورد تاييد نمايندگان ملت قرار گرفته است.

معيار انتخاب افراد، وابستگی به جناح الف يا ب نباشد

روحانی در ادامه سخنان خود با خطاب قرار دادن استانداران تاکيد کرد: شما می‌دانيد غير از برنامه‌های اختصاصی وزرا، دولت نيز برنامه کلی خود را تقديم می‌کند و بخش اول مباحث نمايندگان به بحث پيرامون برنامه دولت می‌گذرد. ما بايد معيارها را انتخاب کنيم و در مقام اجرا و عمل واقعاً اعتدال‌گرا باشيم، همه ما ممکن است سوابقی داشته باشيم و در احزاب و گروه‌هايی باشيم و فعاليت‌هايی داشتيم مشکلی ندارد، امروز به عنوان استاندار بايد همه جناح‌ها را در کنار هم ببينيم.

رييس‌جمهور افزود: معيار شما برای انتخاب، وابستگی افراد به جناح الف يا ب نباشد. معيار شما شايسته‌سالاری،‌ پاک‌دستی،‌ دلسوزی برای کشور،‌ ايمان به اين نظام و اعتقاد به ولايت فقيه و اعتدال باشد. آدم افراط‌گرا را برنگزينيد؛ از هر جناحی که باشد. البته خشونت را که نمی‌گويم چون ان‌شاءالله در کشور خشونت‌طلب نداريم اما افراد افراطی را برنگزينيم، افراد معتدل را برگزنيم و با همه کار کنيم. اگر ما نتوانيم خودمان با هم کار کنيم، ما که ايرانی هستيم و مسلمانيم و زير يک پرچم هستيم و همه قانون اساسی را قبول داريم، چطور می‌توانيم ادعا کنيم که تفکر و سياست ما بايد الگوی برای جهانيان باشد؟

وی با بيان اينکه "انقلاب اسلامی بايد مورد توجه همه جهانيان قرار بگيرد"، گفت: ما بايد در مقام عمل نشان بدهيم که می‌توانيم با جناح‌ها کار کنيم. من با همه جناح‌ها کار کرده‌ام و الان هم در دولت کار می‌کنم و از همه جناح‌ها در دولت حضور دارند و من هيچ تفاوتی بين آنها نمی‌بينم. به انسان‌های افراطی کاری ندارم ولی افراد معتدل هيچ فرقی ندارند. اختلافات ميان آنها آنقدر کم است که قابل ذکر نيست که دعوای اين جناح و آن جناح چيست.

مردم از خشونت و افراطی‌گری خسته شده‌اند

رييس‌جمهور در ادامه صحبت‌های خود، به اهميت اعتدال اشاره کرد و با تاکيد بر اينکه "مردم از خشونت و افراطی‌گری خسته شده‌اند"، گفت: مردم برايشان مهم نيست که اين آقا از جناح الف يا ب است؛ مردم خدمتگزاری می‌خواهند که مشکل، معضل و مساله معيشت آن‌ها را حل کند.

مردم از نظر معيشتی در شرايط مطلوبی قرار ندارند

روحانی با اشاره به اهميت توجه به موضوع معيشت مردم از سوی دولت و استانداران، اظهار کرد: مردم از نظر معيشتی در شرايط مطلوب و خوبی قرار ندارند. يکی از دلايلی که دولت مجبور شد شير مجانی در مدارس توزيع کند، به دليل همين مسائل و گزارش‌هايی بود که وزارت بهداشت از وضع کودکان و نوجوانان بويژه در روستاها در اين ارتباط ارائه می‌کرد.

وی با اشاره به توزيع سبد کالای حمايتی دولت در بين مردم و اينکه "در توزيع اين سبد حمايتی بخشی که آسيب‌پذيرتر بوده مورد توجه قرار گرفته است"، گفت:‌ دولت در حد امکانش درصدد است که اين بار سنگين از دوش مردم برداشته شود.

اگر مردم نباشند، نمی‌توان کاری کرد

روحانی همچنين با اشاره به مباحثی که در ارتباط با حقوق شهروندی، عدم تبعيض و بحث قوميت‌ها مطرح شده است، به اهميت سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) اشاره کرد و افزود: بايد توجه داشت که ما بدون مردم و تکيه بر آن‌ها موفق نمی‌شويم.

رييس‌جمهور در ادامه به استانداران تاکيد کرد تا آنجا که می‌شود و امکان‌پذير است، امور را به مردم واگذار کنند.

رئيس دولت يازدهم همچنين با بيان اينکه "دولت در حل مسائل اجتماعی، آسيب‌های اجتماعی و همچنين مساله اقتصاد و سياست داخلی و خارجی نيازمند مردم است"، گفت: در بحث سياست خارجی نيز اگر مردم نباشند، نمی‌توان کاری کرد.

وی همچنين به نقش مردم در تأمين امنيت اشاره کرد و گفت: با کمک مردم می‌توان در کنار اينکه نيروهای مسئول کار خود را انجام می‌دهند، امنيت را برقرار کرد و در واقع امنيت پايدار با حضور مردم تأمين می‌شود.

رييس‌جمهور در بخش ديگری از صحبت‌های خود،‌ اظهار کرد: اين دولت در پی تقويت احزاب قانونی است و همه بايد از اين موضوع حمايت کنند، بدون آنکه بخواهند بين آن‌ها تفاوت قائل شوند.

دولت قصد ندارد يارانه نقدی را حذف کند

به گزارش ايسنا، رئيس‌جمهور در ادامه اظهار کرد: دولت قصد ندارد پرداخت يارانه نقدی را به کسانی که يارانه می‌گيرند، متوقف کند و اين صحبت‌هايی که اخيرا در رسانه‌ها مطرح می‌شود، درست نيست. البته ممکن است در کنار يارانه نقدی، يارانه کالايی نيز گنجانده شود.

روحانی در ادامه صحبت‌های خود در جمع استانداران سراسر کشور با اشاره به برنامه دولت برای ادامه مسير هدفمندی يارانه‌ها، گفت: موضوع هدفمندی يارانه‌ها که اين روزها به کرات در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود بحث جدی دولت است. در مسأله يارانه‌ها اساس بحث اين بود که ما قيمت‌ها را واقعی کنيم تا سرمايه‌گذاری درست انجام شود و عدالت اجتماعی محقق گردد و در ارتباط با اين قانونی در مجلس به تصويب رسيد، ولی در اجرا با مشکلاتی همراه بود.

برنامه‌های جدی برای موضوع هدفمندی يارانه‌ها داريم

وی افزود: البته بايد زير و بم هدفمندی را به مردم توضيح داد، چراکه مردم فکر می‌کنند هدفمندی هم مثل حقوق هسته‌ای حقی مسلم است در حالی که يارانه در معنا به معنای ياری رساندن است و اين يارانه برای اشخاص کم درآمد به جهت ياری به آنان پرداخت می‌شود و آيا بايد به آنانی که نيازی به يارانه ندارند يارانه پرداخت شود آن هم در شرايطی که منابع کمبود دارد و پرداخت آن باری است بر دوش ملت و ادامه روند پرداخت يارانه به افرادی که نيازی ندارند دوباره بی‌عدالتی را ايجاد خواهد کرد.

روحانی ادامه داد: بايد به مردم توضيح داد يارانه برای حل مشکلات در دوران گذار است تا کشوری که می‌خواهد از وضع اقتصاد سوبسيدی به وضع اقتصاد سالم برسد از آن استفاده کند تا اقشار آسيب‌پذير دچار مشکل نشوند و اين اقشار زير بار حذف يارانه‌ها له نشوند.

وی با اشاره به موضوع شناسايی دهک‌های مختلف جامعه گفت: دولت گذشته در شناسايی درست و کامل دهک‌ها درآمدی دچار مشکل شد که البته به دليل سختی اين کار و ما نيز که امروز پيگير اين موضوع هستيم می‌بينيم که اين کار چقدر سخت است و چه بهتر بود افرادی که نيازی به يارانه ندارند خودشان اعلام می‌کردند و اين کار هزينه دولت را به شدت کاهش می‌دهد. البته دولت برنامه‌های جدی برای موضوع هدفمندی يارانه‌ها دارد و وقت زيادی برای آن می‌گذارد و فردا نيز جلسه دولت به طور کامل مرتبط با همين موضوع است.

رئيس‌جمهور تصريح کرد: بايد ديد آيا همه به يک اندازه بايد يارانه دريافت کنند يا هرکسی که آسيب‌پذيرتر است بايد بيشتر يارانه بگيرد و برای اين کار بايد دهک‌های درآمدی تفکيک شوند و بی‌شک استانداران در اين مسير می‌توانند کمک زيادی به دولت کنند. همچنين بايد در پرداخت يارانه توجه نمود که يارانه متناسب باشد با ميزان درآمدی که از منابع قانونی مصوب به دست می‌آيد پرداخت شود نه اينکه به خاطر آن از منابع ديگری برداشت.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به لزوم توجه به بخش سلامت در جامعه تصريح کرد: در بحث يارانه‌ها بايد به سلامت جامعه توجه کرد، چرا که ما می‌بينيم خانواده‌ای به خاطر بيماری‌های صعب‌العلاج عضوی از آن زندگی خود را از دست می‌دهد و حتی خانه کوچک خود را نيز می‌فروشد و دولت بايد برای حل آن تلاش فراوانی انجام دهد و در اين مدت نيز اين کار را کرده است و می‌بينيد که در موضوع کاهش قيمت دارو اتفاقات مثبتی افتاده است که البته هنوز مسير زيادی برای بهبود اوضاع باقی است.

سرمايه اجتماعی قدم به قدم در حال ترميم است

روحانی تاکيد کرد: دولت معتقد است آنچه که تاکنون انجام داده است جز با لطف خدا و عنايت حق و حمايت مردم و رهبری محقق نمی‌شد و دولت به حمايت مردم دلخوش است و تدبير و اميدش را از مردم می‌گيرد و نخبگانند که نخبگان مردمی هستند که ساخت تدبير را بر عهده دارند و آنان با تدبير خود به ما اميد خواهند داد و اين اميد دوباره تدبير خواهد شد و لذا در سايه حمايت مردم بوده است که در اين ۵ ماه قدم‌های مثبت هرچند کمی برداشته شده است چرا که دولت نيز زمان زيادی نداشته است.

وی خاطر نشان کرد: ما احساس می‌کنيم که سرمايه اجتماعی قدم به قدم در حال ترميم است و آنچه که برای ما مهم است همين سرمايه اجتماعی است و توجه به سرمايه اجتماعی هويت ايران اسلامی و سبک زندگی اسلامی از برنامه‌های دولت است و اگر بتوانيم همه مردم را تحت لقای فرهنگ اسلامی و ايرانی قرار دهيم همه مشکلات ما در مسير مرتفع شدن خواهد بود.

پيگير اقدامات کارگروه ويژه بررسی وضعيت درياچه اروميه هستم

رئيس جمهور در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به موضوعات زيست‌محيطی و برنامه جدی برای توجه به آن گفت: توسعه پايدار بدون توجه به محيط زيست امکان‌پذير نيست و همه ديديد ما در کشور سد زديم و فکر کرديم که توسعه داده‌ايم و آب را مهار کرديم، اما نتيجه آن خشک شدن درياچه اروميه بود که اگر نتوانيم آن را حل کنيم ميليون‌ها نفر مجبور به ترک خانه‌هايشان هستند.

روحانی افزود: معضل درياچه اروميه و طوفان‌های نمکی معضلی جدی و فراگير است که خطر آن با هيچ خطر ديگری در بخش زيست‌محيطی برابر نيست و به همين دليل است که کارگروه ويژه‌ای برای حل اين مشکل تشکيل شده و من به عنوان رئيس جمهور پيگير آن هستم.

وی ادامه داد: تأسيس کارخانه باعث خوشحالی مردم می‌شود و اصل آن برای خدمت است اما اگر به محيط زيست توجه نشود مردم راضی نخواهند شد؛ چرا که اهميت مسأله محيط زيست بسيار فراوان است و بی‌توجهی به آن باعث شده است که مشکلاتی نظير آب‌های آلوده، ريزگردها و آلودگی داشته باشيم.

بخشی از درآمدهای دولت در بخش سلامت هزينه می‌شود

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور در ادامه صحبتهايش در اولين نشست استانداران سراسر کشور گفت: دولت درصدد اين است که بخشی از درآمدهای خود را در بخش سلامت هزينه کند. موضوع سلامت، موضوع بسيار مهمی است. دولت می‌خواهد بخشی از درآمدهايی را که در آينده نصيبش خواهد شد، در بخش سلامت صرف کند.

وی ادامه داد: ما می‌خواهيم که همه مردم تحت پوشش بيمه درمانی قرار گيرند. حتی دولت جلسه‌ای را در اين خصوص تشکيل داد و اين جلسه به بيمه سلامت مردم اختصاص يافت.

روحانی خاطرنشان کرد: اميدوارم بتوانيم در دولت با هماهنگی مجلس شورای اسلامی يک قدم نو در بحث يارانه برداريم که لااقل بخشی از اشکالات قدم گذشته را در آن مشاهده نکنيم اما هنوز اين مرحله دارای اشکالاتی خواهد بود که در مراحل بعد بايد آن‌ها را برطرف کنيم.

استانداران در تعامل مجلس و دولت نقش بسيار مهمی دارند

وی با بيان اينکه "در تعامل مجلس و دولت، استانداران نقش بسيار مهمی دارند"،‌ خطاب به استانداران گفت: هماهنگی استانداران با نمايندگان مجلس بخشی از بحث وزرا و مجلس را حل و فصل خواهد کرد. اگر شما در اين زمينه فعال باشيد، خوب است؛ چراکه برخی از سوالات، بحث‌ها و مسائلی که در مجلس مطرح می‌شود، مربوط به مسائل محلی و منطقه‌ای می‌شود. شما بايد بار مسائل محلی و منطقه‌ای را بردوش بگيريد. شما بايد با نمايندگان مجلس، ائمه جمعه، سياسيون، احزاب و همه تعامل سازنده‌ای را برقرار کنيد.

رييس دولت يازدهم همچنين با بيان اينکه "منظور از تعامل سازنده، تنها داشتن تعامل با جهان نيست"، تاکيد کرد:‌ ما ابتدا بايد با خودمان تعامل سازنده داشته باشيم و از درِ آشتی، اخوت و دوستی درآييم. بنابراين همه مؤمنين و مؤمنان بايد در پيوند ولايات الهی که قرآن بر او تاکيد دارد، باشند.

روحانی خطاب به حاضران ادامه داد:‌ از همه شما تشکر می‌کنم که بار مسئوليت استانداری را که در اين شرايط حساس کشور بر دوش گرفته‌ايد و با تجربه و توانايی که داريد شاهد کاهش آسيب‌های اجتماعی، روانی، وحدت و انسجام و برداشتن تبعيض در جامعه، حقوق شهروندی و محيط زيست خواهيم بود.

وی ضمن تشکر از وزير و معاونانش، خطاب به آن‌ها گفت: بسيار اميدوار باشيد با مدد الهی مشکلات کشور را يکی پس از ديگری با حمايت مردم برخواهيم داشت و شاهد کشوری آزادتر و ايرانی سرسبزتر خواهيم بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016