جمعه 2 اسفند 1392   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازداشت "ده‌ها" فعال مدنی در شهر اهر

راديو فردا ـ برپایه گزارش‌های منتشر شده در آستانه روز جهانی زبان مادری، دهها تن از شهروندان آذری در ایران بازداشت شده‌اند.

به گزارش هرانا بعد از ظهر پنجشنبه یکم اسفند ماه جمعی از فعالین که در منزلی در شهر اهر جمع شده بودند، بازداشت شدند.

در میان بازداشت شدگان افرادی چون ابراهیم رشیدی و عباس لسانی نیز وجود دارند؛ افرادی که پیشتر نیز به خاطر فعالیت‌های «مطالبات حقوق مدنی و زبان مادری» بازداشت و به حبس محکوم شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری مجموعه فعالین حقوق بشر «هرانا» تعداد بازداشت‌شدگان را «بیش از پنجاه نفر» گزارش کرده است، اما برخی دیگر از گزارش‌ها شمار دستگیری‌ها را نزدیک به ۱۰۰ نفر اعلام کرده‌اند.

بازداشت‌ها در شهر اهر از توابع استان آذربایجان شرقی اتفاق افتاده است و هنوز گزارشی درباره محلی که این افراد منتقل شده‌اند، منتشر نشده است.

سازمان ملل ۲۱ فوریه، مصادف با دوم اسفندماه را به عنوان روز جهانی زبان مادری معرفی کرده است.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در تبلیغات انتخاباتی خود وعده تدریس زبان مادری برای اقوام ایرانی را داده بود.

علی يونسی، دستيار ويژه ریيس جمهوری ايران در امور اقوام و اقليت‌های دينی و مذهبی نیز ۳۰ دی ماه گفت که «آموزش به زبان مادری برای ساير زبان‌ها از جمله مردم عرب خوزستان در دستور کار است».

يونسی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، افزود: «در نشست‌هايی که با وزير آموزش و پرورش داشتيم، قرار شد برنامه‌ای مدون شود تا اين مسئله حل شود».

اظهارات یونسی برخی واکنش‌های منفی در جناح اصولگرای حاکمیت برانگیخت، از جمله خبرگزاری مهر اوایل بهمن ماه گزارش داد که طی جلسه‌ای که اعضای فرهنگستان فارسی با وزیر آموزش و پرورش داشتند، «اکثریت اعضاء فرهنگستان زبان و ادب فارسی با مخالفت در موضوع آموزش زبان مادری به وسیله آموزش و پرورش در استانها که اخیرا از سوی دولت اعلام شده است این مسئله را تهدیدی جدی برای زبان فارسی و یک توطئه برای کمرنگ کردن این زبان عنوان کردند».

بر اساس اصل ۱۵ قانون اساسی ايران، «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ايران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی بايد با اين زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‏‌های گروهی و تدريس ادبيات آنها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016