دوشنبه 30 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی: تعليق غنی‌سازی ۲۰ درصد امروز در نطنز و فردو آغاز می‌شود

رييس سازمان انرژی اتمی از آغاز اجرای توافق ژنو و انجام اقدامات هسته‌ای ايران در روز دوشنبه - ۳۰ دی‌ماه - خبر داد و گفت اقدامات ايران با اجرای تعليق داوطلبانه غنی‌سازی ۲۰ درصد در نطنز و فردو آغاز می‌شود که اين کار تا ظهر امروز به طول می‌انجامد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، علی‌اکبر صالحی در سخنانی در ساعات اوليه دوشنبه - ۳۰ دی‌ماه - در يک برنامه تلويزيونی اعلام کرد: امروز از نظر ما روزی بلند و طولانی است که طی آن اقدامات ايران برای انجام توافق به انجام می‌رسد.

وی ادامه داد: تعليق داوطلبانه غنی‌سازی ۲۰ درصد در دو آبشار در نظنز و چهار آبشار در فردو صورت می‌گيرد که قرار است اتصالات بين آبشارها متوقف شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صالحی با اشاره به فعاليت‌های اراک نيز اظهار کرد: بر اساس توافق ژنو، قرار است سوخت اين رآکتور به تأسيسات و محوطه رآکتور وارد نشود. بازرسان در دو روز گذشته به انبارها سرکشی کردند و ديدند که در رآکتور و انبارهای آن، آب سنگين وجود ندارد. همچنين آنها بررسی کردند که سوختی به رآکتور انتقال نيافته باشد.

وی ادامه داد: بازرسان به اصفهان رفتند و در آنجا هم روند توليد قرص، ميله و مجتمع سوخت را حسابرسی کردند زيرا قرار است بر اساس تعهد ايران در دوره شش ماه اجرای توافق در اين زمينه توليدی صورت نگيرد.

رييس سازمان انرژی اتمی، اقدام چشمگير ايران در اجرا توافق ژنو را توقف توليد غنی‌سازی ۲۰ درصد دانست و گفت: البته غنی‌سازی ۲۰ درصد تا صبح امروز ادامه دارد.

به گزارش ايسنا، صالحی درباره ميزان ذخاير اورانيوم غنی شده تا ۲۰ درصد گفت : از زمانی که ايران اقدام به توليد اورانيوم ۲۰ درصدی کرد توانست حدود ۴۱۶ کيلوگرم اورانيوم تا غنای ۲۰ درصد توليد کند. نصف اين ميزان به صورت پودر U۳O۸ که مرسوم است به آن کيک زرد می گويند تبديل کرديم. از اين ميزان۱۹۶ کيلوگرم باقی مانده است که گاز اورانيوم ۲۰ درصد است و قرار است بر اساس توافق ژنو نصف آن را به پودر اورانيوم تبديل کنيم که البته اين اقدام در چارچوب برنامه های خودمان است، چون برای توليد صفحه سوخت مورد استفاده در راکتور تهران به آن نياز داريم.

وی ادامه داد: حدود ۱۰۰ کيلو ديگر از ۱۹۶ کيلو گرم اورانيوم ۲۰ درصد را نيز قرار است بر اساس توافق ژنو رقيق کنيم و اينجا امتيازی داده‌ايم چون کاری که کرده‌ايم را عکسش را انجام می‌دهيم. از اين اورانيوم برای افزايش غنای اورانيوم‌هايی مثلا ۹ دهم درصد استفاده می کنيم . ماهی ۱۵ کيلو اکسيد می کنيم و طی شش ماه اين کار انجام می شود چون آنها اقساط ما را ماه به ماه می دهند.

رييس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اين که ۱+۵ در پرداخت اقساط ۴.۲ ميليارد دلار بازه زمانی را در اختيار گرفته است افزود: چنان چه آنها طبق برنامه اقساط را پرداخت کنند، ما هم به موقع اکسيد می کنيم.

صالحی درباره اينکه چقدر مطمئن هستيد آژانس تحت تاثير کشورهای قدرتمند قرار نگيرد؟ گفت: اين يک مساله فنی است و نمی توان با آن به شيوه‌ای ديگر برخورد کرد وقتی تعليق ۲۰ درصد صورت گيرد ديگر انجام شده است و نمی توان با آن به گونه ای ديگر برخورد کنند.

وی تصريح کرد: در دوره های قبل هم ما با آژانس درباره رفع ابهامات و سوالات همکاری کرده ايم از جمله پاسخ دادن به شش موضوع باقی مانده . الان آژانس نسبت به برنامه هسته ای ما ترديد ندارد اما تحت عنوان موضوعی به نام "مطالعات ادعايی" و احتمال کاربردهای نظامی بهانه تراشی می کنند. سه سال طول کشيد تا توانستيم به آنها بفهمانيم که آلودگی بالای ۵۰ درصد نداشتيم. اين روند زمان بر است و بايد صبر داشت.

رييس سازمان انرژی اتمی درباره برخی نگرانی ها درمورد جاسوسی از برنامه هسته ای کشور و نيز سوء قصد به جان دانشمندان کشور گفت: ما قبلا توجه جدی به اين مسايل نداشتيم و فکر نمی کرديم طرف مقابل آنقدر خبيث باشد که نسبت به جان دنشمندان ما سوءقصد داشته باشد، اما الان محافظت های مستقيم و غير محسوس در سطوح مختلف صورت می گيرد و دانشمندان ما مورد محافظت قرار می گيرند. کميسيونی که مسوول حفاظت از دانشمندان کشور است با حضور ارگان های مختلف از جمله سپاه و نيروی انتظامی که بودجه، سطح و شيوه حفاظت را تعيين می کنند وجود دارد که اين وظيفه را برعهده دارد. ما به صدا و سيما نيز اعلام کرديم که چهار پنج نفر می توانند از مسوولان سازمان انرژی اتمی در تلويزيون حضور يافته و مصاحبه کنند.

وی ادامه داد: اگر بخواهند اشتباه ترور دانشمندان ايران را بار ديگر انجام دهند مساله شکل ديگری می گيرد.

رييس سازمان انرژی اتمی درباره احداث دفتر ثابت آژانس در ايران اظهار کرد: تا الان درخواستی در اين باره دريافت نکرديم اما اين موضوع امر غير معمولی نيست در کانادا و ژاپن دفتر ثابت آژانس وجود دارد. ما نيز در کشور بازرسان نيم مقيم داريم که هر دو هفته يک بار عوض می شوند. ما سه نوع بازرسی داريم که در چارچوب پادمانی، تفاهم پادمانی ميان ايران و آژانس که دو ماه پيش با آژانس داشتيم و در همين راستا ۹ بهمن باررسان از معدن گچين بازديد می کنند و يک نوع ديگر که بازرسانی هستند که در چارچوب توافق ژنو و برای نظارت بر اجرای تعهدات ايران در کشور حضور می يابند.

صالحی درباره متن تفسيری منتشر شده درباره اجرای توافق ژنو از سوی کاخ سفيد گفت: به عنوان رييس سازمان انرژی اتمی معتقدم بايد به صحبت های مسوولان خود توجه کنيم . آمريکا هم مشکلاتی در کشور خود دارد و لابی صهيونسيت نفوذ زيادی در آمريکا دارد و نمی خواهد ايران در اين چارچوب جايگاهی پيدا کند. دولت آمريکا نه از سر خيرخواهی بلکه منافع ملی خود و اعتبارات ديگر می خواهد با ايران تعامل داشته باشد .

وی ادامه داد: ۳۴ سال آنها به ما فشار آوردند اما با همه اين ها ما توانستيم در زمينه ماهواره، شبيه سازی، هسته ای، نانوتکنولوژی و غيره دستاوردهايی داشته باشيم و اينها با توجه به انسجامی که بين دولت و ملت وجود دارد شکل گرفته است که از نقاط قوت ما بوده و باعث شده آنها به سمت ما بيايند.

رييس سازمان انرژی اتمی افزود: علاوه بر اين مسايل اقتصادی آمريکا و روی کار آمدن اوباما و تلاش وی برای باقی گذاشتن نامی از خود در تاريخ آمريکا باعث شده تا آمريکا به سمت تعامل با ايران بيايد. با گشايش در کارها و کاهش تحريم ها و فشارها به زودی گروه بزرگی از تجار فرانسوی به ايران خواهند آمد که اتفاق مهمی است . بنابراين اگر آنها حرفی می زنند بايد آن را برای مصرف داخلی شان بدانيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016