دوشنبه 30 دی 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعدام های مخفيانه زندانيان عرب اهوازی را در ايران متوقف کنيد، بيانيه ۱۳ نهاد مدافع حقوق بشر

نگرانيها از سرنوشت و وضعيت دو زندانی عرب اهوازی محکوم به اعدام که از روز ١٦ آذر١٣٩٢ از زندان کارون به مکان نامعلومی انتقال داده شده اند بيشتر شده‌ و با توضيحات ضد و نقيضی که‌ مقامات قضايی به خانواده آنان داده اند که حکم اعدام آنها اجرا شده، يا اينکه آنها برای بازجويی های بيشتر به بازداشتگاه وزارت اطلاعات منتقل شدهاند، باعث سردرگمی خانواده ها شده است.

هاشم شعبانی و هادی راشدی، هر دوساکن رامشير (خلفيه)، معلم و از موسسين الحوار که يک سازمان غيردولتی فرهنگی (سال ٢٠١٠ تاسيس شده) هستند. آنها جزء گروه پنج نفرهای هستند که در شعبه‌ ٢ دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده بودند. ساير اعضای گروه محمدعلی عموری نژاد، جابر آلبوشوکه و مختار آلبوشوکه هستند که همه به اتهام محاربه با خدا، مفسد فی الارض و تبليغ عليه‌ نظام و اقدام عليه‌ امنيت ملی به اعدام محکوم شدهاند. پيشتر پنج گزارشگر سازمان ملل متحد بطور علنی از دولت ايران خواسته بودند که اعدام اين پنج فعال عرب اهوازی را متوقف کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در دو سال گذشته‌ حداقل دو بار احکام اعدام فعالان سياسی و فرهنگی عرب در مکانهايی نامعلوم و بدون اطلاع وکلا و خانواده های قربانبان اجرا شده‌ است. در هر دو مورد اعدامها به صورت گروهی و مخفيانه انجام شده است. پس از ماهها نگرانی از سرنوشت اين زندانيان، مسئولان قضايی يا افراد نزديک به آنها که تحت عنوان دلال و واسطه کار می کنند، خانواده های قربانيان را از وقوع اعدام مطلع کرده اند.

مقامات قضايی براساس قوانين ايران و به خصوص آيين‌نامه نحوه اجرای احکام اعدام‌، رجم‌، صلب‌، قطع يا نقص عضو، موظفند ٤٨ ساعت قبل از اجرای حکم اعدام، به وکيل فرد محکوم خبر دهند. همچنين فرد محکوم به اعدام حق دارد با اشخاصی که می خواهد، به عنوان آخرين ملاقات، ديدار کند. هيچيک از اين قوانين، در مورد زندانيان عرب اهوازی اجرا نشده است.

عبدالرحمن حيدريان٬ عباس حيدريان، طاها حيدريان، علی شريفی از اهالی منطقه ملاشيه اهواز در ٢٩ خرداد ١٣٩١ از زندان کارون منتقل و در مکانی نامعلوم اعدام شدند. باگذشت بيش از ١٨ ماه ازاعدام آنها تا کنون تنها به‌ يکی از خانواده‌ها خبر اعدام داده شده و هنوز محل دفن پيکرها به هيچيک از خانواده ها اطلاع داده نشده است.

چهار فعال عرب اهل شادگان (فلاحيه) به نامهای غازی عباسی، عبدالرضا امير خنافره، عبد الامير مجدمی، جاسم مقدم پناه نيز در ١٣ آبان ١٣٩٢ از زندان کارون به مکان نامعلومی انتقال داده شدند. باوجود شواهد قوی و حتی اعلام شفاهی مسئولان زندان مبنی بر اجرای حکم اعدام فعالان شهر شادگان(فلاحيه)، جمهوری اسلامی ايران و مقامات قضايی از تائيد خبراجرای حکم آنها طفره رفته وبا بيان اظهارات ضد و نقيض از تحويل پيکرهای قربانيان ياد شده به خانواده ها خودداری کرده اند.

ما نهادهای امضا کننده اين بيانیە، بی خبری خانوادههای قربانيان ازسرنوشت نزديکانشان و عدم تحويل پيکر آنان و آزار و اذيت خانواده های زندانيان را محکوم می کنيم. نقض حق آنها در دانستن حقيقت، منع مراسم تدفين و عزاداری مخالف تعهدات بين المللی جمهوری اسلامی ايران، مندرج در مواد ٧ و ٩ ميثاق بين المللی حقوق مدنی-سياسی است که ايران امضا نموده است.

ازهمە نهادهای بين المللی، مدافعين حقوق بشری و جامعه‌ جهانی می خواهيم کە برای وادار کردن جمهوری اسلامی ايران به توقف اعدام های مخفيانه فعالان عرب اهوازی از هيچ اقدامی فروگذاری نکنند. ما همچنين از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست می کنيم تا با صدور قطعنامەای به اعدام های دسته جمعی و مخفيانه گروه‌های اتنيکی و اقليتهای مذهبی که‌ در چند ماه‌‌ اخير در ايران شدت گرفته‌ است، واکنش لازم نشان دهد

۱. سازمان حقوق بشر ايران
۲. عدالت برای ايران
۳. مرکز اسناد حقوق بشر ايران
۴. بنياد عبدالرحمن برومند
۵. گروه‌ حقوق بشر بلوچستان
۶. جمعيت حقوق بشر کردستان ايران ژنو
۷. کانون مبارزه با نژادپرستی و عرب ستيزی در ايران
۸. سازمان اروپايی - احوازی حقوق بشر
۹. سازمان حقوق بشر اهواز
۱۰. مرکز حاميان حقوق بشر
۱۱. انجمن حمايت از زندانيان سياسی آذربايجان در ايران
۱۲. عرصه سوم
۱۳. اتحاد برای ايران


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016