شنبه 28 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ظريف: چيزی برای پنهان کردن در توافق بين ايران و ۱+۵ در ژنو وجود ندارد

ايسنا ـ وزير امور خارجه کشورمان گفت: توافق انجام شده بين ايران و ۱+۵ که به نام برنامه‌ی اقدام مشترک اعلام شد متن مشخصی است که ما بلافاصله پس از توافق به زبان اصی منتشر کرديم و هم به زبان فارسی در اختيار عموم قرار داديم. به دليل اين‌که چيزی برای پنهان کردن در توافق بين ايران و ۱+۵ در ژنو وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، مجمدجواد ظريف صبح امروز در نشست مشترک با با مانکوراندای وزير امور خارجه سنگال در وزارت خارجه کشورمان افزود: توافق‌های بعدی توافق‌های شفاهی است که به صورت متن تقرير توافق شفاهی( None paper) تدوين شده است و به دليل اين‌که توافق شفاهی است که برای اجرا بوده است. اين متن هم در اختيار تمامی مسئولين مربوط جمهوری اسلامی به فارسی و انگليسی قرار گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تاکيد کرد: برای ما هيچ نگرانی از انتشار اين متن وجود ندارد اما به هر حال متنی است که قرار است متن نباشد و تفاهم شفاهی باشد که در واقع تدوين مکتوب تفاهم شفاهی است برای اجرا. متاسفانه برخی کشورها برای مسائل داخلی خود از ابتدا تلاش کردند به جای پخش کردن اصل سند که اتفاقا چندان طولانی نبوده است که بخواهد خلاصه شود چيز ديگری را پخش کنند. همان روز اول سندی با نام فکت شيت پخش شد. اخيرا هم در روزهای گذشته متنی با عنوان خلاصه توافق پخش شده است قابل توجه است که برخی از کشورها به هر دليلی تمايل ندارند آن‌چه که متن توافق است پخش شود. به هر حال آن‌چه که برای ما مهم است ادامه اجرای توافق است.

وی با بيان اين‌که «ما متعهد به اجرای توافق هستيم» گفت: در روز ۲۰ ژانويه توافق را اجرا می‌کنيم هيچ چيزی برای پوشاندن نداريم. همه چيز آشکار، شفاف و مشخص است. از روز ۲۰ ژانويه که طرف‌ها توافق ‌ها را اجرا کنند ما هم آمادگی داريم از همان روز مذاکرات را برای رسيدن به راه حل جامع آغاز کنيم. بر اساس متن برنامه‌ اقدام مشترک طرفين حداکثر بايد ظرف يک سال متن جامع را به اجرا بگذارند. ما معتقديم توافق نامه بايد بسيار سريعتر مورد مذاکره قرار گيرد و اجرايی شود. در چند ماه اول اين آمادگی وجود دارد که به سرعت آن را به نتيجه برسانيم به اين دليل که ما اعتقاد داريم برنامه‌ اصلی ايران کاملا صلح‌آميز است و هدفی جز دست يابی به انرژی صلح‌آميز هسته‌يی نداشته و نداريم؛ بنابراين اگر طرف مقابل اين آمادگی را داشته باشد که در برنامه‌ اقدام مشترک اعلام کرده‌اند اين آمادگی را دارند که به تفاهم مشترکی در اين زمينه برسند رسيدن به توافق کار بسيار دشواری نيست؛ گرچه مذاکره دشواری را در پيش خواهيم داشت. ما با چشم باز ولی با حسن نيت و آمادگی برای رسيدن به تفاهم کار را به محض شروع اجرای تفاهم ژنو آغاز خواهيم کرد و اين آمادگی را داريم که به سرعت آن را نهايی کنيم.

ظريف در پاسخ به پرسش ايسنا درباره‌ موضوع ايران در خصوص شرکت در نشست ژنو ۲ و سفرهای منطقه‌ای هفته‌ گذشته‌اش و مذاکرات انجام شده با مقامات اين کشورها نيز اظهار کرد: سوريه يکی از مباحث در مذاکرات بوده است. با توجه به حساسيت‌های اين موضوع متاسفانه فاجعه‌ای که در اين کشور در چند سال گذشته به دليل اصرار بر پيدا کردن يک راه حل نظامی برای مشکل سوريه بوده است.

وی ادامه داد: بحث‌های زيادی در منطقه و همچنين سفر به مسکو داشتيم. موضوع ايران بسيار مشخص است. احساس می‌کنم تفاهم مشترکی بين همه کشورها در منطقه در حال شکل‌گيری است که معضل اساسی که افراط گرايی است بايد با آن برخورد شود. نبايد اجازه دهند که برخی ملاحظات ويژه و در برخی موارد ملاحظات شخصی مانع از اين شود که بتوانيم جبهه مشترکی برای تفاهم و گفت‌وگو و يافتن راه حل از سوی مردم سوريه از طريق گفت‌وگو بين طرف‌های سوری و مراجعه به صندوق‌های رای توسط مردم اين کشور فراهم شود و بی‌جهت بر طبل جنگ و برادر کشی زده نشود.

وی افزود: بسيار خوشحال هستيم که حرکت‌های مناسبی در اين زمينه به خصوص پس از مذاکرات سه جانبه‌ای که در مسکو داشتيم شکل گرفته است. از جمله اين‌که طرف سوری برای آتش‌بس و تبادل اسرا اعلام آمادگی کرده است که ما از اين اعلام آمادگی استقبال می‌کنيم. اميدواريم گروه‌های مسلح هم بتوانند اقدام مشابهی در اين زمينه انجام دهند و زمينه برای موفقيت اجلاس ژنو ۲ فراهم کند.

ظريف درباره‌ حضور ايران در نشست ژنو ۲ از تماس تلفنی‌ شب گذشته‌اش با بانکی‌مون دبيرکل سازمان ملل خبر داد و افزود: در اين تماس تلفنی بار ديگر موضوع ايران را تشريح کردم که ما از ابتدا و روز اول بحران سوريه خواهان راه حل سياسی در اين زمينه بوديم و تاکيد داشتيم که موضوع سوريه راه حل نظامی ندارد. از اقدامات مختلفی که برای رسيدن به راه حل سوريه در قالب تشکيل نشست ژنو ۱ و ۲ بوده است استقبال کرديم و آن را به عنوان راهی برای رسيدن به راه حل سياسی ارزيابی کرديم و تاکيد می‌کنيم که تنها راه حل سياسی بحران سوريه تفاهم بين مردم اين کشور بدون مداخله خارجی است و ديگران تنها می‌توانند طرف‌ها را برای رسيدن به تفاهم تشويق کنند. من به ايشان تاکيد کردم که هيچ پيش شرطی را برای حضور ايران در مذاکرات نمی‌پذيريم و اگر از ايران بدون پيش شرط دعوت شود ايران در مذاکرات شرکت خواهد کرد و اين موقعی است که از ابتدای دولت جديد به صورت شفاف و بدون هيچ ملاحظه‌ای مطرح کرده‌ايم، کماکان هم اين موضع را داريم و هيچ ارتباطی هم به محتوای شرط ندارد بلکه ما با اصل شرط مخالفيم. ايران نقش برجسته‌ای در اين منطقه دارد و کسانی که نمی‌خواهند از اين نقش برجسته بهره‌برداری کنند به ضرر خودشان است و از اين نقش محروم خواهند بود.

وی درباره‌ سفر منطقه‌ای‌اش به کشورهای عرب منطقه نيز گفت: ما همواره اعلام کرده‌ايم که امنيت کشورهای خليج فارس مانند امنيت خودمان است. صرف نظر از اين که ما در يک جلسه بين‌المللی شرکت کنيم يا خير؟ منافع منطقه‌ای خود را با جديت دنبال می‌کنيم.

وی گفت: مذاکراتی با مقامات ترکيه کشورهای عضو شورای همکاری و مقامات اردن عراق لبنان، و سوريه و روسيه داشته‌ام که نشان دهنده اين است که نقش ايران در منطقه نقش غيرقابل انکاری است و ايران مسووليت‌ها و منافع خود را در اين منطقه فراموش نمی‌کند و همواره در جهت پيگيری اين مسووليت‌ها تلاش می‌کند که به نفع صلح و امنيت منطقه است.

ظريف گفت: به نظر ما و به نظر همه‌ کشورهای منطقه که با آن‌ها گفت‌وگو داشته‌ام همه‌ آن‌ها توافق ايران و ۱+۵ را گامی بسيار مهم برای کل منطقه می‌دانند سايه يک تهديد نابجا را از اين منطقه رفع کرده و منطقه را به سمت همکاری بيشتر کشانده‌اند. اعتقاد دارم هيچ کدام از کشورهای همسايه‌ی ما نبايد از مذاکرات ما و ۱+۵ احساس نگرانی کند. اين مذاکرات منافع همه‌ ما را در بر خواهد داشت و عليه منافع هيچ کشوری نخواهد بود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش ديگری درباره زمان بازگشايی سفارت‌های ايران و سنگال در پايتخت دو کشور گفت: اميدوارم سفارت سنگال در تهران هر چه سريعتر بازگشايی شود و سفير ايران ما نيز منتظر است که به زودی به سنگال برود.

وی همچنين درباره‌ جزييات طرح ۴ مرحله‌ای ايران برای حل بحران سوريه که در سفر به کشورهای منطقه مطرح شده است گفت: در اين سفر بحث‌های مربوط به چارچوب ضروری را صحبت و تاکيد کرديم اين چارچوب می‌تواند به پايان درگيری‌ها کمک کند. پايان درگيری‌ها و رسيدن به راه حل نهايتا از طريق صندوق‌های رای و همچنين مقابله با تروريسم ، افراط و فرقه گرايی از جزييات آن بوده است که در اين موضوعات همه ما اتفاق نظر داشتيم . البته جزييات هر يک از اين ها نيازمند مذاکرات بيشتر به يژه بين طرف‌های سوری است.

ورير امور خارجه گفت: تنها کسی که می‌تواند آينده سوريه را رقم بزند صرفا مردم سوريه هستند و صرفا از طريق مذاکره بين سوريه‌هايی که به آينده اين کشور علاقه‌مند هستند قابل دستيابی است و در پايان هم بايد اين کار از طريق صندوق رای انجام شود.

به گزارش ايسنا، مجمدجواد ظريف صبح امروز در ديدار با با مانکوراندای وزير امور خارجه سنگال در وزارت خارجه «با بيان اين‌که سنگال با توجه به ثبات و عضويت در سازمان همکاری‌های اسلامی و جنبش غيرمتعهدها اهميت بسياری برای ايران و جامعه بين‌الملل دارد» خاطرنشان کرد: ما خوشحال هستيم روابط جمهوری اسلامی ايران و سنگال پس از يک غفلت کوتاه دوباره از سر گرفته شده است.

وی افزود: سفر وزير امور خارجه سنگال به تهران زمينه‌ها را برای گسترش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلفی از جمله سياسی، اقتصادی، فرهنگی و بين‌المللی فراهم کرده است.

وی با اشاره به حوزه‌ها و مواضع مشترک ايران و سنگال خاطرنشان کرد:‌ سنگال از حاميان ديرينه مردم فلسطين در عرصه‌های بين‌المللی بوده و همين طور نقش مهمی در سازمان همکاری‌های اسلامی ايفا می‌کند.

وزير امور خارجه ادامه داد: امکانات گسترش روابط اقتصادی، فرهنگی و همکاری‌های شرکت‌های ايرانی ازقبيل خودروسازی و ساير صنايع در سنگال فراهم شده است.

وی با اظهار اميدواری از گسترش روابط دو کشور، گفت‌وگو با همتای سنگالی خود را مثبت ارزيابی کرد و گفت: به زودی شاهد اعزام سفير از جمهوری اسلامی ايران به داکار و از سنگال به تهران خواهيم بود. همچنين اين سفر می‌تواند زمينه‌های گسترش همکاری‌ها و روابط را ميان دو کشور فراهم کند.

ظريف افزود: به زودی اجلاس کميسيون مشترک دو کشور در داکار برگزار خواهد شد؛ اين اجلاس زمينه‌ها را برای گسترش هرچه بيشتر روابط ايران در سنگال فراهم خواهد کرد.

به گزارش ايسنا، صبح امروز محمدجواد ظريف وزير خارجه کشورمان قبل از ديدار با همتای سنگالی خود با ربانی رييس شورای صلح افغانستان و جانشين رييس جمعيت اسلامی افغانستان نيز ديدار داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016