سه شنبه 29 بهمن 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وندی شرمن: اقدامات عملی ایران مهم است، نه گفتار مقامات آن

در حالی که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به مذاکرات هسته‌ای ابراز بدبینی کرده است، یک مذاکره‌کننده ارشد آمریکا تاکید کرد که آن‌ چه برای ایالات متحده اهمیت بیشتری دارد اقدامات عملی ایران است، نه گفتار مقامات آن.

به نظر می‌رسد که این گفته خانم وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا، پاسخی غیرمستقیم باشد به ابراز تردید دوباره آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات اتمی ایران با قدرت‌های جهان.

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، روز دوشنبه، ۲۸ بهمن، به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که تا این لحظه ایران به تعهدات خود پایبند بوده است و متقابلا غرب نیز با لغو «بسیار محدود و هدفمند» تحریم‌ها پایبندی خود به تعهداتش را نشان داده است.

ایران و قدرت‌های جهانی روز سه‌شنبه، ۲۹ بهمن، در شهر وین مذاکرات خود را از سر می‌گیرند که هدف از آن دستیابی به راه‌ حلی جامع برای مناقشه اتمی ایران است. اما در آستانه این مذاکرات، آیت‌الله خامنه‌ای پیش‌بینی کرده است که این مذاکرات به جایی نخواهد رسید.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته او، غرب مسئله هسته‌ای ایران را «بهانه» قرار داده است و حتی اگر این مناقشه نیز حل و فصل شود، باز مسئله دیگری را پیش خواهد کشید.

با این حال آقای خامنه‌ای تاکید کرد که مخالفتی هم با انجام مذاکرات ندارد و ایران آن‌ چه را که عهد کرده است، نقض نخواهد کرد.

ایران و قدرت‌های جهانی پیش از این در ماه آذر به توافقی موقت در ژنو دست یافتند که بر مبنای آن تهران فعالیت اتمی خود را محدود می‌سازد تا غرب نیز بخشی از تحریم‌ها علیه آن را لغو کند.

اکنون نیز وندی شرمن می‌گوید که قدرت‌های جهانی درصدد هستند با تکیه بر آن توافق‌نامه گام‌های بعدی را بردارند تا همه چیز تنها به آن توافق‌نامه محدود نماند.

با وجود این، خانم شرمن مذاکرات پیش رو در وین را «بسیار دشوار» دانسته و گفته است که آنها «با چشمانی کاملا باز و هوشیار» به پای میز مذاکره می‌روند.

او در نهایت تاکید کرده است که توافق نهایی با ایران تنها زمانی حاصل خواهد شد که تهران اقداماتی اساسی در رابطه با برنامه اتمی خود انجام دهد، به‌ گونه‌ای که آن را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازدارد.

ایران اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را همواره رد کرده است و به فتوای آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر حرام بودن بمب اتم استناد می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016