یکشنبه 29 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عراقچی: اتحاديه اروپا فردا قوانين تحريم را اصلاح و آمريکا دستور العمل های لازم را ابلاغ می کند

تهران - ايرنا - سيد عباس عراقچی عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران اعلام کرد: اتحاديه اروپا فردا (دوشنبه ۳۰ دی) در نشست وزرای خارجه خود قوانين تحريم عليه جمهوری اسلامی ايران را بر اساس توافق ژنو اصلاح می کند.

معاون امور حقوقی وبين المللی وزير امور خارجه شامگاه يکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سياسی ايرنا افزود: طرف اروپايی فردا در بروکسل نشست وزرای امور خارجه خود را تشکيل خواهد داد که در اين نشست، قوانين آن دسته از تحريم ها را که بر اساس توافق ژنو بايد لغو شود، اصلاح می کند.

عراقچی در پاسخ به اين سوال که اقدامات طرف آمريکايی از فردا چه خواهد بود، اظهار داشت: طرف آمريکايی نيز طبق توافق ژنو فردا دستور العمل های لازم را به بانک ها، شرکت ها و موسسات اقتصادی ابلاغ می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای تصريح کرد: جمهوری اسلامی ايران نيز بر اساس توافق ژنو تعهدات خود را از جمله تعليق غنی سازی ۲۰ درصد اجرا می کند.

ايران و ۱+۵ سوم آذرماه ۹۲ پس از سال ها مذاکره درباره برنامه اقدام مشترکی به توافق رسيدند که بر اساس اين برنامه که از فردا ۳۰ دی/۲۰ ژانويه اجرايی می شود، ايران نگرانی های غرب را درباره برنامه هسته ای خود برطرف می کند و ۱+۵ نيز بخشی از تحريم ها عليه برنامه هسته ای ايران را لغو خواهد کرد.

بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو، تلاش برای کاهش خريد نفت خام ايران متوقف خواهد شد به نحوی که مشتريان فعلی بتوانند ميانگين ميزان کنونی خريد نفت خام خود را از ايران ادامه دهند.

بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو، ۴.۲ ميليارد دلار از درامدهای نفتی بلوکه شده جمهوری اسلامی ايران در خارج از کشور در ۸ قسط آزاد می شود.

نخستين قسط در اول فوريه (۱۲ بهمن) به مبلغ ۵۵۰ ميليون دلار، قسط دوم در اول مارس (۱۰ اسفند) به مبلغ ۴۵۰ ميليون دلار، قسط سوم در ۷ مارس (۱۶ اسفند )به مبلغ ۵۵۰ ميليون دلار، قسط چهارم در ۱۰ آوريل (۲۱ فروردين ۹۳) به مبلغ ۵۵۰ ميليون دلار، قسط پنجم ۱۵ آوريل (۲۶ فروردين)۴۵۰ ميليون دلار و قسط های ششم، هفتم و هشتم به ترتيب در تاريخ های ۱۴ می (۲۴ ارديبهشت)، ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد ) و ۲۰ جولای - ژوئيه (۲۰ تير ۹۳) هر يک به مبلغ ۵۵۰ ميليون دلار پرداخت خواهد شد که در مجموع ۴.۲ ميليارد دلار از درامدهای نفتی بلوکه شده ايران آزاد می شود.

عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران به تازگی به ايرنا گفته بود که تا پايان امسال يعنی ۱۵ اسفند ماه ، يک ميليارد و ۵۵۰ ميليون دلار از درامدهای نفتی بلوکه شده ايران آزاد و به حساب بانک مرکزی واريز خواهد شد که بانک مرکزی هر خريدی را می تواند با آن انجام دهد.

وی همچنين اعلام کرده بود که در کنار اين مبلغ، ايران می تواند ۹ تا ۱۰ ميليارد دلار اقلام دارويی و غذايی خريداری کند. علاوه براين مبالغ، موارد ديگری چون ۴۰۰ ميليون دلار برای دانشجويان ايرانی خارج از کشور، هزينه های درمان و سهم ايران از سازمان های بين المللی نيز پرداخت خواهد شد.

براساس توافق ژنو همچنين تحريم های آمريکا و اتحاديه اروپا درباره صادرات پتروشيمی ايران، طلا و فلزات گرانبها، قطعات هواپيما، صنعت خودروسازی و خدمات مرتبط با آن ها لغو می شود.

جمهوری اسلامی ايران نيز بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو از فردا غنی سازی ۲۰ درصد خود را در سايت های فردو و نطنز به صورت داوطلبانه تعليق می کند و نيمی از ذخيره ۱۹۶ کيلوگرمی اورانيوم ۲۰ درصد خود را به اکسيد تبديل و نيم ديگر آن را رقيق می کند.

جمهوری اسلامی ايران نيز عمليات اکسيد سازی را درمدت ۶ ماه و هر ماه ۱۵ کيلوگرم و عمليات رقيق سازی را در طول ۳ ماه انجام می دهد.

برنامه اقدام مشترک ژنو ۶ ماهه است که در طول اجرای آن ايران هم چنان غنی سازی ۵ درصد خود را ادامه خواهد داد و بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی بر روند فعاليت های هسته ای ايران بازرسی هايی خواهند داشت.

همچنين جمهوری اسلامی ايران بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو در طول ۶ ماه اجرای اين برنامه، راکتور اراک را تکميل نخواهد کرد.

ماسيمو آپارو رييس بخش B دپارتمان پادمانی آژانس بين المللی انرژی اتمی و نيز بازرسان اين نهاد برای اجرای تعهدات ايران از روز ۲۸ ديماه جاری در تهران حضوردارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016