چهارشنبه 18 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی: اظهارنظر مطهری، وجهی برای اعلام جرم دادستانی ندارد، دعاوی وی عليه قوه‌قضاييه تحقيرآميز است

ايسنا ـ رييس مجلس شورای اسلامی در نطق پيش از دستور خود با اشاره به حادثه ۱۹دی‌ماه قم آن را پيش برنده انقلاب دانست؛ او همچنين سوال از وزرا را حق نمايندگان دانست.

لاريجانی با اشاره به نطق علی مطهری، با بيان اينکه برخی دعاوی مطهری نادرست و تحقيرآميز است، در عين حال گفت که اين حد از اظهار نظر وجهی برای اعلام جرم از سوی دادستانی ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس مجلس شورای اسلامی در ابتدای نطق پيش از دستور خود با اشاره به حادثه ۱۹ دی‌ماه قم اظهار کرد: ۱۹ دی‌ماه يادآور حرکت جهنده و مجاهدانه مردم شريف قم در سال ۱۳۵۶ است که نقطه آغاز مجدد توفندگی انقلاب اسلامی گرديد.

لاريجانی گفت: حکومت ديکتاتور پهلوی با ايجاد شرايط خفقان سخت و سرکوب آزادی‌ خواهان دچار اشتباه محاسباتی گرديد و با نگارش مقاله توهين‌آميز به حضرت امام(ره) تصور نمود ريشه‌ی مخالفت‌ها را برکنده ومی‌تواند کار را تمام شده تلقی کرد که ناآگاه فرزندان امام(ره) با انگيزه دفاع از آيين مقدس اسلام و حمايت از مرجعيت به خيابان‌های قم ريختند و طوفانی به پا کردند که اين طوفان خشم انقلابی بود که کار رژيم سفاک پهلوی را يکسره نمود.

نماينده مردم قم خاطر نشان کرد: اين نکته است که جوهره انقلاب را مشخص می‌کند گرچه در اين ۳۵ سال پس از انقلاب در باب هويت انقلاب،‌تئوری‌پردازی‌های زيادی شده است و ريشه‌های انقلاب را جستجو کرده‌اند و در هر يک از اين تئوری‌ها نکات صادق وجود دارد.

او ادامه داد: گاه اختلاف طبقاتی، گاه رشد طبقه متوسط، گاه رشد درآمدهای نفتی و رشد شهرنشينی و فساد دستگاه حکومت، گاه استبداد رژيم و نظاير آن مورد اشاره واقع شده که هر کدام وجهی از انرژی متراکم انقلاب را شکل می‌داد اما عنصر اصلی قيام ملت در آن چيزی بود که حضرت امام(ره) بهتر از هر کس بر آن وقوف داشت و بارها تکرار فرمود که ملت برای اسلام قيام کرد.

رييس مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد: حرکت ۱۹ دی و شهادت تعدادی از مردم قم جوهره انقلاب را برای کسانی که قصد فهم حقيقت انقلاب را دارند مکشوف نمود که بعدها با مراسم چهلم شهدا در ساير شهرها به جريان وسيع در سطح ملی بدل گرديد. عدم درک اين واقعيت جوهری انقلاب توسط رجال سياسی غرب و منطقه که عموما سطحی‌نگر بودند در طول سه دهه پس از انقلاب هم مشکلاتی برای ملت بزرگ ايران فراهم کرد( نظير جنگ عراق) و هم مصائبی برای خودشان ايجاد نمود که امروز در ميانه اين مشکلات در منطقه دست و پا می‌زنند.

رييس قوه مقننه تصريح کرد: همين نگاه سطحی به انقلاب باعث گرديد آمريکايی‌ها پس از پيروزی انقلاب اسلامی هوس موج‌سواری کنند و تصور نمايند می‌توانند با روحيه تاجرمآبانه مجددا سلطه استبدادی خود را نگه دارند؛ اشتباهاتی که در دولت موقت صورت گرفت اين وسوسه را در آنان تقويت کرد که با نگاه نافذ امام(ره) در مبارزه با شيطان بزرگ به کلی ميدان را از آنان گرفت.

لاريجانی افزود: در جنگ صدام آمريکا و غرب با تصور اينکه فشار بر دولت نوظهور انقلاب و ايجاد اختلاف در درون و ترور رهبران انقلاب می‌تواند انقلاب را از مسير خود منحرف کند، همه گونه سازماندهی کمک به صدام و تحريم عليه ايران را انجام دادند اما امام(ره) دفاع مقدس را دفاع حق عليه باطل در چارچوب انقلاب اسلامی تبيين نمودند. اين جوهره انقلاب با مجاهدت انقلاب اسلامی تبلوری جديد يافت و به صورت حقيقتی قدرتمندتر از گذشته تجلی يافت که امروز قابل انکار در صحنه جهانی و منطقه‌ای نيست.

نماينده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تاکيد کرد: در عين حال مجموعه قرائن نشان می‌دهد که غرب حتی دير هنگام هنوز به درستی متوجه نشده که با چنين انقلابی ستيز از سنخ ماجراجويی هسته‌ای امری بی‌فايده است در غير اين صورت با روحيه تاجرمآبانه آن هم در شرايط که خود بارها تقاضای مذاکره برای حل موضوع را داشته، برخورد نمی‌کردند.

لاريجانی در ادامه نطق خود با اشاره به عملکرد مجلس در ماه‌های اخير گفت: مجلس شورای اسلامی پس از انتخابات باشکوه رياست جمهوری با تحليل دقيق شرايط کشور همکاری صادقانه با دولت را مبنای کار خويش قرار داد.

وی افزود: مخصوصا در مشکلات اقتصادی کشور همکاری سه قوه می‌تواند هم فضای تحرک را برای کارآفرينان فراهم نمايد و هم در مذاکرات هسته‌ای قدرت بيشتر برای مذاکره‌کنندگان تدارک کند.

او ادامه داد: به همين جهت مجلس در اولين گام به وزرای دولت رای اعتماد قابل توجه داد و من شهادت می‌دهم که نمايندگان محترم در اين جهت بسياری از سليقه‌ها را ناديده گرفتند و صرفا به خاطر همکاری با دولت جديد و ايجاد اميد در بهبود شرايط کشور به ۱۵ عضو هيات دولت رای اعتماد دادند. اينکه سه وزير نتوانستند رای اعتماد مجلس را اخذ نمايند امر غيرمعمولی نبوده و غالبا در رای اعتماد وزرا برخی افراد موفق به اخذ رای اعتماد نمی‌شوند؛ در لايحه اصلاح بودجه هم مجلس همکاری جديد نمود.

رييس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوال نمايندگان از وزرا تصريح کرد: البته روشن است که وجه ديگر وظيفه نمايندگی نظارت برکار وزرا و هيات وزيران است و يکی از صور نظارت، سوال است و اين حق نمايندگان است و در کل اينگونه نظارت‌ها هميشه از کجی‌ها جلوگيری می‌کند و مانع از انباشتگی اشکالات می‌گردد؛ نبايد انتظار داشت مجلس نقش مستقل خود را از دست دهد چرا که استقلال قوا سرمايه اصلی حيات دموکراسی و مردم سالاری است. البته از هر حقی زيادتر از حد معمول استفاده شود به ضد خود بدل می‌شود که قطعا نمايندگان به اين امر توجه کافی خواهند نمود.

لاريجانی اضافه کرد: بايد توجه داشت بخش مهمی از انتقادپذيری و اصلاح‌گری در درون سيستم حکومتی از طريق سوال نمايندگان محقق می‌گردد.

رييس مجلس شورای اسلامی بخش ديگری از سخنان خود را به حاشيه‌های مربوط به نطق علی مطهری اختصاص داد در اين باره موضع‌گيری کرد.

لاريجانی گفت: نطق آقای مطهری موجب بحث‌هايی در کشور شده است؛ فارغ از محتوای مطالب مطروحه که قابل نقادی است، اين حد از اظهار نظر از جانب نمايندگان وجهی برای اعلام جرم توسط دادستانی ندارد و اگر تصور توهين از عبارات ايشان گرديده بايد از مسير قانونی آن که در تبصره يک ماده ۹ قانون نظارت مجلس بر رفتار نمايندگان مصوب ۱۵/۱/۹۱ آمده است اقدام گردد و احتياج به اين همه بحث رسانه‌ای در کشور نداشت.

رييس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنده نيز برخی دعاوی آقای مطهری، به خصوص آنچه نسبت به قوه قضاييه مطرح کردند را نادرست و قدری هم تحقيرآميز می‌دانم. اما بحث در درستی يا نادرستی گفتار نيست بحث در اين است که ساحتی که در قانون اساسی برای صيانت از آزادی مخصوصا برای نمايندگان قائل شده اقتضا دارد، دادستان از تفسير محدود قانون پرهيز نمايد.

او افزود: قطعا مقصود من توسع بلاوجه در تفسير نيز قانون نيست بلکه مراد مُرّ قانون است با نگاه خوشبينانه به آزادی بيان و اين رويکرد برای وجه نظام و آينده آن قطعا بهتر و نافع‌تر است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016