دوشنبه 14 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کارگران بازداشتی معدن چادرملو آزاد شدند

• رئيس نهاد صنفی کارگران پيمانی چادرملو از خاتمه تحصن و بازگشت به کار ۲ هزار کارگر معدن چادرملو که امروز نيز همچون روزهای گذشته دست از کار کشيده بودند، همزمان با آزادی کارگران خبر داد.

از مجموع ۲۸ کارگر بازداشتی معدن چادرملو که به تدريج از روز چهارشنبه (۹ بهمن‌ماه) تا شنبه به پليس امنيت اردکان احضار و سپس بازداشت شده بودند، عصر امروز (۱۴ بهمن) ۲۷ نفر آزاد شدند اما دبير انجمن صنفی کارگران پيمانی اين معدن که کارگران در اعتراض به اخراج او دست از کار کشيده بودند، همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

«حسين جنائی» رئيس انجمن‌ صنفی کارگران اين معدن که عصر امروز آزاد شده است به خبرنگار ايلنا گفت: تمامی کارگران بازداشتی به جز آقای بهرام حسنی‌نژاد (دبير انجمن صنفی کارگران) در زندان مرکزی اردکان نگهداری می‌شدند اما آقای حسنی‌نژاد به طور جداگانه در زندان يزد نگهداری می‌شود و به کارگران وعده داده شده است که او نيز فردا (سه‌شنبه ۱۵ بهمن) آزاد خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس نهاد صنفی کارگران پيمانی چادرملو همچنين از از خاتمه تحصن و بازگشت به کار ۲ هزار کارگر معدن چادرملو که امروز نيز همچون روزهای گذشته دست از کار کشيده بودند، همزمان با آزادی کارگران و وعده آزادی حسنی نژاد خبر داد.

پيشينه اعتراض کارگران چادرملو

در تاريخ ۶ آذر ماه سال جاری، ۸۰۰ کارگر معدن چادرملو در اعتراض به آنچه دستمزدهای ناعادلانه می‌خواندند و همچنين اخراج آقای حسنی‌نژاد، دبير نهاد کارگری اين معدن (انجمن صنفی کارگران شرکت پيمانکاری آسفالت طوس) بيش از يک ساعت دست از کار کشيده و تجمع کردند.

شورای تامين اردکان در واکنش به اين اعتراض در تاريخ ۱۱ آذر ماه تشکيل جلسه داد و با حضور نمايندگان کارگران و مديران شرکت پيمانکاری آسفالت طوس، خواسته‌های صنفی کارگران را بررسی کرد.

مطالبات صنفی کارگران مبنی بر پيروی شرکت آسفالت طوس (پيمانکار نيروی انسانی معدن چادرملو) از طرح طبقه بندی مشاغل شرکت سنگ آهن چادرملو (پيمان دهنده) و لحاظ پاداش توليد در محاسبه حق بيمه‌شان در ‌‌‌نهايت توسط شورای تامين اردکان پذيرفته شد.

در نهايت، طرح طبقه بندی مشاغل در شرکت آسفالت طوس اجرا شد اما از پاداش توليد کارگران کاسته شد تا دستمزد آنان تغييری نيابد. همچنين گفته شد که لحاظ پاداش توليد در محاسبه حق بيمه‌ کارگران در دست بررسی است و در ماه های آينده اجرايی می شود.

در جلسه شورای تامين مقرر شده بود دبير انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس در تاريخ ۱۴ آذر ماه برای بررسی صدور حکم بازگشت به کارش با فرماندار اردکان ملاقات کند که در اين جلسه ضمن مخالفت با مطالبه بازگشت به کار نماينده صنفی کارگران، بازگشت وی به تصميم شورای تامين موکول شد. مخالفتی که به ادامه اعتراضات کارگران در روزهای بعد منجر شد.

در روزهای ۱۵، ۱۶ و ۱۷ آذر ماه،حدود ۲ هزار کارگر معدن چادر ملو در اعتراض به تغيير نکردن وضعيت آقای حسنی‌نژاد در تمام شيفت‌ها دست از کار کشيدند.

کارگران معترض معتقد بودند حکم اخراج آقای حسنی‌نژاد بر خلاف ماده ۲۵ و ۲۷ قانون کار صادر شده است و ارتباطی با شورای تامين ندارد.

ماده ۲۵ قانون کار صراحت دارد هيچ يک از طرفين (کارگر و کارفرما) به تنهايی حق فسخ قرارداد موقت را ندارند. ماده ۲۷ قانون کار نيز، اخراج کارگر را به نظر مثبت نهاد صنفی کارگاه مربوطه منوط کرده است.

گفتنی است قرارداد آقای حسنی‌نژاد تا ۲۹ اسفند سال جاری اعتبار دارد که کارفرما به صورت يک جانبه اين قرارداد را فسخ کرده است.

همچنين برای صدور حکم اخراج آقای حسنی‌نژاد از انجمن صنفی کارگران شرکت آسفالت طوس (که تنها نهاد صنفی اين شرکت پيمانکاری است) نظرخواهی نشده است.

کارگران معدن چادرملو در ‌‌نهايت با وعده مسئولان اداره کار اردکان به نمايندگان کارگران مبنی بر بررسی خارج از نوبت موضوع اخراج نماينده صنفی شان، و همچنين تعيين ساز و کار بررسی و تحقق ساير مطالبات صنفی از تاريخ ۱۸ آذر ماه با توقف موقت اعتراضات صنفی شان مجددا به کار خود بازگشتند.

حکم اخراج آقای حسنی‌نژاد نهايتا در تاريخ ۶ بهمن ماه از سوی هيات تشخيص اداره کار شهرستان اردکان تاييد شد که به آغاز دور جديد اعتراضات صنفی کارگران از روز سه شنبه هفته گذشته (۸ بهمن ماه) منجر شده است. اعتراضاتی که تا به امروز ادامه دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016