شنبه 12 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: در برخی از زمينه‌ها وضعيت بسيار دشواری داريم

ايسنا - رييس جمهوری چهارشنبه شب در نشست مشترک دولت و مجلس که به ميزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با تشريح وضعيت کشور در حوزه‌های مختلف و اعلام اين که،در برخی از زمينه ها وضعيت بسيار دشواری داريم ،تاکيد کرد که در اين شرايط چاره‌ای نداريم جز اينکه مرحله دوم يارانه‌ها را شروع کنيم .

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،‌متن کامل سخنان حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحانی به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين و صلی الله علی سيدنا و نبينا محمد و آله الطاهرين و صحبه المنتجبين

محضر همه نمايندگان محترم قرار گرفتن در آستانه ايام مبارک فجر انقلاب اسلامی را تبريک عرض می کنم و تشکر می کنم از نمايندگان محترم مجلس در کميسيون‌ها وکميسيون تلفيق که تلاش کردند و زحمت کشيدند و بودجه را به صحن علنی و کليات آن را به تصويب رساندند. ان شاالله قبل از ۲۲ بهمن کار بودجه با همت و تلاش شما پايان بپذيرد و بتوانيم آيين نامه های مربوطه را برای بودجه قبل از شروع سال جديد تدوين و تصويب کنيم.

در طول ماه‌های گذشته در دولت جديد، اقداماتی در زمينه مسائل اقتصادی ، فرهنگی، سياست داخلی ، سياست خارجی و ساير امور

انجام شد و با هدايت مقام معظم رهبری و حمايت نمايندگان محترم و ملت شريف ايران، به حمدالله قدم‌هايی را برای تامين منافع ملی برداشته‌ايم.

اينکه دوستان می گويند اين کشور،آن کشور، يا آمريکا چه می گويد و چگونه سخن می گويد؟ فريادها و عصبانيت آنها نشان از قدم‌های موفق ملت ايران دارد. چه در صحنه سازمان ملل متحد که يک مجمع بزرگ سياسی جهانی است ، چه در مجمع اقتصاد جهانی که مرکزی اقتصادی است، اثرات حضور و نقش ايران از اينجا ظاهر می شود که بلافاصله بعد از اقدامات‌ ايران، رژيم صهيونيستی و مقامات آمريکايی فرياد می زنند و فريادها نشانِ موفقيت‌های ماست. نياز نداريم زياد حرف بزنيم. راه و مسيرما و موفقيت ملت ايران روشن است . اينکه اين همه کمپانی و بسياری از مديران شرکت‌های بزرگ بين المللی به دعوت ايران حضور پيدا می کنند و سخنان نمايندگان اين ملت را می شنوند و به صراحت اعلام می کنند که می خواهند در زمينه اقتصاد ايران حضور پيدا و سرمايه گذاری کنند ، نشانه اين است که آن حماسه سياسی که به دست مردم آفريده شد، ان شاالله و به حول و قوه الهی حماسه اقتصادی هم به دست ملت بزرگ ايران آفريده خواهد شد.

البته سخنان فراوانی دارم که در محضر شما عرض کنم، منتهی وقت محدود است و بيشتر در عرايض امشب می خواهم به اوضاع خاص کشور اشاره کنم و اقداماتی که به آن نياز داريم، به ويژه در بحث رايانه ها. اوضاع کشور حساس است‎، حساسيت به اين معنا که تعدد مشکلات و ابعاد مشکلات که خود شماها هم امشب و در نامه ها و نطق هايتان بيان می کنيد، فراوان است و جايی برای خطا وجود ندارد و راهکارهای انتخاباتی و انتخابی ما برای حل مشکلات بايد آنچنان باشد که اين راهکارها هم‌افزايی داشته باشد تا بتوانيم مشکلات را حل و فصل کنيم.

در برخی از زمينه ها وضعيت بسيار دشواری داريم. اگر تعبير کنم که در مرز بحرانيم، شايد اغراق نباشد. بحران به معنای سراسيمگی نيست، بحران به اين معنا نيست که ملت ايران يا دولت ايران مستاصل شده باشد. معنای بحران اين است که بايد از تمام ظرفيت‌ برای حل مشکل در زمان مناسب استفاده کنيم.

اگر بگويم در زمينه محيط زيست، در بخش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ نظير تهران، اصفهان، اراک مشهد، تبريز، اهواز و امثال اينها به بحران رسيده ايم، درست است. اين شرايطی است که مردم در هوای آلوده تنفس می‌کنند. نکند کم کم ديدنِ آسمانِ آبی برای مردم تهران تبديل به خاطره شود. مبادا دست روی دست بگذاريم و فردا ديدن آسمان آبی در کلان‌شهرها برای فرزندان امروز رويا شود. ما نمی توانيم در اين وضعيت، در خصوص مساله آلودگی هوا دست روی دست بگذاريم. شدت استفاده از انرژی قابل قبول نيست. متوسط مصرف سرانه انرژی در ايران دو برابر مصرف جهانی است. اگر در کشورهای ديگر برای دو برابر شدن مصرف انرژی ۴۵ سال زمان می برد، در ايران با ۱۲ سال، مصرف انرژی ما دو برابر می شود. اين معنايش اين است که نمی توانيم سرمايه ملی را تبديل به دود و سم کنيم.

در تهران طی ۱۰ ماهه امسال طبق آمار، صدها نفر به خاطر آلودگی هوا در بيمارستان بستری شده‌اند. شايد صدها، عدد درستی نباشد و بلکه هزارها و تعداد زيادی از مردم در سايه همين مسموميت ها جان باختند.

بخشی از مساله محيط زيست مصرف بی رويه انرژی است و يک سمت آن اصلاح نشدن صنعت در بخش‌های مختلف و بخش ديگر آن مشکل آب است. همه اينها دست به دست هم داده اند معضل ما تنها بحث زيست محيطی نيست. در زمينه انرژی ،گاز، نفت و برق هم دچار مشکل هستيم . اين برای کشور قابل قبول است که بزرگترين کشور دنيا از نظر منابع برای گاز دچار مشکل شود و دلهره قطعی گاز را در زمستان داشته باشيم؟ قابل قبول است که در زمان مصرف بالای گاز و انرژی ناچار شويم گاز نيروگاه ها را قطع کنيم؟ در شرايط آلوده، هوا را آلوده تر کنيم؟ اگر اقدامات فوری چند ماهه دولت نبود، در زمستان سال آينده صد درصد با قطعی گاز مواجه می شديم.

اميدوارم با ادامه سرمايه گذاری و تلاشی که در اين بخش انجام می گيرد، بتوانيم از مشکل عبور کنيم.

در زمينه برق، وزير نيرو اعلام کرده که در اوضاع فعلی، سال آينده با قطعی برق مواجه خواهيم بود. برای اينکه اين مشکل را حل کنيم سهم منابع يارانه‌ای را از بخش برق برداشتيم. در تبصره ای که ارائه و در تصميمی هم که اتخاذ شد، مشخص است اوضاع ما وضعيت مناسبی نيست. حالا می گويم اشکال از کجاها نشات گرفته است .

در زمينه آب ،حتی آب آشاميدنی، اگر قدم های جدی برنداريم و سرمايه گذاری کافی نکنيم ، با بحران مواجه می شويم. تنها بحث زيست محيطی، انرژی و آب نيست، آن روزی که سرزمين ما در اشغال دشمن بود و ديگران چکمه روی زمين ما گذاشته بودند، آزادی سرزمين ما وظيفه بزرگ دينی ، ملی و انقلابی ما بود. همه تلاش ما برای اين بود که کشور و سرزمين ما از اشغال ديگران آزاد شود. اين حق و درست بود. غيرت ملی ما و وظيفه ملی ما بود . از شما می پرسم، اگر يک وجب زمين ما را ديگران گرفته باشند، اين وهن ملت است، اما اگر منابع مشترک ما را همسايگان ببرند و ما تماشا کنيم، اين وهن ملت نيست؟ سرمايه مشترک نفت و سرمايه مشترک گاز ما در اختيار ديگران قرار گرفته است، آيا ما می توانيم در اين زمينه ها فقط نظاره‌گر باشيم؟

در زمينه سلامت شايد کلمه بحران درست نباشد، اما شرايط بسيار دشوار مردم تا نزديکی های مرز بحران است و اين به ما هشدار می دهد که بايد در زمينه‌ دشواری‌های کشور و بحران هايی که به آنها نزديک شده ايم يا به زودی به آن‌ها می رسيم فکری انديشيده باشيم.

کار دولت و مجلس اين است که مشکلات را به گونه ای ببينيم، برنامه ريزی کنيم و منابع را به گونه ای مجهز کنيم که با بحران های احتمالی آينده مواجه نشويم. بسياری از دوستان تلفنی، حضوری و با نامه به من گفته اند، وارد مرحله دوم يارانه ها نشويم، همه آنها از روی دلسوزی حرف می زنند و در اين باره هم نوشته‌اند. آيا ما می توانيم به خاطر حيثيت فردی مان يا يک جمع کوچکمان آينده ملت را فدا کنيم؟ ما می توانيم دست روی دست بگذاريم با اين شرايطی که امروز با آن مواجه هستيم. البته می دانم شرايط کشور يک حرکت سريع فوری و دفعی را ايجاب نمی کند. بعضی از نمايندگان مجلس، بعضی از صاحب نظران مجلس به من نامه نوشتند وگفتند الان موقع اجرای مرحله دوم هدفمندی يارانه ها نيست. از روی دلسوزی هم نوشتند. نوشتند اوضاع ما شرايط رکود و تورم است و وقت اين کار نيست. بله شرايط ما شرايط رکود بی سابقه است. ما هشت فصل را به طور مداوم با رکود و رشد منفی و سال گذشته با رشد منهای ۵.۸ مواجه شديم. شرايط رکود ما در بخش ها و آمار، گاهی تکان دهنده است. می دانيد در بخش صنعت، سال گذشته يعنی سال ۹۱، رشد ما منهای ۴۴ و سرمايه گذاری در بخش صنعت و اشتغال در بخش صنعت، منهای ۳۷ بوده است .اين آمار به ما نشان می دهد که اوضاع رکود ما در چه وضعيتی است. شما می دانيد آغاز کار اين دولت با شرايط تورم همراه بوده است. تورم بالای ۴۰ بوده و همه تلاش اين دولت بر اين بوده که امسال اين رقم را به ۳۵ برساند. اميدوارم با اين حرکت‌ها به رغم اينکه معمولا آخر سال مشکلات ويژه ای هم در تورم است، ان شا‌الله تورم را به نقطه‌ای برسانيم که مدنظر ما بوده و سال آينده هم تصميم دولت بر اين است که تورم به ۲۵درصد کاهش يابد. در شرايط رکود و تورم از آن طرف با وجود بحران های مختلف چه بايد کرد؟ از آن طرف در بحث يارانه می دانيد کل درآمد يارانه حدود ۳۰ هزار ميليارد در سال و پرداختی برای خانوار ، ۴۲ هزار ميليارد است ،يعنی هر ماه با کسری مواجه هستيم .

شرايط يارانه به گونه‌ای اجرا شده که بسياری از بنگاه ها و به ويژه شرکت‌های مربوط به برق و انرژی با مشکل عدم سرمايه گذاری ضروری مواجه شده‌اند. در صنعت برق وضع ما به گونه ای است که نيروگاه ها درآمد لازم برای تعمير اساسی نداشته‌اند و اين يکی از مشکلاتی است که سال آينده با آن مواجه خواهيم بود. شرايطی که پول جمع کرديم فقط به خانوارها پرداخت کرديم و آن هم به صورت مساوی بين همه و بسياری از بنگاه ها با مشکل جدی مواجه شدند.

در اين شرايط چاره ای نداريم جز اينکه مرحله دوم يارانه‌ها را شروع کنيم. شما می دانيد که بحث يارانه از دولت سازندگی مطرح بوده و نمايندگان مجلس آن زمان در دوره اول و دوم يادشان هست که چند بار بحث شد و دولت می خواست همين هدفمندی را اجرا کند و مجلس با آن مخالف بود. البته مجلس هم روی شرايط اجتماعی مخالفت می کرد. به هر حال يا دولت يا مجلس يا هر دو آنقدر در فراز و نشيب بوده تا به هر حال در هدفمندی يارانه ها به يک اجماع نظر رسيدند . حالا چکار کنيم. ميانه راه رهايش کنيم؟ چيزی که همه اجماع کرديم، ادامه دهيم؟ در شرايط فعلی رکود و تورم چه کار کنيم؟ وارد مرحله دوم نشويم؟ وارد مرحله دوم بشويم ؟ ما در بحث های مختلف در دولت به اين نتيجه رسيديم که چاره ای جز ورود به مرحله دوم نيست اما به خاطر شرايط تورم و رکود بايد با يک شيب مناسب وارد شويم. از طرفی وضع دهک ها؛ دهک اول و دوم حتی دهک سوم و چهارم، مخصوصا دهک اول از لحاظ معيشتی، امنيت غذايی، و سلامت واقعا شرايطی است که تحمل بسيار بسيار سخت است. ناچاريم فکر ويژه ای را برای دهک های پايين داشته باشيم، دهک های بالا هميشه از يارانه بيشتر انرژی - حتی در اين زمان هدفمندی يارانه چون تا قيمت واقعی هنوز خيلی فاصله داريم - استفاده کردند و دهک های پايين استفاده شان بسيار ناچيز بوده است. در اين شرايط معتقديم نحوه اجرای هدفمندی يارانه بايد به گونه‌ای باشد که بيشتر به ياری نيازمندها بپردازيم، دهک های اول و دوم و متوسط. اما شناسايی اين مساله با کارگروه های مختلف کار آسانی نيست . تلاش دولت بر اين است که با حداقل خطا مخصوصا در زمينه نيازمندها و همچنين حداقل خطا نسبت به آنهايی که نياز به يارانه ندارند، بتواند وارد عمل شود. دولت در شرايط فعلی احساس می کند که برای پرداخت يارانه ناچار هست به مسائل ديگر غير يارانه نقدی بپردازد. در سال های گذشته در زمينه اجرای يارانه تقريبا کل منابع درآمدی در اين زمينه به اضافه منابع ديگر فقط برای دادن يارانه نقدی به طور مساوی به خانوارها صرف شده است ،حالا بگذريم از اين که ما پرداخت يارانه‌مان بيشتر از کل جمعيت کشور است و اين جای بحث دارد.

مرکز آمار به ما می گويد فوتی‌ها همچنان دارند يارانه می گيرند، يعنی در آن دنيا هستند و ان شالله در بهشت خدا متنعم هستند از يارانه هم متنعم. اين برای کشور مشکل است .حالا پيش بينی خوبی در اين تبصره شد و در کميسيون تلفيق جريمه‌ای در نظر گرفته شد برای آنهايی که در اظهاراتشان خدای ناکرده صادق نباشند، اين شرايطی است که امروز با آن مواجه هستيم. معتقديم در زمينه يارانه قانون را بايد اجرا کنيم. اشکال اين بوده که در طول اين چند سال که هدفمندی يارانه عملياتی شده بخش هايی از قانون مورد توجه قرار نگرفته است. معتقديم قانون بايد اجرا شود. اين دولت تلاشش بر اين است. البته شما هم نظارت کنيد. وظيفه شماست. هم مردم و هم مجلس نظارت کند. اما تلاش دولت اين است که به قانون پايبند باشد وتخلف نکند، حتی اگر موردی است و دولت به قانونی اشکال دارد به نظر ما حق ندارد قانون را اجرا نکند. اما می تواند لايحه اصلاحی تقديم مجلس کند، می تواند با نمايندگان صحبت کند. به هر حال شماها همهتان دلسوز هستيد ، همه شما نماينده مردم هستيد و می خواهيد کشور و ملت در آينده اوضاع بهتری داشته باشد.

ما در زمينه توليد، معتقديم بخشی از يارانه بايد در زمينه توليد مصرف شود . البته اين معنايش اين نيست که ما به بخش توليد يارانه نقدی پرداخت کنيم . يارانه نقدی شايد يک موارد ضروری محدود باشد ، بخش توليد ما نياز به سرمايه در گردش نيازدارد. ما بايد به بانک ها کمک کنيم تا بتوانند سرمايه لازم را برای بخش صنعت فراهم کنند. يارانه به بخش توليد يعنی آماده کردن زمينه برای تسهيلات يا حتی يارانه برای بخشی از سود تسهيلات برای اينکه صنعت بتواند در مسير درست حرکت کرده و فضای کسب و کار بهبود پيدا کند.

در زمينه کشاورزی معتقديم فضا بهبود پيدا کند. بهبود فضا اين است که دولت محصولات کشاورزی را تضمين کند و در بعضی موارد يارانه پرداخت کند. ما هم در صنعت ، هم در کشاورزی و هم در بخش انرژی و هم در بخش برق، گاز نيازمند هستيم که يارانه متناسب با آنها را پرداخت کنيم تا شرايط به يک شرايط مناسب برسد.

در زمينه سلامت ناچاريم مخصوصاً به خانواده های نيازمند کمک کنيم؛ سهم مردم در بخش سلامت سهم عادلانهای نيست؛ بر مردم فشار وارد می شود. با محاسبه ای که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کرده در دهک های با درآمد پايين حدود ۵ ميليون نفر بيمه درمانی نيستند که بايد در کل اينها آماری که به ما ارائه شده می گويند که ۱۲ تا ۱۳ميليون بيمه درمانی نيستند. تصميم بر اين است که ما قدم به قدم وارد شويم. البته اول نسبت به آنهايی که نياز بيشتر دارند. اين دولت ان‌شالله مصمم است در طول سال آينده و سال های بعد قدم به قدم تمام مردم بيمه درمانی شوند و شرايط لازم را برای اين کار فراهم کند و سهم آنها دهک هايی که درآمد پايين دارند در بخش درمان سهم آنها کاهش پيدا کند. دهک هايی که با درآمد پايين هستند دچار مشکل فراوان، مخصوصاً در زمينه درمان های گران قيمت، عمل جراحی برای آنها کمرشکن خواهد بود؛ دولت می خواهد بخشی از يارانه را به بخش سلامت اختصاص دهد، در عين حال خانوارهای ما از نظر شرايط زندگی، معيشت و فشاری که بر آنها وارد شده ناچاريم برای حامل های مختلف انرژی نرخ های مختلف را مدنظر قرار بدهيم. در مجموع شما می دانيد به طور متوسط قيمت حامل های انرژی در کشور نسبت به فوب خليج فارسی که مدنظر است يک هفتم است ؛ در بعضی از موارد گاهی يک دهم نسبت به کشورهای همسايه و گاهی خيلی بيشتر.

ما در بعضی از بخش ها ناچاريم شيب را بسيار ملايم کنيم؛ قيمت برق و گاز برای خانوارها و در زمينه مصرف انرژی خانوارها شيب را بايد نرم کنيم. مخصوصاً نسبت به آنهايی که درآمد پايين دارند. برنامه ريزی به گونه ای است که تقريباً خانواده های کم درآمد يا هزينه اضافه‌ای پرداخت نمی کنند يا آنقدر ناچيز است که قابل ذکر نيست و در کل سهم خانوارها در اين زمينه جوری طراحی شده که شيب مناسب باشد.

در زمينه صنعت به خاطر شرايط رکودی که داريم، قيمت انرژی به گونه ای در نظر گرفته شده که با يک شيب نرم قابل تحمل که آثار چندانی در بخش رکود نگذارد حرکت می کنيم؛ در زمينه نفتِ گاز و گازوئيل چون تاثيرش بر حمل و نقل و ساير کالاها زياد است شيب نسبتاً متناسب و نرم خواهد بود اما در بنزين مقداری شيب تندتر خواهد بود؛ هم به خاطر آلودگی و هم به خاطر اينکه اثراتش در توليد خيلی زياد نيست. بنابراين در بخش های مخلتف با توجه به شرايط زندگی مردم و با توجه به توليد (يعنی هم تورم مدنظر بوده هم رکود) به تناسب، اينها مدنظر قرار گرفته شده تا بتوانيم مرحله دوم را بدون فشار زياد بر مردم پيش و جلو برويم؛ اما اگر بنا باشد يک بار حامل های انرژی را ببريم بالا و رهايش کنيم و بعد سال بعد بگوييم انتخابات مجلس نزديک است، بعدش بگوييم انتخابات رياست جمهوری نزديک است دچار همين مشکلی می شويم که الان با آن مواجه هستيم؛ شما ببينيد به خاطر اينکه در مرحله اول يارانه ها از طرفی همزمان با بالا بردن قيمت حاملهای انرژی مباحث مربوط به پولی و بانکی و ارزی مدنظر قرار نگرفت، بعد از يک مدتی تقريباً آثاری که برای هدفمندی يارانه ها بود خنثی شد. بايد در بحث هدفمندی يارانه‌ها با يک شيب متناسب، سالانه حرکت کنيم؛ يا بايد دفعی اين کار را بکنيم که شرايط تورم و رکود به ما اين اجازه را نمی دهد يا بايد يک سال اين کار را بکنيم و بعد رها کنيم که معنی اش اين است که به آن هدفمندی يارانه‌هايی که مدنظر و مطلوب بوده نمی رسيم؛ البته آن زمانی که مجلس در نظر گرفته، شايد با آن زمان الان چون در اين چند سال حرکتی نشده باز هم مشکل باشد اما بايد در حد توان مان برای اجرا حرکت کنيم.

از طرفی چون وضع معيشت مردم و امنيت غذايی مردم در دهک های کم درآمد مطلوب نيست معتقديم بايد سبد کالايی هم برای مردم، مخصوصا برای اقشار کم درآمد مدنظر قرار بدهيم.به هر حال شما کمک کنيد. در همه زمينه ها بايد همه حرکتهايمان با کمک شما باشد.

در بحث يارانه اهداف را کم کم فراموش کرديم يعنی به جای اينکه شدت انرژی مدنظر باشد و بحث انرژی به عنوان اصل قرار بگيرد، پرداخت پول به مردم اصل شد. البته جوری عمل شد مثل اينکه اين يارانه و اين پول نقد بايد تا قيامت پرداخت شود؛ به هر حال اين يارانه برای يک دورانی است، ۲سال ، ۵ سال، ۶ يا ۱۰ سال است؛ ما بايد مردممان را قدم به قدم توانمند کنيم که روی پای خودشان بايستند. يارانه را بايد کم کم هدايت کنيم به سمت توليد واشتغال تا بتوانيم معضلات مردم را حل کنيم. در اين راستا نيازمنديم که به همديگر کمک کنيم. اين که گفته بشود حامل انرژی را دولت گران کرد، مجلس گران کرد؛ همه در يک کشتی نشسته‌ايم و هيچ فرقی نمی کند؛ مجلس هم برای مردم است و دولت هم برای مردم است. همه هدفی واحد را دنبال می کنيم. همه بايد دست به دست هم بدهيم. هيچ فرقی نمی کند شما همه بار را بيندازيد روی دوش رييس جمهور؛ اشکال ندارد؛ بايد بتوانيم با کمک هم کار را درست انجام دهيم و کشور را پيش ببريم و از معضلات فاصله بگيريم و عزت مردم را حفظ کنيم؛ نمی خواهم وارد بعضی از بحث ها بشوم؛ امروز ملت ايران دارای عزت و عظمت در افکار عمومی دنياست. امروز بدخواهانی که فکر می کردند با ادامه تحريم ها (که البته تحريم ها ظالمانه، غيرقانونی و غلط بود و من در همين سفر داووس به يک مقام بلند پايه اروپايی گفتم کار شما خلاف حقوق بشر بود) آنها فکر می کردند می توانند قدم به قدم از توسعه اين مردم بکاهند؛ اتکای ما بايد به داخل باشد، البته اتکای ما اول به خدا و بعد هم به ملت و به مردم است؛ اما در دنيای امروز اگر می خواهيم در زمينه فناوری و رشد و در زمينه علم و دانش از کشورهای منطقه که چشم انداز به ما می گويد پيشی بگيريم، نمی توانيم دروازده های کشور را ببنديم. دشمن اين را می خواهد. دشمن می خواهد دروازه ها را ببندد. به خاطر ملت مان تعامل با دنيا می خواهيم؛ ما در برابر ديگران لبخند می زنيم تا لبخند بر لبان ملت مان بنشيند. ما عاشق هيچ کسی نيستيم. بلکه عاشق کشور خودمان هستيم و می خواهيم اين کشور در بالاترين مدار رشد و توسعه باشد؛ ما جمهوری اسلامی هستيم؛ در اين کشور با پرچمی که امام به اهتزاز درآورد، افتخار می کنيم که تحت لوای قرآن و دموکراسی و مردم سالاری حرکت می کنيم و آن پرچم امروز هم به دست جانشين صالح آن امام، مقام معظم رهبری در اهتزاز است. ما بايد به گونه ای باشيم که مردم ما احساس رنج کمتری کنند؛ البته به هيچ عنوان نخواهيم گذاشت حقوق و منافع مان خدشه دار شود.اما بايد کشور در مسير توسعه قرار بگيرد، می شود خدای ناکرده ما عقب بمانيم همسايگان و ديگران رشد کنند و بعد عده ای بگويند ناکارآمدی؟

ناکارآمدیِ بنده و امثال من که اشکالی ندارد و مهم نيست؛ خدای ناکرده روزی نگويند اين نظام ناکارآمد است. اگر نتوانيم هوای سياه تهران را حل کنيم يعنی ناکارآمدی ما؛ اگر نتوانيم آسمان آبی را به تهران برگردانيم يعنی ناکارايی ما؛ اگر نتوانيم آب خوردن را برای همه مردم آماده کنيم يعنی ناکارآيی ما؛ اگر در زمينه صنعت و کشاورزی نتوانيم رشد کنيم يعنی ناکارايی ما، همه ما، دولت و مجلس فرق نمی کند؛ دولت جدا از مجلس نيست. من از نمايندگان مردم نه تنها حمايت می خواهم که نظارت هم می‌خواهم؛ شما دولت را حمايت ونظارت کنيد؛ اين کار شماست و انجام دهيد؛ اگر دولت اشتباه و خطا می کند شما بايد با نظارت‌تان نگذاريد خطا ادامه پيدا کند؛ قرار نيست ما فردا بگوييم که مجلس چرا اين کار را کرد؟ مجلس چرا آن کار را کرد؟ قانون اساسی چارچوب‌ همه ما را تعيين کرده و همه ما بايد به قانون اساسی عمل کنيم و يکی از وظايفی که قانون اساسی بر دوش رييس جمهوری گذاشته مسئوليت اجرای قانون اساسی است؛ بنابراين معيار و هدف ما روشن است و همه تا امروز دست به دست هم داديم.

از شما نمايندگان مردم، نمايندگان ملت، هيات رييسه محترم، رياست محترم مجلس شورای اسلامی تشکر می کنم، سپاسگزارم؛ هر چه ما به هم نزديک تر بشويم مردم خوشحال‌تر می شوند؛ خدای ناکرده اگر روزی مردم حس کنند که دولت از مجلس فاصله گرفته و مجلس از دولت فاصله گرفته همه مان ضرر می کنيم و مردم ما نگران خواهند بود.

به اميد هماهنگی بيشتر، همدلی بيشتر، اتحاد،تلاش و خدمت بيشتر به مردم عزيز کشورمان

والسلام عليکم و رحمت الله و برکاته


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016