دوشنبه 21 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح‌يزدی: نگرانی ما گرانی نيست کم‌رنگ‌ شدن ارزش‌هاست

فارس ـ رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی گفت: نگرانی اهالی فرهنگ ايثار و شهادت، مسئله گرانی نيست، بلکه کم‌رنگ شدن ارزش‌های اسلامی است و تنها برای دفاع از اين حوزه نگران می‌شوند.
خبرگزاری فارس: نگرانی ما گرانی نيست کم‌رنگ‌ شدن ارزش‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آيت‌الله محمدتقی مصباح‌يزدی در ششمين يادواره شهدای موسسه امام خمينی که در سالن همايش‌های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی با بيان اينکه محبت اهل‌بيت (ع) هديه‌ای نجات بخش از سوی خداست، گفت: انسان از عاطفه و عقلانيت شکل گرفته است؛ کمال هر يک به وسيله ديگری به دست می‌آيد، يعنی بايد در کنار مباحثی که ارضا کننده عواطف است، برنامه‌هايی را برای تعالی رشد و عقل و فکر برگزيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: يکی از مباحثی که بايد برای تعقل و تفکر در نظام خلقت جدی‌تر گرفته شود، مبحث مرگ است که از سوی اوليای الهی هميشه گرامی داشته شده است، چون راهی است که آن‌ها را به خداوند متعال می‌رساند.

رئيس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی ادامه داد: عشق به خدا موجب شيرين شدن طعم مرگ می‌شود و کسانی که واقعاً عاشق خدا هستند از اين طريق به خداوند می‌رسند؛ البته نبايد از نظر دور داشت که دعا برای طول عمر نيز از سوی اين بزرگان انجام می‌شده است که نکته‌ای عميق در خود نهفته دارد.

عضو خبرگان رهبری تصريح کرد: نبايد کسی اين تلقی کوته فکرانه را در خود بارور کند که ائمه اطهار (ع) برای رهايی از غم و غصه مرگ را دوست دارند؛ اين در حالی است که رابطه بين خداوند و ولی خود طرفينی است و اين دوستی دو طرفه است، ولی مرگ مبحث خاص خود را دارد؛ البته وقتی کار به دوستی دو طرفه می‌رسد بايد در اين توضيح داد که اين دوستی، متعالی‌ترين نوع دوست داشتن است زيرا اهل‌بيت (ع) خداوند را نه برای خود بلکه برای خود وجود اصيل خداوند دوست داشتند.

آيت‌الله مصباح‌يزدی خاطرنشان کرد: دوست داشتن خداوند و عبادت نيز در همين مسير است، به همين دليل است که برخی نافله شب را برای اينکه دعاهايشان مستجاب شود، دوست دارند و خدا را وسيله استجابت دعای خود قرار می‌دهند؛ اين دوستی دوستی کم‌ارزشی است. کسی که عاشق خداست در دنيا هيچ چيزی را به رضايت خداوند هرچند به ضررش باشد ترجيح نمی‌دهد.

وی با اشاره به مسئله جهاد در اسلام تصريح کرد: در اين مبحث است که عنوان شده اگر امام بفرمايند جبهه‌ها را پر کنيد و کسی تعلل و بهانه‌جويی کند مشخص می‌شود که محبت اين شخص درجه پايينی دارد، به همين دليل است که محبت بسياری از مردان بزرگ و الهی از دفاع مقدس و ترجيح خواست خدا از سوی آنان نسبت به مباحث ديگر آغاز شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری دفاع مقدس را نسيمی الهی برای ملت ايران دانست و گفت: اين نسيم در کشور ما وزيدن گرفت و هر کسی که استعداد استفاده از آن را داشت شکوفا شد؛ يکی از تجلی‌گاه‌های پرثمر در دفاع مقدس، تعالی روحيه ايثار و شهادت در ملت ايران بود.

رئيس موسسه امام خمينی ادامه داد: به همين دليل است که بايد برای ترويج فرهنگ ايثار و شهادت گام‌های اساسی برداشت تا اين روحيه متعالی در ملت زنده بماند، هر فيلمی که بتواند منادی اين روحيه در ملت ايران باشد همانند اين است که هر روز يک شهيد در جامعه حاضر شده و اثر بگذارد زيرا احيای آثار شهدا به هيچ وجه کمتر از خود آن شهيد نيست.

عضو خبرگان رهبری يادآور شد: تاکيدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اشاعه فرهنگ ايثار و شهادت در همين راستا است و قطعاً احيای اين روحيه عامل از بين برنده همه ناپاکی‌هاست؛ بايد قدردان نعمت شهدا و فرهنگ شهادت باشيم و از اين فرصت ناب برای اشاعه روح ايمان در جامعه استفاده کنيم.

آيت‌الله مصباح‌يزدی تصريح کرد: اگر کسی با اين روحيه رشد کرده باشد از هيچ دشمن و تحريمی نمی‌ترسد چنانکه ياران رسول‌الله(ص) از شعب ابيطالب نترسيدند زيرا به عالم بالا و آخرت ايمان داشتند. اين معرفت آنان مانع از تسليم در مقابل دشمنان شد، اگر به آخرت ايمان داشته باشيم با معرفت شده و از برخی چيزها که حق ما نيست صرف نظر می‌کنيم.

وی گفت: نگرانی اهالی فرهنگ ايثار و شهادت، مسئله گرانی نيست، بلکه کم‌رنگ شدن ارزش‌های اسلامی است و تنها برای دفاع از اين حوزه نگران و ناراحت می‌شوند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016