چهارشنبه 16 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتراض يک وکيل و يک فعال حقوق کارگری به "خلاف امنيت ملی" خواندن اعتراضات اخير کارگری

کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران - در حاليکه سخنگوی قوه قضاييه روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه در کنفرانس خبری خود گفت بازداشت ۲۸ کارگر معدن چادرملو يزد قانونی نيست و اعتراضات آنها را خلاف نظم عمومی و امنيت ملی دانست، قاسم شعله سعدی، حقوقدان، با انتقاد از سخنان غلامحسين محسنی اژه ای به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت که «ماده ای در قانون اساسی و قانون کار دولت ايران وجود ندارد که طبق آن اعتراضات کارگری اقدامی خلاف نظم عمومی و امنيت ملی خوانده شود.»

همچنين منصور اسانلو، فعال شناخته شده کارگری نيز به کمپين گفت: «اين کارگران در محوطه معدنی که در محاصره کوه ها است دست به اعتراض مسالمت آميز زده اند و اعتراض شان نه به اسلام کاری داشته و نه به نظم عمومی. آنها فقط درخواست شان افزايش حقوق و پرداخت حقوق عقب مانده و بازگرداندن نماينده صنفی شان به کار بوده است.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ساعتی پس از صحبت های غلامحسين محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاييه در روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه، ۲۷ کارگر از ۲۸ کارگر بازداشت شده معدن چادرملو يزد از زندان آزاد شدند. به گزارش خبرگزاری ايلنا پس از ادامه تحصن سه هزار کارگر اين معدن که در طی روزهای گذشته در اعتراض به بازداشت شدن همکارانشان دست از کار کشيده بودند، سرانجام ۲۷ نفر از کارگران بازداشت شده، آزاد شدند.

با اين حال درخواست های صنفی اين کارگران مبنی بر افزايش حقوق، پرداخت ۴ ما اضافه کاری معوقه و بازگشت بهرام حسنی نژاد، دبير انجمن صنفی شان هنوز عملی نشده است. تنها مسولان قول داده اند که آقای حسنی نژاد ، دبير انجمن صنفی کارگران روز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه آزاد شود.

بيش از ۸۰۰ کارگر معدن چادر ملو يزد در تاريخ ۶ آذر ماه سال جاری دست به اعتراض زدند. آنها در اعتراض به آنچه دستمزدهای ناعادلانه می خواندند و همچنين اخراج بهرام حسنی نژاد، دبير نهاد کارگری اين معدن(انجمن صنفی کارگران شرکت پيمانکاری آسفالت طوس) تجمع کردند. کارگران معترض معتقدند بودند حکم اخراج آقای حسنی نژاد برخلاف ماده ۲۵ و ۲۷ قانون کار صادر شده است.

اين کارگران در نهايت با وعده مسولان اداره کار اردکان برای بررسی و تحقق مطالبتشان، ۱۲ روز پس از آن در ۱۸ آذر ماه اعتراضات خود را پايان دادند. اما پس از آنکه حکم اخراج آقای حسنی نژاد از سوی هيات تشخيص اداره کار شهرستان اردکان در ششم بهمن ماه تاييد شد، دور جديد اعتراضات صنفی کارگران آغاز شد. اين بار بيش از سه هزار کارگر در روز هشتم بهمن ماه دست به اعتراض صنفی زدند و خواستار افزايش حقوق و پرداخت اضافه کاری های معوقه و بازگشت بهرام حسنی نژاد شدند.

دو روز پس از شروع دور تازه اعتراضات اين کارگران، احمد کمالی، فرماندار اردکان صبح پنجشنبه ۱۰ بهمن ماه اعلام کرد که ۲۰ نفر از کارگران معدن چادرملو بازداشت شده اند. او در توضيح اين بازداشت ها به خبرگزاری ايلنا گفت که اين ۲۰ کارگر روز چهارشنبه نهم بهمن ماه پس از احضار به پليس امنيت شهرستان مبارکه بازداشت شدند و اين احضار و بارداشت به دليل شکايت کارفرمای معدن چادرملو بوده است. ۸ کارگر نيز در روزهای بعدی در محوطه معدن توسط پليس امنيت دستگير شدند.

دولت نمی تواند آزادی های مشروع را محدود کند

قاسم شعله سعدی، حقوقدان در انتقاد به سخنان سخنگوی قوه قضاييه که در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه، اعتراضات کارگران معدن چادرملو يزد را اقدامی برخلاف نظم عمومی و امنيت ملی خوانده بود به کمپين بين اللملی حقوق بشر در ايران گفت: « نمی دانم آقای محسنی اژه ای در مورد چه قانونی صحبت می کنند که بر اساس آن اعتراضات اين کارگران اقدامی برخلاف نظم عمومی و امنيت ملی خوانده شده است.»

قاسم شعله سعدی در انتقاد به سخنان‌های سخنگوی قوه قضاييه ادامه داد: « من که ۳۰ سال وکيل بودم و حقوق درس دادم، قانونی را سراغ ندارم که گفته باشد اعتراضات صنفی کارگران می تواند اقدامی بر خلاف نظم عمومی و امنيت ملی باشد.»

بيش از سه هزار کارگر معدن چادر ملو يزد از روز هشتم بهمن ماه در اعتراض به رعايت نشدن حقوق صنفی شان دست به اعتصاب زدند که يک روز پس از آن در تاريخ نهم بهمن ماه ۲۰ نفر آنها احضار و بازداشت شدند و در روزهای بعدتر ۸ نفر ديگر از اين کارگران نيز بازداشت شدند.

غلامحسين محسنی اژه ی، سخنگوی قوه قضاييه روز دوشنبه ۱۴ بهمن ماه با اشاره به بازداشت ۲۸ کارگر معدن چادرملو يزد در پی درخواست های صنفی شان گفت: “اگر افرادی به اسم اعتراضات صنفی اقدامی برخلاف نظم عمومی و امنيت ملی انجام بدهند با آن‌ها برخورد می‌شود.”

محسنی اژه ای در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا در مورد اينکه بازداشت کارگران در واکنش به اعتراضات صنفی کارگران صورت گرفته است، گفت: «اگر فردی نسبت به مسئله ای اعتراض داشته باشد و به خاطر آن تحصن کند اشکالی ندارد اما اگر بروند جلوی کسی را بگيرند و در نظم عمومی اخلال ايجاد کنند اين يک اقدام غيرقانونی است و ما با وی برخورد می کنيم.»

اما قاسم شعله سعدی، وکيل با اشاره به اعتراضات کارگری در بانکوگ و اوکراين گفت: «در آنجا کارگران وسط خيابان سنگر بسته اند و حتی چند وزارتخانه را هم اشغال کردند و رهبرانشان در همه جا سخنرانی می کنند اما دولت شان اسم اين حرکات را حتی اخلال در نظم عمومی ندانسته اند و گفته اند که اعتراض حق کارگران است. اما اينجا وقتی چند کارگر برای حقوق عقب افتاده اش اعتراض می کند تا دستمزد کاری که کرده است را بگيرد و به خانواده اش برسد، بازداشتش می کنند و مسئله را سريع امنيتی می کنند.»

اين وکيل و مدرس سابق حقوق با اشاره به قوانين جمهوری اسلامی به کمپين گفت: « در قانون اساسی از امر به معروف و نهی از منکر گفته شده است. امر به معروف و نهی از منکر يعنی همين اعتراضات و انتقادها. قانون اساسی نه تنها آن را حق مردم دانسته بلکه تکليف هر ايرانی و مسلمانی دانسته است که در قبال خودش و دولتش اين تکليف را انجام دهد.»

آقای شعله سعدی گفت: «يعنی هر مسلمانی نه تنها از نظر شرعی حق امر به معروف و نهی از منکر دارد بلکه در قانون اساسی هم اين حق تصريح شده است. حتی يکی از اصول قانون اساسی تصريح می کند که دولت نمی تواند حتی به بهانه استقلال و تماميت ارضی، آزادی مشروع را از طريق قانون محدود کند و اگر اين کار انجام شود نقض صريح قانون اساسی است.»

اين وکيل در ادامه گفت: «حالا چند کارگر فقط برای حقوق عقب افتاده شان اعتراض کردند و دولت را هم به چالش نکشيدند ولی بازداشت شدند.»

آقای کمالی، فرماندار اردکان پيش از اين در گفتگو با خبرگزاری ايلنا با اظهار اينکه چنين اعتراضاتی درست نيست، مدعی شده بود: “حقوق کارگران معدن چادرملو از حقوق بسياری از مسولان بيشتر است” اما آقای منصور اسانلو با دروغ خواندن اين ادعا در مصاحبه ای با کمپين در تاريخ دهم بهمن ماه در مورد حقوق دريافتی اين کارگران گفت: « کارگران معدن چادرملو بين ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان حقوق می گيرند. در حاليکه طبق گفته مسولان بايد حقوق کارگران بين يک ميليون و نيم تا دو ميليون باشد. کارگران معدن چادر ملو خواستار افزايش حقوق مناسب با تورم در ايران را داشتند علاوه بر اين اينکه آنها ۴ ماه است که حق سختی کار و مزايا شغلی خود را دريافت نکردند.»

منصور اسانلو: اين کارگران کار خلافی انجام نداده بودند

منصور اسانلو، فعال کارگری شناخته شده نيز با اعتراض به صحبت های سخنگوی قوه قضاييه و اينکه اعتراضات آنها خدشه ای به بدنه نظام وارد نکرده به کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران گفت: « معدن چادرملو يک جای پرت و دور افتاده است و کيلومترها با اردکان يزد فاصله دارد. يک جای پشت کوه هاست. اين کارگران در ميان کوه ها و در محوطه معدن جمع شدند و اعتراض کردند و اعتراض شان هم مسالمت آميز بوده است. اينها حتی در وسط شهر هم نبودند که حتی اگر هم بودند طبق ماده ۲۷ قانون اساسی راه پيمايی و گردهمايی حق مردم ايران است. با اين حال ۲۸ نفرشان بازداشت شدند و نماينده انجمن شان هم اخراج شده است.»

منصور اسانلو با اظهار اينکه ” محسن اژه ای يک دروغگو است”به کمپين گفت: « طبق ماده ۲۶ قانون اساسی تشکيل انجمن های صنفی و احزاب در صورتيکه خلاف اسلام نباشد مجاز است. انجمن صنفی کارگران چادرملو مسلما در چارچوب قانون کار و قوانين دولت ايران تاسيس شده است و اساسا سنديکاها و شوراهای کارگری و صنفی با اسلام کاری ندارند. همچنين طبق ماده ۲۷ قانون اساسی، تجمع و گردهمايی برای مردم آزاد است به شرط آنکه مسلحانه نباشد و به مبنای دين اسلام کاری نداشته باشد. اين کارگران هم نه اسلحه داشتند و نه کاری به مذهب داشتند. فقط درخواست شان افزايش حقوق و پرداخت حقوق عقب مانده و بازگرداندن نماينده صنفی شان به کار بوده است.»

آقای اسانلو گفت : «از همان اوايل انقلاب با اعتراضات مسالمت آميز کارگران برخورد می شد و هنوز هم می شود. از زمانيکه آقای روحانی نيز رييس جمهور شده وضعيت فرقی نکرده و در اين چند ماه چندين اعتراضات کارگری در مناطق مختلف ايران وجود داشته است که همچنان نيز اعتراضات ادامه دارد.»

در حال حاضر ۲۷ نفر از کارگران بازداشت شده اين معدن آزاد و به محل کار خود بازگشتند و مسولان وعده آزادی بهرام حسنی نژاد، دبير انجمن صنفی اين کارگران را در روز سه شنبه ۱۵ بهمن ماه داده اند اما هنوز به درخواست های ديگر اين کارگران معترض رسيدگی نشده است. حرکات اعتراضی کارگران ايران فقط مختص کارگران معدن چادرملو در ماه های اخير نمی شود بلکه کارگران کارخانه های ديگری مانند پلی اکريل، ايران تاير، فازهای مختلف گاز جنوبی و .. را هم شامل می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016