چهارشنبه 21 فروردین 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصباح‌يزدی: اگر امر انتخابات بين اصولگرا و اصلاح‌طلب داير شود، اصولگرايان بايد بر روی گزينه رای‌آور اجماع کنند

فارس ـ رييس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) گفت: اگر در انتخابات امر داير شد بر اصولگرا و اصلاح‌طلب، همه بايد بر روی اصولگرا اتفاق کنند و نظرات ديگر خود را کنار بگذارند و بر روی شخصی اجماع کنند که در مقابل آنها رأی داشته باشد.

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، آيت‌الله مصباح‌يزدی در ديدار با محمد نبی حبيبی دبيرکل حزب موتلفه اسلامی و برخی از اعضای شورای مرکزی اين حزب اظهار داشت: يکی از ويژگی‌های حزب مؤتلفه اين است که اعتقاد به تبعيت از روحانيانی دارند که راه صحيح اسلام را شناخته و از نواب عام امام زمان تبعيت می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: اينکه گفته می‌شود تبعيت از مراجع معنايش آن نيست که هر کس رساله داد و مقلد داشت همه از او تبعيت کنند و ملاک‌هايی بايد داشته باشند که انسان بفهمد راه صحيح کدام است.

رئيس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام‌خمينی(ره) افزود: وقتی قبل از انقلاب امام را انتخاب کرديد ايشان از لحاظ داشتن مقلد در درجه سوم و چهارم بود و افراد فراوانی از ايشان بالاتر بودند اما در مسائل سياسی مقلدان آنها از امام تبعيت می‌کردند.

آيت‌الله مصباح‌يزدی با بيان اين‌که گذر زمان در رفتار، کردار و موضع گيری‌های افراد اثر می‌گذارد، ‌افزود:‌ برای يک گروه نيز چنين اتفاقی می‌افتد؛ گروهی با نيت خالص تشکيل می‌شود اما شرايط زمان و يا شناخت فرد تغييراتی را در آن ايجاد می‌کند.

نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تجربه‌های فراوانی در اين مورد همچون حزب جمهوری وجود دارد که بعد از گذشت چندی به دستور امام اين حزب منحل شد چون شرايط جديد در داخل و خارج حزب به وجود آمد و شرايط اجتماعی تغيير کرد.

وی با تأکيد بر اين‌که اگر در زمانی با يک روش و يا افرادی هم فکر بوديم دليل نمی‌شود تا آخر نيز با آنها باشيم، گفت: تغيير هميشه حاصل می شود و بايد اين روحيه را داشته باشيم که رفتاری که در آن زمان درست بوده امروز يا قابل اجرا نيست يا بايد تغيير کرد.

رييس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)، با بيان اين‌که انسان هميشه بايد حالت انتقاد پذيری داشته باشد، تصريح کرد: در روايت آمده علامت مؤمن اين است که هر صبح و شام خود را متهم می کند؛ هميشه هر مشکلی که پيش می‌آيد بايد نخست خود را متهم کنيم.

آيت‌الله مصباح يزدی گفت: کسانی که به اين انقلاب و صحت مشی امام خمينی(ره) ايمان دارند بايد سعی کنند مطالب مورد اختلاف را دوستانه با هم مطرح کنند تا حل شود نه اين‌که اول تصميم بگيرند و بعد بگويند بايد با هم متحد شويم؛ اين حرف معقولی نيست.

نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از کسانی که دم از وحدت می‌زنند، اظهار داشت: متأسفانه افرادی که از همه جا شکست می‌خورند و هيچ جايی آنها را راه نمی‌دهند حتی در نمازجمعه، دم از وحدت می‌زنند و می‌گويند وحدت آن چيزی است که ما می‌گوييم.

رئيس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)، گفت: سعی کنيم نظرات را به هم نزديک کنيم نه اين‌که هرکسی تصميمی بگيرد و بعد بگويد وحدت؛ اين امر نه عقلا صحيح است و نه شرعاً و هيچگاه در چنين حالتی وحدت حاصل نمی‌شود.

وی تصريح کرد: اگر همه اصولگرايان کابينه تشکيل می‌دادند و همه می‌دانستند که اين کابينه اصولگرايان است وحدت اصولگرايان در مقابل رقبا حفظ می‌شد، اين ايده آل است اين که همه اصولگرايان بنشينند و نفر واحدی را انتخاب کنند هرچند شدنی نيست، حتی همان سه نفری که ابتدا با هم ائتلاف کردند بنده معتقدم که در عمل هيچ کدام از آنها با هم نمی‌سازند.

آيت‌الله مصباح‌يزدی با اشاره به انتخابات هشتم رياست جمهوری، گفت: در آن دوره قدرت، امکانات، صدا و سيما و حتی ثروت کارگزاران در اختيار اصلاح‌طلبان بود، در چنين شرايطی جا دارد که از همه چيز صرف نظر کنيم و توافق امری عقلايی است.

نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: امروز اصلاح‌طلبان چنين وضعيتی ندارند و شانس برنده شدن با آنها نيست آنها در موقعيتی هستند که چه کسی را انتخاب کنند که رد صلاحيت نشود، سران آنها که قطعاً رد صلاحيت می‌شوند از اين رو به دنبال فردی هستند که سابقه نسبتا خوبی داشته و رأی بياورد اما بعيد است که مردم به آنها اقبال داشته باشند.

رييس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره)، تصريح کرد: اگر در انتخابات امر داير شد بر اصولگرا و اصلاح‌طلب، همه بايد بر روی اصولگرا اتفاق کنند و نظرات ديگر خود را کنار بگذارند و بر روی شخصی اجماع کنند که در مقابل آنها رأی داشته باشد.

آيت‌الله مصباح‌يزدی خاطرنشان کرد: اما امروز رقابت در ميان اصولگرايان است چون اصلاح‌طلبان بعد از فتنه ۸۸ ديگر در ميان مردم جايی ندارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016