پنجشنبه 24 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"پاسخ منفی" وزارت نفت به "ابتکار"


مهر: همزمان با درخواست ابتکار، معاون رييس‌جمهور از وزارت نفت برای توقف توليد بنزين در پتروشيمی‌ها، به دليل تراز توليد و مصرف بنزين و تاخير در راه‌اندازی طرح‌های پالايشگاهی، توليد بنزين از پتروشيمی‌ها برای سال ۱۳۹۳ ادامه می‌يابد. در شرايط فعلی به‌طور متوسط هشت تا ۱۰‌ميليون‌ليتر بنزين در مجتمع‌های پتروشيمی توليد می‌شود که با وجود انتقادهای متوليان زيست‌محيطی کشور، وزارت نفت بنزين توليدی در مجتمع‌های پتروشيمی را استاندارد اعلام کرده است. عبدالحسين بيات، عضو هيات‌مديره شرکت ملی صنايع پتروشيمی با اشاره به توليد روزانه هشت‌ميليون‌ليتر بنزين در پتروشيمی‌ها، آلوده‌بودن بنزين پتروشيمی‌ها را رد می‌کند و معتقد است: بنزين توليدی پتروشيمی‌ها به‌طور مستقيم قابل مصرف در خودروها نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 



مديرعامل سابق شرکت ملی صنايع پتروشيمی با بيان اينکه توليد بنزين در واحدهای پتروشيمی با توجه به شرايط محيط‌زيست و استانداردهای بين‌المللی انجام شده و روانه بازارهای مصرف می‌شود، گفته است: بنزين توليدی در پتروشيمی‌ها با اکتان ٩٥ تحويل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌شود. شاهرخ خسروانی، معاون مديرعامل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی هم با رد غيراستانداردبودن بنزين پتروشيمی‌ها تصريح می‌کند: با توجه به کسری ناشی از توليد داخلی و مصرف بنزين ميزان کمی از اين سوخت از مجتمع‌های پتروشيمی دريافت می‌شود که پس از ترکيب با بنزين توليد پالايشگاه‌های نفت و کسب استاندارد لازم به شبکه‌های توزيع سوخت تحويل می‌شود که کيفيت آن دقيقا مطابق با استاندارد ابلاغی است. معصومه ابتکار، معاون رييس‌جمهور و رييس سازمان حفاظت از محيط‌زيست کشور هفته گذشته درخصوص آلاينده‌های بنزين توليد پتروشيمی‌ها، گفت: هنوز هم تبعات بنزينی‌ که در واحد‌های پتروشيمی توليد شد به دليل وجود مقدار زيادی آروماتيک است اما به وزارت نفت اعلام کرده‌ايم که ديگر اجازه عرضه بنزين پتروشيمی به بازار را ندارند و آنها هم پذيرفته‌اند. از ابتدای سال‌جاری تاکنون متوسط مصرف بنزين کشور با ثبت رشدی هشت‌درصدی به بيش از ۷۰‌ميليون‌ليتر در روز رسيده است که با توجه به تراز منفی توليد و مصرف بنزين در کشور توليد بنزين در مجتمع‌های پتروشيمی کماکان ادامه می‌يابد. از سوی ديگر با توجه به تاخير در راه‌اندازی طرح‌های جديد افزايش توليد بنزين ايران همچون ساخت پالايشگاه ستاره خليج‌فارس و طرح بنزين‌سازی اصفهان، توليد بنزين در پتروشيمی‌ها برای سال ۱۳۹۳ کماکان ادامه می‌يابد. برای ايام نوروز سال آينده پيش‌بينی می‌شود رکوردهای جديدی برای مصرف بنزين کشور به ثبت برسد و حتی رکورد مصرف نزديک به صدميليون‌ليتر بنزين برای نوروز سال‌جاری در مدت مشابه سال آينده باز هم ارتقا يابد. از اين‌رو با توجه به محدوديت‌های توليد بنزين در پالايشگاه‌های موجود نفت کشور، توليد بنزين در واحدهای پتروشيمی ادامه می‌يابد و اين در حالی است که از اواسط مهرماه سال‌جاری واردات چهار تا هفت‌ميليون‌ليتر بنزين هم ازسرگرفته شده است. در تاييد وابستگی کشور به واردات بنزين، محسن روحانی، مدير سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکيد بر اينکه با گذشت حدود هفت‌سال از زمان اجرای سامانه هوشمند و عرضه کارتی، وابستگی به واردات بنزين صفر نشده است، تاکيد کرده: اما با اجرای اين پروژه توانسته‌ايم رشد مصرف بی‌رويه اين فرآورده نفتی را کنترل کنيم. يک مقام مسوول درباره طرح اخير رييس سازمان محيط‌زيست برای توقف توليد بنزين در پتروشيمی‌های کشور، گفت: همزمان با نزديک‌شدن به روزهای پايانی سال تاکنون از سوی وزارت نفت هيچ‌گونه نامه‌ای به شرکت ملی صنايع پتروشيمی و ساير شرکت‌های پتروشيمی برای توقف توليد بنزين در مجتمع‌های پتروشيمی ارسال نشده است.

وی با تاکيد بر اينکه توقف توليد بنزين پتروشيمی در گرو ارسال نامه‌ای از سوی وزارت نفت يا شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی است، بيان کرد: عدم ارسال نامه به‌منزله ادامه توليد بنزين در مجتمع‌های پتروشيمی است. بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت نفت به‌طور متوسط سالانه بيش از ۱/۴ميلياردليتر بنزين و گازوييل در پتروشيمی‌های ايران توليد و در بازارهای داخلی عرضه می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016